Vigtigheden af et stærkt og veletableret digitalt brand | Conversio
Content

Vigtigheden af et stærkt og veletableret digitalt brand

Jonas Venning Larsen
Jonas Venning Larsen

I en digital verden, hvor konkurrencen bliver hårdere og hårdere, er det altafgørende, at du formår at skille dig ud og have et unikt brand. Der kommer hele tiden nye kanaler, hvor det er muligt at markedsføre sig på – alt fra sociale medier og Google til markedspladser som f.eks. Amazon og Alibaba.

Der kommer flere og flere kanaler, hvorpå du kan sælge dine produkter og services, og dette har som regel høje omkostninger, hver gang du skal starte op fra ny, særligt hvis det er generiske produkter uden et bestemt brandnavn, du sælger.

Det er her, et stærkt brand kommer ind i billedet. Hvis du får opbygget et kendt brand – det kan både være virksomheden som helhed eller din egen produktportefølje – så står du med langt bedre kort på hånden.

Det er langt nemmere at flytte dit brand rundt på tværs af kanaler, da du allerede har opbygget et kendskab hos mange af brugerne, end hvis du var foruden. Et stærkt brand kan derfor være altafgørende for din virksomheds konkurrenceevne.

 

 

Hvad er et brand?

 

Et brand er et kendt varemærke, der er tilknyttet til en bestemt og tydelig identitet eller profil. Dette opnås via en målrettet annoncering, udarbejdelse af logoer og kernefortælling samt mange andre strategiske elementer.

Du skal se et brand som en følelsesmæssig merværdi, der gør, at du adskiller dig fra dine konkurrenter og som samtidig er blevet bygget på din virksomheds identitet og værdier.

Et eksempel på et godt og veletableret brand kan ses i det nedenstående, hvor vi har taget et screenshot af forsiden hos Dove. Dove er kendt for at sælge pleje- og skønhedsprodukter, i særdeleshed til kvinder, men de brander sig på mere end blot det.

 

 

I denne kampagne er der fokus på kvinder, der ikke ligner det, som man typisk ellers vil se promovere for skønhedsprodukter, hvilket bliver indkapslet i #ShowUs. Dove har i flere år brugt deres brand på at øge kvinders – og særligt unge piges – selvtillid verden over og dette er blot endnu et eksempel.

Ved at bruge #ShowUs forsøger Dove at få alle kvinder uanset alder, størrelse og udseende til at blive vist og dermed give piger selvtillid i dem selv og deres egen krop. Hashtagget opfordrer ikke bare almindelige kvinder til at vise dem selv via de sociale medier, men det er også en opfordring til deres respektive kollegaer i branchen, at ikke alle kvinder er ens – de kommer derimod i alle former og farver.

Betyder denne mission – a.k.a. branding – at Dove tjener flere penge? Nej, ikke nødvendigvis eller direkte. Men Dove gør derimod det, at kvinder – deres målgruppe – lettere kan relatere sig til dem, fordi de skiller sig ud ved ikke bare at sælge produkter, der gør dem smukkere.

De har mere eller mindre et formål, som de fleste kan nikke genkendende til og det er en smart måde for Dove at forandre verden og samtidig tjene penge på. De har med andre ord fået skabt sig et solidt og formålsfyldt brand.

 

 

Hvordan opbygger du dit brand?

 

Et brand bliver ikke opbygget på én dag. Det kræver et kontinuerligt arbejde og udførsel for, at en virksomhed decideret kan opfattes som et brand. For at skabe et stærkt brand kræver det, at du lytter til dine brugere og forstår deres behov, så du har indsigt i brandets styrker samt en forståelse for det marked, som brandet befinder sig i.

Der indgår således mange elementer, du skal have udarbejdet og påbegyndt, før du kommunikerer til målgruppen på tværs af platforme, kanaler og medier. Blandt andet er følgende elementer vigtige at have for øje:

 

  • Ejerskab af produkter og services
  • Kommunikationskoncept, herunder positionering og differentiering
  • Visuel identitet: logo, farver, typografi og billedstil
  • Kernefortælling: spidsformulering af virksomhedens kerneydelser, identitet og værdigrundlag
  • Brand-storytelling for at binde alle af de ovennævnte elementer sammen
  • Content marketing herunder produktion af content som nyhedsbreve, guides, videoer etc.

 

  

7 årsager til du bør opbygge dit brand allerede i dag

 

Det kan måske lyde som meget og tidskrævende arbejde, du skal til at påbegynde, men i det lange løb vil den tid, du lægger i din brandopbyggelse, komme tifoldigt igen. Nedenunder kan du læse 7 årsager til, hvorfor du bør påbegynde din brandopbyggelse allerede i dag.

 

  1. Brands kan genkendes og folk foretager køb hos virksomheder, de kender til.
  2. Du skiller dig ud fra konkurrenterne – de lokale såvel som globale.
  3. Dit brand fortæller om din virksomheds DNA og hvad du repræsenterer.
  4. Et brand kan motivere og målrette dine ansatte.
  5. Et stærkt brand generer henvisninger og anbefalinger, og dermed opnår du et godt reputation.
  6. Et tydeligt brand hjælper kunderne med at vide, hvad de kan forvente af dig.
  7. Et brand kan knytte følelsesmæssige relationer til dine kunder.

 

Husk, at et stærkt brand begynder med en stærk idé. Her vil vi hellere end gerne hjælpe, så du kan få dine visioner ud i livet. Hos Conversio ApS har vi et stærkt team, som kan hjælpe dig med at påbegynde din brandstrategi. Ring til os på 70 666 500 eller skriv til os på [email protected], så vi kan få begyndt din branding. Vi håber meget, at vi kan blive en del af din digitale succes.

Klar til at blive en del af Conversio?

Bliv ringet op af en vores rådgivere - det er helt gratis og uforpligtende