De-influencing: “Køb ikke dette produkt!”

28
March
2023
Skrevet af:
Gitte Krarup Jørgensen & Sidsel Poulsen

Er du også faldet over trenden “de-influencing” på de sociale medier? Det er hurtigt blevet en meget populær trend — især på TikTok.

De-influencing debuterede på de sociale medier i januar 2023, hvor de første videoer blev delt på TikTok. Herefter har trenden taget fart, og der bliver hver dag delt flere videoer på både Instagram og TikTok med hashtagget #deinfluencing.

Men er du også lidt forvirret over, hvad de-influencing egentlig er, og hvorfor det pludseligt er blevet så stor en trend på de sociale medier? Så er du kommet til det rette sted! I dette blogindlæg forsøger vi at afklare nogle af de spørgsmål, som du måske sidder inde med omkring denne nye trend.

Det er vigtigt for virksomheder såvel som influencere at være opmærksomme på, hvad der rører sig i influencer-branchen, da branchen konstant udvikler sig og har en stor indflydelse på forbrugerne og deres adfærd. Der er flere vigtige trends, der er populære på de sociale medier, som har en stor påvirkning på forbrugerne, heriblandt “de-influencing”.

Hvad er de-influencing?

Som sagt er de-influencing et nyt begreb i SoMe-verdenen. Så hvis du heller ikke lige ved, hvad begrebet egentlig betyder, får du her en hurtig forklaring.

Du kender sikkert til den traditionelle influencers arbejde, der består i at lave samarbejder med virksomheder, hvor de promoverer virksomhedens produkt(er) over for egne følgere. Influencerne anbefaler ofte produktet eller brandet og giver udtryk for, at det er værd at købe.

En de-influencer er det stik modsatte. De får forbrugerne til at tænke sig en ekstra gang om, inden de køber et produkt. En de-influencer har ikke et samarbejde med nogen virksomhed, og er derfor ikke forpligtet til at skulle promovere noget for at modtage betaling. I stedet for at anbefale produkter fraråder de-influenceren sine følgere at købe bestemte produkter.

Det vil altså sige, at når man taler om en de-influencer, taler man om en influencer eller en content creator, der laver videoer på de sociale medier, hvor de advarer mod eller helt fraråder følgerne at købe et produkt eller et brand. Dermed fortæller de-influenceren altså sine følgere, hvad de ikke skal købe.

Hvorfor er de-influencing så populært?

Trenden blev hurtigt meget populær, og rigtig mange mennesker tog den til sig på de sociale medier på kort tid.

Men hvad er grunden til, at netop de-influencing er blevet så populær en trend og lever i bedste velgående på de sociale medier? Nedenunder har vi listet 3 af de vigtigste grunde op:

Troværdighed

Troværdighed er en vigtig faktor i influencer marketing. I takt med, at influencer marketing er blevet meget populært, er der en tendens til, at influencerne er blevet mere utroværdige.

Det skyldes, at flere influencere tydeligt fokuserer mere på at få deres følgere til at købe et produkt end at give deres ærlige mening om produktet. I sidste ende resulterer det dog i mindre tiltro ift. deres autoritet og troværdighed.

De-influencing er opstået som en modreaktion på de utroværdige influencere. En de-influencer er mere kritisk over for produkter og mærker og fortæller ærligt omkring deres oplevelser og erfaringer.

Forbrugerisme

Der er kommet et øget fokus på at reducere forbrugerismen, og det har været med til at kickstarte trenden med de-influencing. Derudover er trenden opstået i kampen mod brug-og-smid-væk-kulturen. Med de-influencing er der et håb om at mindske det store overforbrug, flere forbrugere tilegner sig samt den overproduktion, der er opstået i samfundet.

En de-influencer hjælper altså forbrugerne med at spare penge og vinder samtidig troværdighed og tillid blandt deres følgere — det er da en win-win situation.

Ærlighed

De-influenceren er hurtigt blevet mange forbrugeres yndlingstrend, da de sætter stor pris på ærlige og oprigtige influencere. Forbrugerne tillægger det stor værdi, at de kan stole på influencerne og deres anbefalinger, hvilket er en af de helt store grund til, at de-influencer trenden hurtigt er blevet så populær på de sociale medier.

På kort tid har de-influencerne vundet stor troværdighed i brugernes øjne. De-influencerne har ved at være ærlige og give deres ærlige mening fået skabt et stærkt image, og de anses i høj grad for at være mere reelle og ærlige end traditionelle influencere.

Fremtiden for influencer marketing

Men er hele pointen med influencerne ikke, at de skal inspirere og dele deres egne tanker om et produkt? Naturligvis, men det er desværre langt fra en realitet i denne branche!

De-influencing har været et godt alternativ til influencer-branchen, og har gjort forbrugerne mere opmærksomme på, at influencerne ikke altid fortæller deres ærlige meninger om produkter.

Virksomheder, der benytter sig af influencer marketing, skal i fremtiden være opmærksomme på risikoen ved at benytte de-influencerne. Hvis det er en influencer, der er kendt for at de-influence, skal virksomheden stille sig selv spørgsmålet, om de er villige til at løbe den risiko, det indebærer, at få en troværdig influencer til at omtale deres produkt eller mærke.

Det er svært at sige, hvordan fremtiden for influencer marketing vil blive, og hvordan de-influencing vil påvirke den. Noget tyder dog på, at den positive de-influencing er en trend, der er kommet for at blive på de sociale medier. Forhåbentlig vil de-influencing i fremtiden være med til at forbedre influencer-branchen og gøre den mere transparent og lettere for forbrugerne at navigere i.

Der bør dog alligevel sættes spørgsmålstegn ved de-influencerne fremadrettet.

De-influencerne formår at fremstå mere troværdig ved at fraråde bestemte produkter. Der er dog en tendens til, at de-influencerne alligevel har en skjult dagsorden ved deres opslag og anbefaler andre produkter i stedet. Dermed ender de-influencerne alligevel med at lave reklame for et produkt eller brand. Trenden kan i værste fald ende med at blive misbrugt ved at de-influence konkurrenter og derefter markedsføre egne varer.

Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker at vide mere om emnet, eller står med konkrete udfordringer.
Gitte Krarup Jørgensen
Paid Social Specialist
gkj@conversio.dk+45 70 666 500
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Tak for din tilmelding af vores nyhedsbrev
Noget gik galt - prøv igen