7 grundlæggende tips til din e-mail markedsføring

6
.
August
2019
Skrevet af:
Kenneth Klitte Jensen

Er du ny indenfor e-mail markedsføring og nyhedsbreve, kan det være en jungle at finde ud af, hvad man skal gøre og i mange tilfælde også - hvad man ikke skal gøre.

Først og fremmest skal man lære sin e-mail platform at kende. Derudover skal der også gerne lægges en forkromet e-mail strategi og skrives nyhedsbreve med lækkert indhold, som både fænger og sælger.

Det er ikke altid super let at finde hoved og hale i. Heldigvis er der dog masser af gode metoder til at øge effektiviteten af dine nyhedsbreve og e-mail strategi allerede fra dag 1.

Vi har her samlet 7 grundlæggende tips, så du kan komme godt fra land. Til dig som enten skal til at i gang eller allerede er i gang, men har brug for et skub i den rigtige retning

Tip nr. 1: Optimér dit tilmeldingsmodul

Det er vigtigt med en solid modtagerliste, så dine nyhedsbreve når ud til så mange som muligt. Det handler dog ikke kun om kvantiteten, men også kvaliteten af dine modtagere.

En mindre liste med engagerede modtagere er altid bedre end en stor liste med for mange inaktive. Kunsten er derfor at indsamle så mange engagerede modtagere som overhovedet muligt. En god metode til dette er med en veldesignet og velformuleret pop-up på din side.

Pop-up’en skal være iøjnefaldende, men ikke for invaderende, så den påvirker brugeroplevelsen på din side negativt.

  • Sæt derfor gerne forsinkelse på din pop-up, så den ikke springer frem med det samme
  • Overvej en fold-ud funktion med en fængende teaser-tekst, så brugeren selv kan vælge, om de vil se, hvad du har at tilbyde.
  • Sørg for at pop-up’en også forsvinder igen efter tilmelding eller efter at den er blevet lukket ned (det tager de fleste pop-up værktøjer heldigvis selv højde for)

Det er dog også vigtigt, at din pop-up springer i øjnene på brugerne. Brug derfor en god kontrastfarve til enten selve pop-up’en eller til call-to-action-knappen, som kan tiltrække opmærksomhed.


Tilmeldingslokkemidler

Oftest er det ikke nok at love brugerne ”tips og råd” eller ”gode tilbud” imod en tilmelding til nyhedsbrevet. Derfor er det en god idé at bruge et lokkemiddel, som gives i bytte for e-mailadressen.

Dette kan fx være en rabat eller en konkurrence, hvis du handler med produkter, eller et stykke content som fx en e-bog eller white paper, hvis du tilbyder ydelser.

GDPR

Vi anbefaler, at du altid informerer tydeligt, hvad det er brugeren tilmelder sig, så du ikke kommer i strid med persondataloven. Fortæl gerne, at du vil bruge mailadressen til at sende nyhedsbreve, hvad og hvor tit du vil sende til dine modtagere, og at man altid kan afmelde sig og få slettet sit data.

En god idé kan også være at beskrive din håndtering af e-mail markedsføring mere i detaljer under din persondatapolitik og linke til denne i pop-up’en.

Tip nr. 2: Opsæt en velkomstmail

Efter tilmeldingen er det vigtigt, at brugeren bliver godt introduceret til dit nyhedsbrev. Dette gør du bedst med en veltilrettelagt velkomstmail.

I denne mail kan du byde dine nye modtagere velkommen og informere om, hvad du og din virksomhed kan tilbyde, og hvad de kan forvente af dit nyhedsbrev. Har du tilbudt en rabatkode eller content i bytte mod tilmelding, er det samtidig i velkomstmailen, at du leverer, hvad du har lovet.

Kommer du lidt længere ind i din e-mail strategi, kan velkomstmailen udvides til et velkomstflow. Med dette kan man tilrettelægge en hel serie af automatiserede mails, som igangsættes ved tilmelding til dit nyhedsbrev. I dette flow kan du fx præsentere modtageren for dine bedste ”evergreen” produkter og på den måde løbende markedsføre de områder af din virksomhed, som er vigtigst.

Tip nr. 3: Opsæt automations

Velkomstmailen er langt fra den eneste automatisering, du kan bruge e-mail markedsføring til. Faktisk tilbyder førende e-mailplatforme som fx Mailchimp typisk en del forskellige automations i form af automatiske mails eller serier af mails, der igangsættes, når modtageren foretager en bestemt handling.

Fordelen ved at automatisere dele af sin e-mail strategi er, at man på den måde kan ramme modtageren med et mere tilpasset budskab på det helt rigtige tidspunkt i kunderejsen.

Eksempler på automations:

  • Velkomstmails eller -flows
  • Produktopfølgning
  • Winback-mails
  • Loyalitetsmails
  • Retargeting- og Abandonned Cart-mails

Automations kan virke komplekst at få op at køre, men heldigvis tilbyder en platform som Mailchimp en del pre-byggede automations. Tjek med din egen e-mail platform, hvilke automations, der er mulige at sætte op for din modtagerliste.

Tip nr. 4: Segmentér din modtagerliste

På samme måde som automations segmenterer dine modtagere ud fra kriterier betinget af en bestemt handling eller adfærd, så du kan også segmentere din modtagerliste ud fra brugerdata, når du udsender nyhedsbreve.

Dette har den fordel, at du oftest vil se højere åbnings- og klikrater, hvilket er sundt for dit nyhedsbrevs overordnede performance.

Det vigtige med segmentering er, at du tænker over, hvordan du i højere grad kan tilpasse dit indhold til en bestemt målgruppe indenfor din modtagerliste.

Segmentering kan fx være ud fra demografi, geografi, interesser eller interaktioner med dine nyhedsbreve, alt efter hvilken information, du har indsamlet og hvad din e-mail platform kan give dig. Det handler mest af alt om at se, hvilket data man har til rådighed og være kreativ omkring, hvordan man bruger det til at sende modtagerne mere tilpasset indhold.

📊 Arbejder du med e-commerce, så har du sikkert allerede en masse 1. partsdata, som du kan udnytte til at segmentere dine eksisterende kunder:
RFM-analysen: Segmentering af dine eksisterende kunder

Indsamling af data

For at kunne segmentere efter dine modtageres interesser i forhold til dine produkter eller ydelser, skal du have dem til at tilkendegive, hvad der interesser dem mest. Dette kan gøres på flere måder, men den mest effektive er ved at bede dem om at krydse af ved tilmelding.

På den måde kan du målrette dem i segmenter allerede fra tilmeldingens start og sende dem mere tilpasset indhold. Vær dog opmærksom på at desto flere felter, du beder dine nye modtagere om at udfylde, desto større frafald vil du formentlig se i tilmeldingsraten. Derfor handler det om kun at spørge efter de mest nødvendige informationer i forhold til din e-mail strategi.

Tip nr. 5: Test dit emnefelt

Emnefeltet er vel nok den vigtigste del af indholdet i dine nyhedsbreve. Det er nemlig i høj grad emnefeltet, der afgør, hvorvidt dine modtagere kan gøres interesserede nok til at åbne og bruge tid på at læse dit nyhedsbrev.

Derfor kræver emnefeltet generelt mere omhyggelighed end alt andet indhold i dit nyhedsbrev. Det kan ligeledes være en god idé at teste forskellige versioner for at ramme det bedste format til netop din modtagerliste.

Her har flere e-mail platforme en A/B splittest-funktion, hvor du kan tilføje flere emnefelter og lade ”vinderen” sende ud til størstedelen af din liste.

Der findes mange forskellige, mere eller mindre efterprøvede formater til emnefelter, som kan være værd at teste overfor din modtagerliste (prøv bare at lave en Google-søgning om emnet). Efter et par kampagner vil du typisk kunne se tendenser på hvilke typer emnefelt, der virker for dig.

Tip nr. 6: Optimér dine call-to-actions

Når det kommer til designet af dine nyhedsbreve, er den vigtigste del at have fokus på dine call-to-actions. Call-to-actions er nemlig det element i dit design, som skal generere trafikken til din side og sørge for at modtageren konverterer fra nyhedsbrevet.

Mange modtagere skimter blot indholdet i nyhedsbreve, så derfor er det vigtigt, at din call-to-action fortæller så præcist som muligt, hvad modtageren opnår ved at klikke - særligt, hvis din call-to-action optræder i forbindelse med tekst. Her virker det rom regel mindre godt med standardiserede call-to-actions som ”shop nu” eller ”klik her”.

Samtidig skal call-to-actionen være iøjnefaldende og stå ud blandt det øvrige indhold i nyhedsbrevet. På den måde kan modtageren hurtigt finde frem til den handling, som du som afsender ønsker, at de skal foretage sig.

Derfor kan du med fordel lave din call-to-action som en stor og tydeligt knap i en skarp kontrastfarve og med en fornuftig skriftstørrelse. Organisér også gerne dine call-to-actions, så du har én primær call-to-action højt oppe i nyhedsbrevet og dernæst dine sekundære call-to-actions længere nede.

God call-to-action:

Knap så god call-to-action:

Tip nr. 7: Følg op på dine nyhedsbreve

Når du udsender nyhedsbreve, er det vigtigt at være realistisk omkring, hvilke resultater du kan opnå ved blot en enkelt udsending. De fleste modtagerlister af en vis størrelse har åbningsrater på under 40 %, så derfor er det vigtigt at udnytte nyhedsbrevets potentiale bedst muligt.

Dette gør du bl.a. ved at planlægge ”kampagner”, som strækker sig over flere nyhedsbreve. Hvis du f.eks. kører med en tilbudskampagne, så planlæg et nyhedsbrev både på tilbuddets første og sidste dag og evt. også et midtvejs.

Ligeledes kan du også sagtens tillade dig at sende nyhedsbrevet ud igen til modtagere, som ikke åbnede i første omgang, hvis du blot ændrer i emnefeltet.

Dette er med til at presse de sidste konverteringer ud af din modtagerliste for hver kampagne, du markedsfører via dit nyhedsbrev.

Er du blevet nysgerrig på e-mailmarkedsføring, og hvad det kan give din virksomhed? Lad vores specialister tage et kig på din opsætning og strategi. Kontakt os på tlf. 70 666 500 eller hello@conversio.dk og hør nærmere.

Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker at vide mere om emnet, eller står med konkrete udfordringer.
Jonas Venning Larsen
Head of SEO, Partner
jonas@conversio.dk+45 70 666 515
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Tak for din tilmelding af vores nyhedsbrev
Noget gik galt - prøv igen