Den ultimative guide til SEO i 2024

14
.
January
2022
Skrevet af:

SEO er et endeløst optimeringsarbejde, som handler om at få dit website til at ligge så højt som muligt i søgeresultaterne hos Google, Bing eller lignende. Dette sker blandt andet igennem arbejde med tekst, teknik og links, som skal bruges og udnyttes i forhold til de forskellige søgemaskiners algoritmer, hvis du ønsker en bedre rangering og eksponering.

SEO står for ”Search Engine Optimization”, som på dansk er oversat til ”søgemaskineoptimering”. SEO bliver betragtet som et af de stærkeste markedsføringsværktøjer, som din virksomhed kan komme i nærheden af, og som desuden har en længerevarende effekt, der oftest vil tjene sig selv ind flere gange. Selvfølgelig hvis det bliver gjort ordentligt. SEO kan godt virke svært, men det behøver det ikke at være og med vores komplette SEO-guide, kan du næsten blive en ekspert.

Komplet SEO-guide, som alle kan forstå

At mestre SEO-disciplinen kræver, at du hele tiden holder dig opdateret på de seneste udviklingstendenser og søgemaskinernes rangeringsfaktorer. Google har fx over 200 rangeringsfaktorer i deres algoritme, så hvis du arbejder med e-handel, kan det være en rigtig god idé at se nærmere på din virksomheds SEO og vurdere, hvorvidt der er potentiale for optimering.

For at gøre dit SEO-arbejde mere overskueligt og ikke mindst profitabelt har jeg lavet en komplet SEO-guide, som alle kan forstå. Her får du grundige forklaringer om de mest centrale parametre inden for SEO, som jeg typisk kigger på, når jeg laver en indledende SEO-analyse. Her giver jeg også svar på, hvorfor de hver især er vigtige at optimere. Dette gælder for både den tekniske del og den indholdsmæssige del, din linkprofil og websites brugervenlighed – altså i højere grad en SEO-audit.

Denne SEO-guide henvender sig derfor til dig, der vil have det maksimale ud af dine SEO-indsatser. Læs med her, hvor du får en komplet tjekliste med best practice - ganske gratis og lige til at implementere.

Sådan kommer du i gang med SEO

SEO bliver ofte gjort til en mere kompliceret disciplin, end det egentlig er. I bund og grund handler det om at levere det bedste resultat på en brugers forespørgsel – hverken mere eller mindre. Til gengæld er der rigtig mange forskellige parametre, der er med til at levere det bedste resultat til brugerne.

Det er som regel her, at SEO kan begynde at virke uoverskueligt. Derfor vil jeg, på baggrund af mine efterhånden mange års erfaring, fremhæve de vigtigste faktorer, som gør sig gældende i søgemaskinernes samlede vurdering af websites. Hvis du som en start i dit SEO-arbejde prøver at forstå og operere med de fire nedenstående hovedområder, vil du helt sikkert kunne se en forbedring af dine organiske resultater.

  1. Teknisk SEO (on-page):

Ved at optimere den tekniske del af dit website kan du blandt andet forbedre hastigheden, sidestrukturen eller kommunikationen til søgemaskinerne, så de bedre kan indeksere og forstå dit website.

  1. SEO Content (on-page):

Optimering af eksisterende content og implementering af nyt content på dit website har til formål at tilfredsstille både brugere og søgemaskinerne. Her indgår søgeordsanalyse, emnemålrettet og læsevenligt tekstindhold, optimerede title tags og metabeskrivelser mv.

  1. Linkbuilding (off-page):

Opbygning af en troværdig linkprofil er en af de vigtigste faktorer for at opnå gode placeringer. Indgående links fra eksterne websites af høj kvalitet vil nemlig styrke din autoritet i søgemaskinerne.

  1. Konverteringsoptimering (on-page):

Konverteringsoptimering (CRO) handler dybest set om at skabe de bedste og nemmeste kunderejser for dine brugere. På den måde sikrer du, at flere besøgende konverterer og foretager den handling, du ønsker.

Når du går i gang med SEO, vil du ofte skulle starte med den tekniske del, da det er helt centralt, at dit website fungerer optimalt. Hernæst er den indholdsmæssige del samt den autoritære del et løbende SEO-arbejde, hvor du tester, producerer og optimerer dit indhold samt skaber ekstern autoritet. På samme måde er konverteringsoptimering et løbende analyse- og optimeringsarbejde målrettet brugernes adfærd.

Optimering af teknisk SEO

Det er vigtigt, at det tekniske fundament er på plads, da det giver forudsætningen for, at du vil opnå succes. Fundamentet dækker over, at der skabes de bedste rammer for, at Google og andre relevante bots crawler dit site på den mest optimale måde.

Efter min mening er Screaming Frog det enkeltstående værktøj, der giver dig mest indsigt i de tekniske elementer på dit website. Det tager lidt tid at blive fortroligt med værktøjet. Men bruger du tid på at sætte dig ind i det, er du et stort skridt nærmere på at forstå teknisk SEO.

Optimering af teknisk SEO er et af de mere komplicerede områder inden for SEO. Hvis du ikke selv har forudsætningerne for at forstå dette, vil jeg anbefale, at du får en professionel til at lave en teknisk SEO-analyse. På den måde får du en komplet beskrivelse af alle de tekniske problematikker, der måtte være på dit website og som kan påvirke dine placeringer.

I SEO-arbejdet starter langt de fleste med udarbejdelsen af en teknisk SEO-analyse, da websitet skal sikres, inden yderligere optimering foretages. Ellers kan du nemlig ikke være sikker på, at websitet performer efter bedste evne. Derved kan du bruge en masse ressourcer på fx content, der i sidste ende ikke giver den maksimale værdi. Nedenfor er en gennemgang af de punkter, jeg altid gennemgår i en teknisk SEO-analyse.

Indeksering

For at opnå en god synlighed på Google er det vigtigt, at dine sider er indekserbare. Desto flere relevante sider, der er gjort tilgængelige for Google, desto bedre mulighed har du for at skabe organisk trafik. Dette betyder dog ikke, at det handler om at gøre alle dine sider synlige. Det skal kun være de sider, som giver værdi for Googles brugere og er relevante for deres søgninger. Det er altså mindst lige så vigtigt, at sider med tyndt indhold fjernes fra indekset.

Favikon

Hvis dit website har et favikon, kan det medtages i Googles mobile søgeresultater og desktopsøgninger. Favikons er de små brandikoner, du typisk ser i din browserfane. Før Google kan medtage dit favikon, så skal det opfylde nogle bestemte retningslinjer:

  1. Både favikon og startside skal kunne crawles.
  2. Dit favikon skal indeholde flere kvadrater på 48 pixels, fx: 48x48, 96x96, 144x144 osv.
  3. Favikon må ikke være upassende og skal repræsentere virksomheden.
  4. De tekniske forudsætninger skal være til stede.

Sidestruktur

Strukturen på din side er vigtig for, hvorvidt der kan arbejdes med SEO på en hensigtsmæssig måde. Dels har arkitekturen på siden betydning for, om Googlebot kan forstå forholdet mellem undersider korrekt. Men din sides dybde påvirker også, hvor effektivt den crawles. Derudover er det også vigtigt, at der er gode landingssider at arbejde med, da disse skal danne grundlag for målretningen af søgeord.

En god hovedregel er, at dine vigtigste landingssider skal kunne tilgås med få kliks fra forsiden.

Døde links

Det er vigtigt, at din side ikke indeholder døde links. Rammer Googlebot et dødt link, fungerer det som en blindgyde, hvilket i princippet betyder, at Googlebot bliver nødt til at stoppe crawlingen. Samtidig giver det også en dårlig brugervenlighed, hvis brugerne følger et dødt link.

404-side

Det er vigtigt, at brugere på din side videresendes til en god 404-side, hvis de skulle støde på et dødt link eller selv har tastet en forkert URL. Her bør du ikke redirecte døde links til forsiden, da denne ikke har tilsvarende indhold, og Google derfor vil registrere dette som ”soft 404-fejl”. Google anbefaler derimod, at du har en god 404-side, som gerne skal give brugeren mulighed for at navigere videre på siden i stedet for at forlade den.

Brødkrummer

En brødkrumme er en række af interne links i toppen eller bunden af siden, der giver brugeren mulighed for hurtigt at navigere tilbage til en tidligere side eller til starten. Brødkrummer øger således både brugervenligheden og tilfører sitet en bedre intern linkstruktur.

Sikkerhed

Sikkerheden på din side har gennem en årrække været en vigtig rankingfaktor, da Google ønsker at tilbyde deres brugere sikre sider i søgeresultaterne. Det har derfor stor betydning, om din side benytter en http- eller https-forbindelse.

En side med en http-forbindelse er typisk ikke krypteret, hvilket betyder, at det data, som udveksles mellem server og browser, potentielt kan tilgås af hackere. Ved en https-forbindelse er dataet krypteret via SSL, så kun brugeren og siden, som denne besøger, har adgang til dataet. Dette er særligt vigtigt, når dataet fx er kreditkortoplysninger.

Hvis du ikke benytter et SSL-certifikat, vil browsere som Chrome og Firefox gøre brugerne opmærksomme på, at siden ikke er sikker. Dette kan virke skræmmende for mange brugere og vil i mange tilfælde ende med en afvisning.

Robots.txt

Når Googlebot crawler en side, afsættes et bestemt "crawl-budget", som kendetegner, hvor hyppigt sider bliver gennemgået – og dermed hvor hurtigt dine optimeringer bliver registreret af Google. Det handler derfor om at udnytte dit sites crawlbudget på bedst mulig vis, så kun relevante sider bliver crawlet. Derfor bør du blokere for alle sider, som ikke giver værdi for Googles brugere, hvilket fx kan være filtreringssider og andre typer sider med tyndt, duplikeret eller manglende indhold.

Dette gør du ved at konfigurere din Robots.txt-fil, som bruges til at give instrukser til Googlebot om, hvilke specifikke sider der ikke skal crawles.

Canonical-tags

Canonical-tags er et metatag, der bruges til at håndtere duplikerede sider og som signalerer over for Google, hvilke sider der skal indekseres. Et canonical-tag viser således Google, hvilken side der er den primære version, og hvilken der er duplikeret.

URL-struktur

Opbygningen af din sides URL’er er vigtig i forhold til at fortælle Google, hvilket indhold siderne indeholder. Dine URL’er skal derfor gerne indeholde relevante søgeord og generelt være så korte og letlæselige som mulige. Dette har ligeledes den fordel, at dine sider ser mere troværdige ud, og Googles brugere nemmere kan afkode, hvad de indeholder.

Et par simple best practices for god URL-struktur:

  • Indeholder søgeordet, som siden optimeres mod.
  • Er fri for unødige specialtegn og så kort som mulig.
  • Benytter bindestreg fremfor underscore.

XML-sitemap

Et XML-sitemap fungerer som en guide til, hvordan Google skal gennemgå og prioritere dine sider, hvilket har indflydelse på, hvor effektivt siden crawles og indekseres. Dit XML-sitemap skal derfor indeholde alle relevante landingssider på din side.

De fleste shop- og CMS-systemer har funktioner til at generere XML-sitemaps, og derudover findes der flere plugins og værktøjer, som kan automatisere denne proces. Når XML-sitemap’et er genereret, skal det efterfølgende uploades i Google Search Console, så Googlebot får direkte adgang.

Noindex

For mange sider med tyndt, duplikeret eller manglende indhold kan påvirke din sides generelle SEO-performance negativt. Derfor er det best practice at blokere disse sider fra at blive indekseret på Google med metatagget "noindex,follow".

Dette kan fx være check ud-, login- og cookie-sider, interne søgeresultater eller produktsider med manglende eller duplikerede beskrivelser. Disse sider kan i nogle tilfælde gøre mere gavn for din SEO, hvis de er blokeret fra Googles indeks.

Redirects af www

Websites kan som udgangspunkt tilgås i flere versioner, herunder med og uden "www." foran, hvilket kan skabe duplikerede versioner af dine sider.

For at løse dette problem skal trafikken omdirigeres fra den ene version til den anden med permanente 301-redirects. Det er vigtigt, at dette sættes op, så hver side redirecter til den tilsvarende side på den anden version - og ikke blot til forsiden. Dette vil nemlig skabe "soft 404-fejl" hos Google.

Det er ligegyldigt, om du vælger at køre med eller uden "www." foran. Der skal blot opsættes redirects fra den ene til den anden version.

Redirect chains

Redirect chains opstår, når du linker til en omdirigeret side internt på din side. Hvis dette fx sker i websitets menu, footer eller header, kan det potentielt skabe rigtig mange unødige redirects, da disse links går igen på alle undersider. Hver redirect chain påvirker sidehastighed og crawlbudget negativt, da det øger omdirigeringstid og tvinger Googlebot til at crawle flere URL'er end nødvendigt. Derfor bør redirect chains holdes til et minimum.

Struktureret data

Struktureret data er en vigtig del af dit SEO-arbejde, da det kan bruges til klart at definere intentionen bag forskellige elementer på dit website. Struktureret data er altså med til at give Google en bedre forståelse af websitet. Derudover kan det potentielt give store fordele i SERP, hvor det er muligt at få vist Rich snippets. Struktureret data er relevant for alle brancher og kan bruges til tagging af alt fra produkter og events til FAQ-spørgsmål.

SEO-venligt content

Hvis du ønsker at skabe flere organiske besøg på dit website, er det vigtigt, at du skaber relevans over for en bred variation af søgeord. Den eneste måde`, du kan gøre dette på, er ved at arbejde med content. Hvis du ikke har content på dit website, er det svært for søgemaskinerne at afkode, hvad den egentlig handler om.

Jeg hører ofte, at folk er i tvivl om, hvor vigtig længden på dit indhold er. Der er flere test, der viser, at langt indhold typisk performer bedre. Langt indhold er ofte en rigtig god måde at skabe synlighed på mange søgeord, men det er nødvendigvis ikke den bedste måde at opnå de gode placeringer. Ofte beskriver lange tekster et emne langt mere i dybden, hvorved det også øger sandsynligheden for gode placeringer. Men i sidste ende er det kvaliteten, der afgør, om det er en tekst, der kan give de gode placeringer eller ej.

Søgemaskinerne foretrækker velskrevet, unikt content, som regelmæssigt bliver opdateret. Derfor skal dit indhold være værdifuldt og informerende, men også spændende og fængende, så dine kunder bliver hængende. På vores blog kan du bl.a. læse om 7 tips til at skrive godt content eller Storytelling & SEO, hvis du ønsker en mere detaljeret forklaring på, hvilken betydningen SEO-venligt content har for dit website.

Søgeordsanalyse

En af de største fejl, mange begår, er, at de fokuserer meget smalt og går benhårdt efter en god placering på nogle på specifikke søgeord. Dette er i meget få tilfælde optimalt. Dette resulterer ofte i, at dit SEO-arbejde bliver centreret om meget få landingssider.

Når jeg begynder at arbejde med SEO for en kunde, er mit første mål altid at øge mængden af søgeord, hvor de opnår synlighed på. Den mest effektive måde til dette er, at der bliver tilføjet mere content til sitet, og hvis sitet består af få sider, skal der oprettes flere landingssider, hvor der kan tilføjes relevant content. Det er logisk tænkning – jo flere ord, du har på dit site, jo flere søgninger gør du dig selv relevant over for.

Med en søgeordsanalyse finder du relevante søgeord og fraser, som er tilknyttet dit website og dens forskellige landingssider. Jo bedre analyse, jo bedre resultater kan du opnå. Der er flere måder, hvorpå du kan analysere dig frem til dine relevante søgeord bl.a. gennem Google Analytics, Google Search Console, StoryBase, Ahrefs etc.

Hvis du arbejder med betalt annoncering, er det et rigtig godt sted at finde søgeord. Her har du en stor mængde data, der fortæller, hvilke søgeord der performer bedst.

Et søgeord behøver ikke nødvendigvis kun at bestå af ét ord – det kan også sagtens være hele sætninger eller kombinationer af ord. Dog kan det være risikabelt at bruge generiske søgeord som ”løbesko”, hvis du ikke har niveauet til det, eftersom der er større konkurrence om disse og en lavere konverteringsrate. Ved at bruge søgeord med modifiers og tails fx ”bedste løbesko til kvinder” får du flere brugere på dit website, som allerede er længere i deres købsproces eller købsbeslutning, og dermed er du mere specificerende for din landingsside.

Det betyder dog ikke, at du kun skal satse på specificerede søgeord, eftersom folk også tit søger på de generiske søgeord. De generiske søgeord kan være med til at skabe trafik og gøre, at din virksomhed kommer med i betragtning i sidste ende, når brugeren endelig ved, hvilke par løbesko de skal købe. Derfor bør du have en kombination af begge på dine landingssider. En anden fordel ved at arbejde med de generiske søgeord er, at du ofte vil se en forbedring på tværs af relaterede og long-tail-søgeord, der indeholder det generiske søgeord.

Når du skal udarbejde din søgeordsanalyse, skal du også tænke over, hvad din kundegruppe – altså målgruppe – vil søge på. Jo højere placeringen er i søgemaskinerne ved relevante søgninger, jo højere CTR vil der også være.

Tekstindhold

Content kan gøre underværker for din digitale eksponering. Flere undersøgelser viser en klar sammenhæng mellem længere content og topplaceringer på Google. Derfor er det vigtigt, at alle relevante sider har udførlige tekster, som beskriver sidens indhold og formål i detaljen.

Dog drejer det sig ikke om hvilket som helst indhold, men SEO-optimereret indhold, hvor dine søgeord, som du fandt i søgeordsanalysen, indgår. Det er vigtigt, at content er fyldestgørende og skaber den nødvendige værdi for brugeren, da brugersignaler som fx time-on-site og bounce rate har indflydelse på placeringer.

Samtidigt skal dit tekstindhold have struktur og en knivskarp vinkling, så budskabet træder ordentligt frem samt være målrettet dine hovedsøgeord og relaterede søgetermer. Content har således en væsentlig betydning for, hvordan en side performer i søgemaskinerne. Dette gælder, uanset om det er en kategoritekst, produkttekst eller en anden type SEO-tekst.

Læsevenlighed

I dag læser vi faktisk ikke ret meget. Vi scanner og skimmer derimod. Dette er også grunden til, at lange, snørklede sætninger nedsætter læsehastigheden og sætter brugerens tålmodighed på prøve. Den læsevenlige webtekst indeholder derfor ofte tematiske underoverskifter, korte tekstafsnit og sætninger samt overskuelige punktlister eller nummereringer krydret med de rette søgetermer.

Sådan gør du dine tekster mere læsevenlige:

  1. Læsevenlig struktur

Ved at inddele dine tekster i mindre afsnit med overskrifter bliver de lettere at læse. På samme måde bliver de væsentligste pointer nemmere at finde, hvis du opstiller dem i punkt- eller nummeropstilling. Ved at holde dine tekster i korte sætninger bliver det også lettere at forstå og huske tekstens budskab.

  1. Korrektur

Sørg for, at din tekst er velskrevet. Er din tekst fyldt med stavefejl, tastefejl, kommafejl, forkerte ordstillinger og lignende, sender det et sjusket signal. Og det er ligefrem forstyrrende for de besøgende. Husk derfor altid at læse korrektur på dine tekster.

  1. Lixtal

LIX (læsbarhedsindeks) er en skala, der giver et mål for en teksts læsbarhed. Jo større lixtallet er, desto sværere regnes teksten for at være. Læse- og forståelsesmæssigt. Dog er det vigtigt at huske, at lixtallene er vejledende. Det betyder, at en fagtekst om et kompliceret emne kan være svær at forstå, selv om lixtallet  indikerer, at den er let at læse.

Lixtallenes betydning

  • Under 25: Meget let tekst, fx børne- og ungdomsbøger.
  • 25 - 34: Let tekst, fx skønlitteratur for voksne.
  • 35 - 44: Middel tekst, fx dagblade og ugeblade.
  • 45 - 54: Svær tekst, fx debatlitteratur og populærvidenskabelige artikler.
  • Over 54: Meget svær tekst, fx faglitteratur, afhandlinger, lærebøger og lovtekster.

Du kan bruge denne lixberegner til at måle niveauet på dine tekster.

Emnemålrettet content

I dag bliver tekster krediteret med høje rangeringer i søgeresultaterne, hvis du formår at skrive emnemålrettet content, der ikke blot gentager og omhandler hovedsøgeordet, men som også berører relaterede emner og beslægtede søgeord.

Dette vurderes blandt andet ud fra, hvilken information du har gjort tilgængelig og naturligvis kvaliteten af det. Dine tekster bliver derfor sammenholdt med søgeordene for deres betydning og kontekst samt sammenhænge med andre beslægtede ord og relaterede emner. Sørg for at skrive varieret, bruge beslægtede termer og branchespecifikke fagord, hvor det er muligt, og hvor det giver mening.

H-tags

H-tags bruges til at markere overskrifterne på dit website og skal på den måde både indikere, hvad den handler om, og hvilke søgeord som målrettes. Derfor skal der som udgangspunkt altid benyttes relevante søgeord i H-tags.

H-tags er inddelt fra H1 til H6, hvor H1-tags bruges til hovedoverskrifter og H6 til de mindste underoverskrifter. H-tags bør anvendes hierarkisk, hvilket betyder, at hver side skal have én H1-overskrift øverst på siden. Er der længere tekstindhold, bør teksten opdeles i afsnit med tilhørende H2-overskrifter. Skal hvert afsnit inddeles yderligere benyttes H3, H4, osv.

Der kan være enkelte tilfælde, hvor det er relevant med flere H1-overskrifter. Dog vil dette typisk være meget lange tekster, der dækker over flere emner eller er af akademisk karakter. Derfor vil dette kun være relevant på meget på websites.

Billeder

Billeder er vigtige indhold i forhold til at give en god brugeroplevelse på dit website. Der er dog nogle tiltag, som skal gøres for, at søgemaskinerne kan forstå billederne. Dette kan til gengæld øge din synlighed i billedsøgninger på Google.

Følgende best practices bør du anvende på dine billeder:

  • Alt-tagget skal være udfyldt med relevante søgeord, da det giver Googlebot en beskrivelse af, hvad billedet indeholder.
  • Filnavnet bør også navngives med relevante søgeord, der kan associeres med det pågældende billede.
  • Billeders filstørrelser skal komprimeres, så de ikke fylder mere end højest nødvendigt.

Interne links

Interne links er de links, som gør det muligt for både brugere og søgemaskiner at finde frem til undersiderne på dit website. Interne links kan med fordel også benyttes i tekstindholdet på dine sider, da dette styrker den "horisontale” linkstruktur og fordeler linkværdi fra indgående links på tværs af forskellige undersider.

Det skal være relevant, værdifuldt og samtidig fremgå som en naturlig del af indholdet og ikke som ”så klik her”. Jo mere naturligt dine links fremstår, jo bedre. Samtidig kan interne links guide brugere bedre rundt på siden, og derfor bør fokus også være på at holde de interne links relevante.

Udover interne links skal du også have lavet en plan for din linkstruktur, altså hvordan dine undersider er struktureret, så du undgår at linke på tværs af forskellige og irrelevante sider og dermed forvirre de besøgende.

Duplicate content

Duplicate content er som udgangspunkt noget, du bør undgå på dit website. Google ønsker nemlig ikke at vise to ens søgeresultater og ekskluderer derfor sider med for meget duplikeret indhold.

Duplicate content kan opstå både internt på siden, men også eksternt, hvis der er kopieret tekst fra andre sider. Til at undersøge din side internt for duplicate content, kan du benytte Siteliner.com. Til at undersøge dine sider for duplicate content på eksterne sider kan du benytte Copyscape.com.

Samtidigt må du heller ikke bare duplikere content, altså have samme content på flere landingssider, da Googles RankBrain vil straffe dig med en dårlig placering, da de vægter unikt-skrevet content højt. Læs her om duplikeret content, hvis du gerne vil blive klogere på området.

Title tags

En af de vigtigste rankingfaktorer på Google er title tags. Title tags er ikke synlige på selve websitet, men er derimod den klikbare tekst, der repræsenterer dine sider i Googles søgeresultater.

Når du arbejder med title tags, er det vigtigt at inkorporere relevante søgeord, men også at skrive i et sprog, som appellerer til Googles brugere. Title tags har nemlig også stor indflydelse på din klikrate på Google og den trafik, som din side genererer i søgeresultaterne. Derfor handler det om at lave unikke title tags, der skiller sig ud fra mængden. Derfor kan det være en idé at bruge symboler og tal, da dette i højere grad fanger brugernes synsfelt.

Metabeskrivelser

Metabeskrivelsen er den beskrivelse, der kan ses under title tagget i Googles søgeresultater. Metabeskrivelser har ikke nogen direkte indvirkning på dine placeringer, men har stor værdi i forhold til at tiltrække brugernes kliks og øge klikraten på Google. Selvom metabeskrivelsen ikke har nogen indvirkning på dine placeringer, så er det stadig vigtigt, at der benyttes relevante søgeord, da Google vil fremhæve disse med fed. Derudover vil Google i højere grad være tilbøjelig til at benytte den metabeskrivelse, du selv har lavet.

Hvis metabeskrivelsen på en side ikke er udfyldt, eller Google ikke finder den relevant, tages et vilkårligt tekstuddrag fra din side, hvilket gør, at du i mindre grad selv styrer dine budskaber på Google.

Det gode søgeresultat

At have et godt og optimeret søgeresultat i søgemaskinerne er også vigtigt, eftersom det kan være med til vise Googles RankBrain, at dit website er et godt resultat ved bestemte søgninger. Hvis det ikke er relevant eller informerende, vil brugerne ikke klikke på det, eller de vil hurtigt bounce tilbage til SERP igen, hvilket heller ikke just er optimalt.

Et godt søgeresultat ude i SERP skal være baseret på relevante søgeord, som målrettet bliver brugt på de mest relevante landingssider. Søgeordene skal både bruges i title tagget og metabeskrivelsen og skal samtidig holdes på den tilladte længde, så både mobilversionen og desktop enheder kan se dem.

Derudover skal du altid forsøge at gå efter en Rich Snippet, hvis det giver mening, eftersom dette giver dit website en fordel blandt søgeresultaterne og gør den mere synlig i SERP. Læs mere om det gode søgeresultat her, hvis du gerne vil vide, hvordan det helt præcist bør udformes.

Da den tilladte længde på title tags og metabeskrivelser afgøres af pixels, kan det være svært at afgøre, hvorvidt du holder dig inden for den tilladte længde. Derfor har vi i Conversio udviklet en metatjekker, der fortæller dig, om du holder dig inden for den tilladte længde.

SEO off-page faktorer

SEO off-page faktorer referer til optimeringsaktiviteter, der ligger uden for dit website. Det er faktorer, der har betydning for dine placeringer og eksponering i søgemaskinerne, såsom linkbuilding, sociale medier og Google My Business. Med den rette optimering kan disse skabe stor værdi for din digitale marketing.

Grundlæggende fortæller off-page faktorer søgemaskinerne, hvordan andre vurderer dit website. Jo flere kvalitetslinks, der peger tilbage til dit website, desto mere sandsynligt er det for søgemaskinerne at antage, at det er et kvalitetswebsite og derfor vælger at rangere det højere. Hvis du kan udvikle en grundlæggende forståelse af både on-page og off-page optimeringer, er du således allerede langt foran dine konkurrenter.

Linkprofil

Linkprofilen er en af de vigtigste faktorer for at opnå gode placeringer på Google. De indgående links, som udgør din linkprofil, kan ses som anbefalinger fra andre sider, hvilket Google tolker som et tegn på autoritet. Denne autoritet belønnes i søgeresultaterne, hvor websites med de stærkeste linkprofiler generelt rangeres højere. Linkprofilens kvalitet handler dog ikke kun om antallet af links. Også linkenes relevans, adspredelse og autoritet har betydning for din linkprofils styrke.

Hvis du ønsker at opnå de bedste resultater med din søgemaskineoptimering, skal du arbejde med linkbuilding. Google anser nemlig eksterne links som en anbefaling, og dette favoriserer søgemaskinerne så efter. Linkbuilding kan være en af de sværeste discipliner inden for SEO, men det kræver ikke nødvendigvis den store tekniske forståelse.

Ved indgående eksterne links er det links fra andre websites, som peger på dit website, og disse giver også den største enkeltstående betydning for placeringer, men kun hvis der også er styr på resten af din SEO. Dog kan du ikke bare selv lave en masse ligegyldige indgående eksterne links. Du skal skaffe relevante og emnerelaterede indgående links og gerne med de vigtigste søgeord i linket (ankerteksten).

Sociale medier

Sociale medier har ikke nogen direkte indflydelse på dine placeringer, men Google tolker dog integrationen af sociale medier på dit website som et tegn på troværdighed på lige fod med adresse og telefonnummer. Ved at linke til dine sociale medie-profiler "verificerer" du således din virksomhed over for både Google og brugere, hvilket sender et positivt signal.

Google My Business

Google My Business er et meget effektivt redskab til at opnå større synlighed i Google. Det er især vigtigt for virksomheder med en fysisk adresse, hvor lokale søgninger er relevante.

Det er muligt at optimere Google My Business, så du opnår eksponering på langt flere relevante søgeord. Derudover ligger der også mange muligheder, hvor du generelt kommer til at fylde langt mere og dermed tiltrækker opmærksomhed fra langt flere brugere.

Brugervenlighed og konverteringsoptimering

Google tager udgangspunkt i en række brugersignaler, når de bedømmer, hvordan websites skal rangeres på Google. De brugersignaler vil typisk være bounce rate, dwell time og returnerende brugere.

At forbedre brugeroplevelsen på dit website har også den positive effekt at hæve mængden af brugere, som køber på dit website, hvilket øger din profit.

Mobilvenlighed

Mobilvenlige websites er længe blevet prioriteret højere i Googles søgeresultater ved søgninger på smartphones, og med Mobile First Index er dette nu også en realitet på desktop-søgninger. Dette betyder, at Google gennemgår mobilversionen af websitet som den primære version og bruger denne til at bestemme dine rangeringer.

Samtidig vokser mobiltrafikken år for år, så derfor er der flere gode grunde til at have en god og brugervenlig mobilversion af dit website.

Jeg bruger altid Googles egen mobilvenlighedstest, da den viser, hvordan Google ser siden. Google ser nødvendigvis ikke siden som mobilvenlig, selvom den er mobilvenlig for brugerne. Hvis du fx har blokeret CSS eller Javascript i din robots.txt, kan det betyde, at Google ikke ser siden som mobilvenlig.

Hastighed

Placeringer på Google afhænger i høj grad af sidehastigheden på dine sider. Dette skyldes, at Google ønsker at tilbyde, ikke blot de mest relevante, men også de mest brugervenlige søgeresultater.

Jeg bruger typisk Googles eget PageSpeed-værktøj samt Pingdom til at vurdere de tekniske forudsætninger for en god hastighed på en side, der kommer med konkrete optimeringsforslag. Jeg kører altid en test af både forsiden og de forskellige sidetyper, der måtte være på en side som fx kategori- og produktsider eller indholdssider.

Pop-up på mobil

Google slår ned på pop-ups på mobilenheder, hvis det dækker det primære indhold. Dette skyldes, at en mobilvisning, der skjuler det primære indhold, ikke stemmer overens med det, siden lover i søgeresultaterne. I værste fald vil Google kun læse indholdet i den pop-up, der måtte være, hvilket vil gå ud over sidens placeringer.

Leadgenerering

På websites kan processen om at generere leads være det vigtigste punkt ift. brugervenlighed, da det skal være nemt for brugerne at kontakte firmaet eller udfylde en kontaktformular.

Du kan øge din omsætning markant ved at hæve antallet af brugere, som udfylder en kontaktformular eller henvender sig til firmaet på anden vis. Dette kan øge tiden på sitet og sænke bounce rate, da flere brugere kommer længere i processen med at kontakte firmaet.

Navigation

Navigation er et vigtigt element, når det drejer sig om brugervenlighed, da det kan afhjælpe en høj bounce rate. Med en intuitiv navigation bliver det lettere for brugerne at navigere rundt på websitet og finde netop det, de søger.

Bounce rate og time-on-site

En høj bounce rate, eller afvisningsprocent, kan indikere, at brugerne lander på de forkerte sider, at de forventede andre informationer af websitet, eller at informationerne kunne være præsenteret bedre. Når brugeren lander på en bestemt side, skal de hurtigt kunne konstatere, at de er landet det rette sted og kan finde de rette informationer.

Call-to-actions

Det er vigtigt at opfordre brugerne til at tage de rette beslutninger, når de lander på dit website. Det kan fx være at købe, lægge i kurven, skrive sig op til dit nyhedsbrev eller en anden ønsket handling, som er værdifuld for din forretning. Andre overbevisende CTA’er kan være informationer om, at du tilbyder fri fragt, gratis prøveperioder eller hurtig levering.

Uanset kan du med tydelige call-to-actions øge chancen for, at brugerne vil klikke sig videre gennem dine landingssider. Dette vil ikke blot hjælpe din bounce rate, men også få de besøgende til at bruge mere af deres tid på dit website.

Det tager tid at blive god til SEO

Som det fremgår af ovenstående, er der rigtig mange faktorer inden for SEO. Jeg har forsøgt at give et indblik i de vigtigste, og hvis du bruger tid på at blive klogere på de enkelte elementer, kan du på sigt blive rigtig skarp til SEO.

Alle har mulighed for at lære SEO, og der ligger rigtig meget viden online, hvis du selvfølgelig ved, hvor du skal lede. Nedenfor har jeg listet et par rigtig gode blogs, som jeg selv bruger dagligt, og hvor du kan blive meget klogere på SEO:

  • Seroundtable.com: En rigtig god blog, der ofte kommer først med de seneste nyheder inden for SEO og er derfor essentiel, hvis du vil holde dig opdateret omkring vigtige opdateringer fra Google.
  • Searchengineland.com: Nok den mest populære blog om SEO.
  • Ahrefs.com/blog: Udover at være et fantastisk værktøj, så skriver Ahrefs virkelig dybdegående indlæg, hvor du i høj grad kan blive klogere på SEO.
  • Googles blog: Et godt sted at læse mere om de forskellige opdateringer, Google laver.

SEO er ikke en engangsløsning – det er en dynamisk proces

Hvis du ønsker at opnå det optimale resultat, må du ikke give op eller holde op med at analysere, måle eller optimere din virksomheds online tilstedeværelse. Dette kan selvfølgelig være et meget omfattende stykke arbejde, men det er vigtigt for at opnå de bedste resultater. Der er nemlig mange processer, der skal vedligeholdes, som bl.a. den digitale kunderejse, linkbuilding og en jævnlig opdatering af udvalgte søgeord. Det vil derfor være oplagt at have lavet en målsætning for din søgemaskineoptimeringsindsats og for udførslen heraf for at kunne opnå de bedste resultater.

Målsætninger kunne fx være:

  • Øge antallet af indekserede søgeord
  • Øge den organiske trafik
  • Øge antallet af brandede søgninger
  • Forbedre placeringer på udvalgte søgeord
  • Mål gerne specifikt på optimerede landingssider – hvilket effekt har det skabt?
  • Øgning af kontakthenvendelser eller omsætning.

Kort opsummeret: Hvad SEO er

  • Det er at udarbejde og benytte sig af søgeordsanalyser.
  • Det er at forbedre ens tekniske on-site SEO.
  • Det er at skrive unikt og SEO-optimeret content.
  • Det er arbejde med intern og ekstern linkbuilding.
  • Det er at få lavet det gode søgeresultat.

Kort opsummeret: Hvad SEO ikke er

  • Det er ikke en garanti for topplaceringer i søgemaskinerne – det er for at opnå synlighed.
  • Det er ikke salg – det er derimod marketing.
  • Det er ikke statisk og en engangsløsning – det er en dynamisk og foranderlig proces.
  • Det skaber ikke resultater på én dag – det er et længevarigt arbejde.
  • Det kan ikke snyde søgemaskinerne til at gøre websites relevante – din side skal selv blive relevant.

Så hvad vil du nu?

Er du klar over, hvor du skal sætte ind for at opnå en større effekt med din SEO? Uanset om du er helt ny inden for SEO eller ønsker at lære avancerede strategier, er der meget at lære. Men i betragtning af, hvor meget målrettet trafik SEO kan bidrage med, er det bestemt værd at bruge din tid og kræfter på.

Søgemaskineoptimering er komplekst, men har du tilegnet dig blot en lille smule SEO-viden, kan det gøre en markant forskel. Med denne komplette SEO-guide får du dækket stort set alt, hvad du har brug for at vide om optimering af søgemaskiner for at få succes.

Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker at vide mere om emnet, eller står med konkrete udfordringer.
Jonas Venning Larsen
Head of SEO, Partner
jonas@conversio.dk+45 70 666 515
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Tak for din tilmelding af vores nyhedsbrev
Noget gik galt - prøv igen