Opnå øget synlighed og højere CTR med Rich Snippets | Conversio
SEO

Opnå øget synlighed og en højere CTR med Rich Snippets

Line M. P. G. Nielsen
Line M. P. G. Nielsen

De forskellige søgemaskiner forsøger hele tiden at levere de bedste og mest præcise søgeresultater til deres brugere. Jo mere information de kan give og så hurtigt som muligt, desto bedre.

I søgemaskinernes vurdering af en hjemmesides organiske rangering har det derfor stor betydning, hvordan de indekserer og forstår din hjemmesides indhold.

Men selvom du erobrer konkurrenceprægede topplaceringer i SERP, er det ingen garanti for, at brugerne vil klikke sig ind på lige netop din hjemmeside.

Så hvordan kan du gøre dine søgeresultater mere visuelt tiltalende og klikbare for brugerne?

En måde at skabe ekstra opmærksomhed og skille sig ud blandt konkurrenterne på er ved at anvende de iøjnespringende Rich Snippets, der også er kendt som Rich Results.

Ikke alene vil Rich Snippets kunne øge din hjemmesides synlighed, men den største fordel er, at de vil kunne bidrage til en højere CTR.

Er du blevet nysgerrig på, hvad Rich Snippets er, og hvilken betydning de kan have for din SEO, så læs med her.

 

Hvad er Rich Snippets?

Rich Snippets er berigede søgeresultater, hvor der foruden title tag, metabeskrivelse og URL, bliver fremhævet supplerende informationer.

Disse informationer trækkes typisk fra dine strukturerede data, som findes i din hjemmesides HTML, og bliver præsenteret på en iøjnefaldende, meningsfuld og visuel måde i søgemaskinerne.

Alt efter brugernes søgeintentioner har de supplerende informationer til formål at give svar på forespørgsler, skabe tillid til dine produkter eller dit brand, informere om dine arrangementer, indikere prisklasser på dine produkter og/eller services, give oplysninger om din profil og meget andet.

Af denne grund findes der forskellige Rich Snippets typer, som hver især tjener et bestemt formål. Der er altså et væld af muligheder for at berige dine søgeresultater på den ene eller anden måde.

Start med at finde ud, hvilke Rich Results der vil give bedst mening for dig at anvende på din hjemmeside. På den måde kan du bruge struktureret data, der er specifikt designet til netop disse typer i søgemaskinerne.

 

Hvilke Rich Snippets typer findes der?

Der findes et væld af Rich Snippets typer, hvoraf de mest almindelige visninger er anmeldelser, opskrifter og begivenheder, men faktisk understøtter søgemaskinerne mange typer af Rich Results såsom Featured Snippets, Carousel, Breadcrumb, Local Business Listing og FAQ.

Du kan bruge dem i alt lige fra kontaktoplysninger og personlige oplysninger, google maps-placeringer, musiknumre, videoer osv.

 

Gør dine produktanmeldelser tydelige

Er du online forhandler, kan det være en fordel at få vist Rich Snippets på nogle af dine mest sælgende produkter.

Vær opmærksom på, at der ved anmeldelser skelnes mellem redaktøranmeldelser og brugeranmeldelser, hvorfor du skal gøre det klart, hvilken type anmeldelse der er tale om.

Vis appetitvækkende opskrifter

Har du en hjemmeside fyldt med lækre opskrifter, og sælger du samtidig ingredienserne til retterne, bør du overveje at bruge Rich Snippets.

Du kan blandt andet anføre retternes forberedelsestid, udførlige instruktioner, ingredienser, appetitvækkende billeder, brugeranmeldelser og meget mere.

Fremhæv dine kommende begivenheder

Hvis du afholder events eller begivenheder, kan du f.eks. bruge Rich Snippets til at vise datoer, tidspunkter, lokationer, kunstnere og links til begivenhederne direkte i søgeresultaterne.

Hvorfor er Rich Snippets vigtige for din SEO?

Ifølge Google så påvirker Rich Snippets ikke direkte din hjemmesides organiske rangering, men strukturerede data hjælper søgemaskinerne med at forstå dit indhold, og et søgeresultat med beriget data fremstår ofte mere tillokkende for brugerne og kan derfor give følgende fordele for dit SEO-arbejde:

  • Øget synlighed i SERP, hvilket øger chancen for at brugerne vil vælge netop dit resultat.
  • Større tillid til din hjemmeside ved at tilbyde brugerne yderligere relevant information.
  • Højere klikrate, hvorfor der genereres mere trafik til din hjemmeside.
  • Lavere bounce-rate, da brugerne bedre kan vurdere, om din hjemmeside kan give et fyldestgørende svar på deres forespørgsel.

 

Hvordan bliver dit søgeresultat fremhævet med en Rich Snippet?

I al sin enkelthed kan dit søgeresultat blive fremhævet med en Rich Snippet, hvis du implementerer struktureret data til din hjemmesides HTML efter standardformater såsom Schema.org, JSON-LD, Microdata eller RDFa.

Når du implementerer Rich Results, er det vigtigt, at du følger de generelle retningslinjer for strukturerede data såvel som eventuelle retningslinjer, der er gældende for den enkelte Rich Snippet type. Ellers kan du risikere, at dine strukturerede data muligvis ikke er berettigede til visning i søgeresultaterne.

For eksempel har vi i dette blogindlæg implementeret struktureret data designet til en FAQ-side med ofte stillede spørgsmål omkring Rich Snippets. For at kunne opnå en Rich Snippet er der flere retningslinjer, som skal følges.

Blandt andet har vi sørget for, at hvert spørgsmål inkluderer hele teksten i spørgsmålet og at hvert svar indeholder hele tekstens svar, da hele spørgsmålsteksten og besvarelsesteksten muligvis bliver vist i SERP.

Derfor har vi opstillet vores FAQ som i nedenstående tekstafsnit:

 

FAQ – Rich Snippets

Hvad er Rich Snippets?

Rich Snippets er berigede søgeresultater i SERP, hvor der foruden title tag, metabeskrivelse og URL, bliver fremhævet supplerende informationer.

Hvilke Rich Snippets typer findes der?

Der findes mange forskellige Rich Snippet typer. Blandt de mest almindelige finder du Featured Snippet, Carousel, Breadcrumb, Events, Local Business Listing og FAQ.

Hvorfor er Rich Snippets vigtige for din SEO?

Rich Snippets er vigtige for din SEO, fordi de tiltrækker brugernes opmærksomhed i SERP og kan derfor både øge din hjemmesides CTR og minimere bounce-raten.

Hvordan bliver dit søgeresultat fremhævet med en Rich Snippet?

Dit søgeresultat kan blive fremhævet med en Rich Snippet, når du implementerer struktureret data efter gældende retningslinjer for den enkelte Rich Snippets type.

For at sikre korrekt opsætning i din hjemmesides HTML kan du med fordel anvende Googles eget testværktøj til strukturerede data. Og resultaterne taler for sig selv. Kort tid efter vi udgav dette blogindlæg og fik siden indekseret i Google, opnåede vi en FAQ Rich Snippet.

Hvis du gerne vil blive klogere på, hvordan du bedre kan tiltrække brugernes opmærksomhed i søgemaskinerne eller hvorfor det kan være en god idé at have en SEO-venlig FAQ-side på din webshop, kan du altid kontakte os for en uforpligtende samtale. Ring på tlf. 70 666 500 eller skriv en mail til [email protected].

Klar til at blive en del af Conversio?

Bliv ringet op af en vores rådgivere - det er helt gratis og uforpligtende