Det kan være noget af en mundfuld at skulle navigere i et komplekst landskab af søgeord, landingssider og konkurrerende kategorier, hvis man ønsker at arbejde strategisk med SEO og vækste sin forretning. Derfor fik HHL hjælp af Conversio, så de undgik søgeordskannibalisme, der ville være en hindring for vækst.
Hans Høj Lagerinventar A/S (HHL) udvikler, importerer og forhandler alt inden for lagerinventar, fx pallereoler, lagerreoler, vogne og løfteudstyr. De havde et brændende ønske om at vækste forretningen, og derfor var en udvidelse af deres samlede marketing-setup, heriblandt SEO, en nødvendighed.
De havde en hjemmeside med mange forskellige kategorier og produkter, der gjorde, at der var en relativt stor og dyb struktur på siden. Derudover var der tidligere arbejdet meget med ekstern linkbuilding. Det betød, at der var noget uudnyttet værdi, som skulle åbnes op for og udnyttes endnu bedre for at kunne vækste forretningen, som var deres ønske.
Derfor blev fokus at få styr på søgeord og de mange forskellige landingssider. Der blev igangsat et større analysearbejde, hvor både søgeord og landingssider blev mappet op med hinanden. Det gjorde vi for at skabe et komplet overblik over, hvad der skulle gøres på sitet. Derudover kunne vi også få en helt klar styring på, hvor vi ønskede de forskellige søgeord skulle lande - og ikke mindst stoppe den søgeordskannibalisme, der var opstået tidligere. For sider med en dyb struktur med mange kategorier og underkategorier, der ligner hinanden, men samtidig er forskellige, kræver det nemlig et godt overblik og styring for netop at undgå kannibalisme på søgeord.
Dette kombineret med en solid content-strategi resulterede i, at Google lige pludselig forstod, hvilke sider der var mest relevante for de respektive søgeord, hvilket gav en mærkbar forbedring i placeringer på søgeordene. Det var tydeligt, at Google tidligere havde været i tvivl om, hvilke landingssider den skulle vise på de forskellige søgeord — simpelthen fordi der manglede en klar kortlægning af, hvilke sider der skulle rangere på hvilke søgeord. En hovedrengøring af interne links, title tags og content har gjort, at Google nu forstår forholdet mellem siderne på HHL.dk, og der er ikke længere problemer med kannibalisme.
Det stod hurtigt klart, at der var en hel del uudnyttet værdi, som skulle arbejdes henimod at åbne. Det lykkedes efter et par måneders arbejde med stor fokus på netop struktur, styring af landingssider, søgeord, content og linkbuilding.
For HHL har det betydet en markant stigning i den organiske trafik og placeringer på strategiske søgeord. Antallet af klik er steget med 5.120 fra juni til december 2023 i sammenligning med 2022, og eksponeringer i samme periode på disse vigtige søgeord er fløjet i vejret med en stigning på 305k. Derudover er de på bare 11 måneder gået fra at have 98 søgeord i top-3 til nu at have 195 — de har endda haft et par søgeord uden for top-100, hvor de i dag ligger nr. 1.