Romdeluxe stod overfor en udfordring: Hvordan skulle de fange opmærksomheden hos målgruppen til deres Masterclass-event? Uden data for målgruppen krævede det en kreativ tilgang til annoncering. Med Canvas-annonceformatet opnåede de ikke kun en økonomisk fordel, men også en højere engagementrate og muligheden for effektiv retargeting.
Romdeluxe er en webshop, hvor der forhandles spiritus og specielt rom, som er ejernes helt store passion. De har gennem de seneste år også selv udviklet adskillige serier, hvor de tapper deres egen rom.
At nå bredt og billigt ud til kernemålgruppen med budskabet om en Masterclass hos Romdeluxe op til en whiskymesse kan være en udfordring i sig selv. Det er et snævert segment, og uden data på messedeltagerne kan det være svært at ramme de rigtige personer gennem betalt annoncering.
Vores opgave var derfor at hjælpe Romdeluxe med at gøre opmærksom på deres Masterclass-event til de helt rigtige personer. Det var en opgave, som i høj grad handlede om at få aktiveret algoritmerne i Metas annonceringsplatform samt fange målgruppens opmærksomhed med visuelt flot og engagerende indhold, der kunne skabe en efterspørgsel for deres Masterclass til messen.
For at sikre at målgruppen blev informeret om Masterclass op til messen, anbefalede vi annonceformatet Canvas, også kaldet for lynoplevelse. Her bygges et ”mini-website” på Facebook eller Instagram, som målgruppen kan interagere med uden egentlig at forlade platformen.
Canvas er et avanceret og visuelt appellerende a nnonceformatet på Meta, som ikke blot tilbyder en forbedret brugeroplevelse og øget brugerengagement, men også giver muligheden for at fortælle brandhistorier på en dybdegående måde.
Canvas-formatet åbnes i fuld skærm på modtagerens telefon og giver muligheden for en gnidningsfri og fordybende oplevelse uden forsinkelser, indlæsningstid eller forstyrrende pop-ups. Modtageren har med andre ord udelt opmærksomhed på budskaberne i annoncen. Det giver en unik mulighed for brands til at fange deres publikums opmærksomhed og formidle deres budskaber på en betydningsfuld, visuelt flot og yderst effektiv måde.
Sammenlignet med traditionelle annoncer er resultaterne ved at bruge Canvas virkelig gode. Faktisk har vi set en markant forskel — især når det kommer til omkostningseffektivitet og engagement fra målgruppen.
Prisen pr. 1.000 annoncevisninger (CPM) på Canvas-annoncen er hele 2,53 gange billigere sammenlignet med almindelige annoncer. Det betyder, at vi kan nå ud til en større målgruppe til en lavere omkostning, hvilket giver mere værdi ift. budget. Derudover bruger målgruppen i gennemsnit 4 sekunder på en Canvas-annonce, hvilket indikerer større interesse og engagement. Når brugerne bliver hængende i længere tid, giver det os muligheden for at formidle budskabet mere dybdegående og effektivt.
Selvom Canvas-annoncen har en højere klikpris og lavere klikrate sammenlignet med traditionelle annoncer, er det vigtigt at understrege, at det ikke var formålet med denne form for annonce. Målet var primært at fastholde brugerne på platformen og skabe awareness om Romdeluxes Masterclass op til messen. Med en gennemsnitlig visningsprocent på 45 % er vi i den grad kommet i mål.
Derudover giver Canvas en unik mulighed for effektiv retargeting. Vi kan målrette vores opfølgningsbudskaber til dem, der har åbnet eller interageret med annonceformatet, og det øger chancerne for konvertering og fortsat engagement.