Social Proof - hvad er det, og hvordan bruger du det i din digitale marketing?

6
May
2020
Skrevet af:
Malene Isaksen

Du kender det sikkert. Du skal finde en gave på nettet, men du er lidt utryg ved siden og ender derfor med ikke at købe noget. Når du står i en ukendt situation, hvor du ikke føler dig helt sikker, vil du – hvis du er som de fleste andre – nemlig have en ubevidst tendens til at kigge på dine omgivelser og se på, hvad de gør, og hvordan de agerer.

Dette psykologiske fænomen kaldes for social proof. Det er et udtryk for, at vi mennesker er flokdyr og bliver påvirket af hinandens opførsel og attituder. Du og jeg gør med andre ord dét, alle andre gør.

Fænomenet har længe været kendt gennem forskellige adfærdspsykologiske studier, men hvordan hænger det så sammen med digital marketing, tænker du måske?

Prøv at tænke på, hvad du gør, når du skal foretage et køb. Hvor ofte bruger du anmeldelser til at afgøre, hvor du skal overnatte på din næste ferie, eller hvilken webshop du skal købe fra? Og hvor ofte er dit valg baseret på en anbefaling fra familie eller venner?

Hvis du er som de fleste andre, er det nok ret ofte. Ifølge nielsen.com stoler hele 92 % på anbefalinger fra folk de kender, og 70 % stoler endda også på anbefalinger fra folk, de ikke kender.

De her word of mouth-anbefalinger er en form for social proof, og fænomenet er derfor et effektivt psykologisk kneb, du kan bruge i din digitale markedsføring.

Hvis brugt rigtigt skaber social proof nemlig tillid til dine produkter og dit brand, så du kan fjerne den tvivl, der får kunder til at tøve med at handle. En høj grad af social proof er derfor afgørende for din marketing – særligt hvis du har en mindre eller nyopstartet virksomhed, som din målgruppe ikke nødvendigvis kender til.

For hvordan ved de så, at din virksomhed holder, hvad den lover? Eller endnu værre – at der ikke er tale om scam?

Denne tvivl kan du komme i forkøbet ved at arbejde målrettet med social proof. Læs mere om fænomenet herunder og få konkrete tips til, hvordan du kan bruge social proof i din digitale markedsføring.

5 typer af social proof

Før vi dykker ned i, hvordan du kan højne din social proof, så lad os se på, hvilke typer af social proof man kan arbejde med. Ifølge TechCrunch findes der 5 forskellige former for social proof, som alle kan bruges til at skabe tillid til dine produkter eller services, nemlig følgende:

1. Ekspertbaseret social proof
Denne type social proof kan være troværdige eksperter, der anbefaler et produkt.

Det kan f.eks. være en ekspert i din pågældende industri eller andre tillidsvækkende personer, der har en særlig status, som gør, at folk lytter til og stoler på deres ord.

2. Kendisbaseret social proofNår en kendis støtter og giver sin opbakning til et produkt eller en service, er der tale om kendisbaseret social proof. Det kan foregå ved, at vedkommende anvender produktet eller promoverer det på sociale medier.

Bruger vedkommende produktet eller servicen uden at modtage betaling for det, vil det selvfølgelig virke mere troværdigt. Det er også vigtigt, at der er et godt og naturligt match mellem den valgte kendis, og dét, der skal promoveres, så det stemmer overens med virksomhedens værdier – ellers kan det virke forceret og utroværdigt.

3. Brugerbaseret social proof
Der er tale om brugerbaseret social proof, når kunder anmelder en virksomheds produkter eller services. Det kan være kundeanmeldelser på virksomhedens egen hjemmeside, men også på tredjepartshjemmesider som Trustpilot, TripAdvisor og Yelp.

Anmeldelsen kan være en længere beskrivelse eller blot en 5-stjernet rating fra en tilfreds kunde. Jo mere uddybende, desto mere effekt vil anbefalingen dog have.

4. ”Wisdom of the crowds”-social proof
Wisdom of the crowds dækker over, når større grupper af mennesker anerkender et bestemt produkt eller virksomhed.

Det kan f.eks. være Facebook-likes eller en anden form for tilkendegivelse, der viser, at virksomheden og det pågældende produkt har opbakning fra flertallet. For hvis +70.000 mennesker synes godt om noget, må det jo betyde, at det pågældende brand eller produkt er værdifuldt, ikke?

5. ”Wisdom of your friends”-social proof
Venneanbefalinger er en stærk form for social proof. Når vores venner og familie anbefaler et produkt eller en virksomhed, vil vi generelt have meget høj tiltro til denne anbefaling, fordi vi har stor tillid til vores nærmeste.

Hvis dem, vi tilbringer vores fritid med, synes godt om en virksomhed, hvorfor skulle vi så ikke også selv kunne lide den?

Sådan bruger du social proof i din digitale marketing

Nu ved du, hvad social proof er, og hvordan det kan komme til udtryk på forskellig vis. Men hvordan kan du så bruge disse fem typer social proof i praksis?

Social proof kan sagtens foregå organisk ved, at dine kunder selv tager initiativ til at bedømme din virksomhed positivt. Du kan dog ikke altid regne med, at dette sker helt af sig selv. Heldigvis kan du ved hjælp af nogle teknikker gøre det lettere for dine kunder at dele gode erfaringer.

Herunder får du nogle konkrete forslag til, hvordan du kan bruge social proof på din hjemmeside.

  • Inkludér et lettilgængeligt bedømmelsessystem på din egen hjemmeside, hvor kunderne kan anmelde dine produkter eller din virksomhed, f.eks. gennem et rating-system med stjerner. Du kan samtidig sende e-mails ud, der opfordrer kunder til at give en anmeldelse.
  • If you got it, flaunt it! Har du allerede modtaget positive anmeldelser andetsteds, f.eks. på Trustpilot, skal du selvfølgelig skilte med det på din hjemmeside! Det kan f.eks. være din samlede score – men kun hvis den er høj, naturligvis. Ifølge Hubspot vil 57 % af kunderne nemlig kun købe eller bruge et produkt eller service, hvis det har mindst en 4-stjernet rating. Endnu bedre er det, hvis du har tilknyttede kommentarer. En anmeldelse, der forklarer, hvordan din virksomhed eller et produkt herfra løste et specifikt problem, vil have større effekt end en rating eller en kort kommentar, der blot nævner, at produktet er godt.
  • Hvis du har noget data, så udnyt det. Har du mange likes eller tilmeldinger til dit nyhedsbrev? Så brug disse tal aktivt med formuleringer som: ”Allerede købt af over 10.000 brugere”, ”Mere end 50.000 visninger”, ”Flere end 30.000 tilmeldte”. Tal virker troværdige og overbevisende. Ved at bruge dem som en wisdom of the crowds-social proof appellerer du til folks FOMO-følelse (Fear of Missing Out) – vi vil så nødigt gå glip af noget! Husk dog, at du kun skal vise sådanne tal, hvis de rent faktisk er imponerende. Ellers har det blot den modsatte effekt – for hvis kun få har købt produktet eller downloadet e-bogen, hvorfor skulle du så selv gøre det?

Få dine kunder til at sprede budskabet! En effektiv måde at højne dit social proof er gennem brugergeneret indhold, som du kan øge ved at engagere dig med dine kunder på f.eks. sociale medier. Hvis du opfordrer kunderne til at bidrage med indhold, f.eks. via billeder af produktet i brug og generelt dyrker relationen til dine kunder, kan du forvente en masse engagement retur. Dette kommer dig til gode, da det styrker tilliden til dit brand og giver en masse ”gratis” reklame.

Lad social proof udrydde kundernes skepsis

Med nogle relativt simple initiativer kan du implementere social proof i din digitale strategi, så du kan styrke tilliden til dit brand og især dine produkter.

Og der er god grund til at anvende brugerbaseret social proof, såsom anmeldelser, aktivt på din hjemmeside. Se bare nedenstående tabel fra BrightLocal, der viser, hvordan online kundeanmeldelser påvirker de adspurgtes købsbeslutning:

Her fremgår det, at positive anmeldelser gør 68 % af kunderne mere tilbøjelige til at handle hos en virksomhed. Omvendt vil negative anmeldelser afholde 40 % fra at vælge en virksomhed.

I en digital kontekst er tillid særlig vigtigt for din virksomhed. Her kan kunden nemlig ikke stå med produktet i hånden inden købet, ligesom vi er vant til, når vi handler i fysiske butikker. Derfor er kunderne mere eller mindre nødt til at sætte sin lid til andres anbefalinger og meninger, når de handler online.

Hvis du ikke allerede bruger social proof aktivt, er det altså på tide at komme i gang, så du kan foregribe den naturlige skepsis, kunder altid vil have, inden de foretager et køb.

Ønsker du at høre mere om social proof, eller har du brug for hjælp til at komme i gang? Så er du mere end velkommen til at kontakte vores dygtige team af specialister for en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe din digitale marketing fremad. Ring til os på 70 666 500 eller skriv en mail til hello@conversio.dk.

Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker at vide mere om emnet, eller står med konkrete udfordringer.
Frederik Nørgaard
E-mail marketing specialist
fno@conversio.dk+45 70 666 500
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Tak for din tilmelding af vores nyhedsbrev
Noget gik galt - prøv igen