SEO

Storytelling & SEO – Det umage par

Line M. P. G. Nielsen
Line M. P. G. Nielsen

Når det kommer til at skrive godt content til sin hjemmeside, skal man have fat i mere end blot SEO-tekniske redskaber og hardcore fakta, tal og algoritmer. Men man skal heller ikke skrive en længere tekst, som kunne være kreativ sludder for en sladder. Nej, man skal faktisk have fat i dem begge – nemlig det umage par: storytelling og SEO.

Den ene kan ikke uden den anden. Den ene er for upræcis og flydende for det tekniske SEO, og den anden er for uinteressant og tung for den egentlige læser. Når det kommer til at skrive godt content baseret på SEO-tekniske redskaber, er det altid godt at få smidt noget relaterebart og identificerende storytelling med i købet. Forvirret? Så læs med her og bliv klogere på, hvorfor du skal inkorporere og bibeholde det umage par, når du skal skrive content til din hjemmeside.

Hvad er storytelling?

Storytelling er det engelske ord for ”fortælling” og hvad ordet dækker over i en dansk kontekst er, at man – en fortæller/storyteller – videreformidler information ved hjælp af ord, billeder, lyde og udsmykning. Det levende ord er en fortællekunst, som vi har haft i flere 1000 år, da vi ikke havde et skriftsprog. Fortællingen har altid haft en vigtig funktion i enhver kultur, hvor det blev brugt som middel til underholdning, undervisning og bevarelse af kultur. Du skal derfor se fortællingen som en af grundstenene til, hvorfor vi er blevet til det samfund, som vi er i dag.

Hvorfor skal du bruge storytelling i dine tekster?

Nu sidder du sikkert og tænker: ”Det er alt sammen meget fint, men hvorfor skal jeg bruge det i mine SEO-tekster?” Du skal bruge storytelling i dine tekster, fordi historiefortælling er mere vedkommende og kan fænge dine potentielle kunder. Med storytelling kan du altså opnå større lydhørhed hos dit publikum og skabe kunderelationer, der fastholdes over længere tid.

Der er dog ingen, som forventer, at du skal være den næste Karen Blixen eller at du skal digte noget på fod med Den Afrikanske Farm. Hvad dine læser forventer er, at du skriver den gode historie, som er forståelig for dem. Og hvad er den gode historie så? Der er ikke en opskrift på, hvordan man laver den gode historie, men der dog nogle ting, man skal have i mente, når man vil skrive en.

Skru op for forbrugernes identifikation

Den gode historie behøver ikke at være mere end et par linjer – rigtig gode storytellers kan gøre det på seks ord; tænk bare på Ernest Hemingways berømte sætning: ”For sale: Baby shoes, never worn”. Ingen sætning har skabt en så tragisk historie som denne. Den gode historie – den gode storytelling – skal dog langt fra være tragisk.

Uanset hvilken historie du ønsker at fortælle, så bør du altid skabe scenarier, som kan engagere læserne, så de kan blive inspireret til at købe det, du sælger. Det kan være et behov, de måske ikke engang selv vidste, at de havde på forhånd. Med andre ord handler det om at skabe genkendelige billeder hos læseren, hvor dit content forsat er kortfattet, informativ og præcis. Din læser skal kunne forstå, være fascineret af og identificere sig med din story.

Knyt en historie til dit produkt og appeller til læserens forestillingsevne

Ved at tilknytte en lille historie, et scenarie eller en problematik appellerer du til læserens forestillingsevne og behov. Det er med disse små stories, at du skal overbevise dem om, at de netop skal bruge deres tid eller penge på dit produkt eller service. Du skal så vidt muligt igennem din storytelling få læseren til at identificere sig med budskabet og opnå fornemmelsen af indlevelse i produktets egenskab.

Det kan fx være: ”Du står der udenfor foran cyklen og bøvler med at få dine høretelefoner filtret ud. Du kæmper, du river, du trækker. Intet sker, det er muligvis også blevet værre og til sidst giver du op, da tiden er knap og lysten til at høre musik er forsvundet i takt med kampens hede. Denne er kamp er nu et overstået kapitel. Med den fantastiske og danskproduceret Cord Controller kan du leve uden filtret høretelefoner og frustrerede øjeblikke”.

Hvis du ikke kan få dem til at opleve denne indlevelse og forståelse for situationen, hvorfor skal de så overhovedet foretage sig et køb på din hjemmeside? For dem er det jo blot et hvilket som helst produkt og mangler de den virkelig i sit liv? Her er dit job som storyteller at overbevise dem om, at det gør de.

Hvordan kan du anvende storytelling i dit indhold?

Nu har vi måske overbevist dig om, at du skal forsøge at bruge storytelling i dit indhold, så kommer spørgsmålet bare, hvordan du skal gøre det. For det kan være lettere sagt end gjort, men sværere er det faktisk heller ikke, når man har de rette redskaber ved hånden.

Du kan starte med at forestille dig, hvilke elementer der skal være tilknyttet dit produkt, hvilken situation dit produkt skal bruges i og hvilke følelser forbrugeren skal sidde med, når de bruger det.

  1. Elementer er andre ting, som du tilknytter dit produkt. Fx ved det ovenstående høretelefon-eksempel, så bruger vi elementer såsom en person, udenfor, cykel, frustration og tidspres.
  2. Disse ovenstående elementer bliver sat sammen til en situation, hvor en person står udenfor og har småtravlt og vil gerne høre musik på turen, men pga. filtret høretelefoner dropper det.
  3. Dette skaber følelsen af genkendelighed hos læseren, som også har oplevet en lignende situation med lignende følelser, som de der kommer til udtryk.

Elementer, situationer og følelser er de tre grundsten, der er med til at skabe en god story. Disse tre grundsten er med at til at gøre, at din kunde kan relatere sig til produktet og derfor skabe billeder og forestillinger i forhold til det. Det gør, at de kan se deres behov for dette produkt og derfor gøre købet. Det er det, som gør, at de rent faktisk køber en Cord Controller til deres høretelefoner.

Vis forbrugerne de øjeblikke, hvor du skaber værdi for dem

Når du skal foretage en storytelling, skal du vise forbrugerne de øjeblikke, hvor du skaber værdi for dem. Særligt de følelsesmæssige øjeblikke, som skaber stærke minder i deres hukommelse. Du bør derfor altid tage udgangspunkt i dine kunders behov og udfordringer. Det er trods alt dem, som skal købe dine servicer og produkter, og de vil selvfølgelig ikke sidde med den samme viden og ekspertise, som du gør. Husk altid at få inkorporeret besvarelser på relevante spørgsmål, som du har oplevet, kunderne har stillet, eller som du kunne forestille dig, at de ville stille.

Du skal heller ikke være bange for, hvis du allerede har skrevet din story, at du bliver nødt til at ændre den senere hen. Dine kunder vil måske have stillet spørgsmål, som du ikke havde forudset, eller hvis du blot synes, trafikken er lidt langsomt på siden.

En ændret storytelling kan gøre meget for din eksponering og brand awareness og du skal ikke være for fin eller for tilknyttet din story, hvis den bare ikke er den rette. Bare tænk, hvordan J.R.R. Tolkien omskrev sin allerede publiceret The Hobbit for tilpasse den til den store succes Lord of the Rings havde fået næsten 20 år senere. Intet content er for godt til ikke at blive redigeret eller omskrevet, hvis det er nødvendigt.

Hvordan vil storytelling gavne din hjemmeside?

Storytelling vil gavne din hjemmeside ved at medvirke til forbedrede rangeringer, og samtidig sørge for at det er de gode historier, som dukker op i søgeresultaterne. Søgemaskinerne rangerer nemlig din hjemmeside ud fra en række tekniske faktorer, kvaliteten af dit indhold og andre elementer, der er del af en samlet algoritme.

Ved at anskue historiefortælling som et aktivt SEO-værktøj, der højner kvaliteten af dit content og derfor fastholder de besøgende, kan du opnå en øget online synlighed, hvilket giver dig mulighed for at forbedre din konkurrenceevne samt autoritet og troværdighed i søgemaskinerne. Storytelling gavner din hjemmeside gennem forskellige faktorer, som fx Click-Through Rates og User Engagement.

Opnå en højere Click-Through Rate med storytelling

Også kaldet for CTR, som er et begreb, der dækker over, hvor mange procent, der klikker på dit resultat fra SERP i forhold til det antal eksponeringer du har på en given søgestreng. Dette gælder for de organiske resultater i søgemaskinerne samt Google Ads og i lige så stort omfang ved bannerannonceringer og andre klikbaseret annonceformer.

Ved at skrive godt content, og naturligvis et indbydende søgeresultat i SERP med de rette søgeord, kan du opnå en højere CTR. Det betyder flere kliks, men også bedre placeringer, hvilket giver endnu flere kliks.

Øg sessionsvarigheden med storytelling

User Engagement er et begreb, der dækker over en samlet betegnelse for det data, som viser, hvordan de, som bruger din hjemmeside, rent faktisk bruger den. Mere præcis hvordan de engagerer sig på siden og hvor meget de gør det. Helt konkret kunne det være data om, hvor længe de er på din hjemmeside, altså time spend on page, hvor mange varer de lægger i indkøbskurven, hvor meget de køber for, eller hvor mange der klikker på dine interne og eksterne links.

Flere undersøgelser viser at time-on-site har stor betydning for dine organiske placeringer. Ved at skrive godt og værdifuldt content, som dine kunder finder relevant og som de gerne vil fordybe sig i, kan du øge sessionsvarigheden på din hjemmeside. På den måde vil du altså både kunne sænke din bounce rate og forbedre din Dwell time, altså tiden brugt på din side før de vender tilbage til SERP.

Skriv historier, der overbeviser dine kunder

Ved at gøre brug af storytelling i dit content sikrer du dig først og fremmest, at det, som står på din hjemmeside, er relevant og værdifuldt for det, du ønsker at sælge, især hvis du også får smækket de rette søgeord ind. Dette gør, at folk vil klikke på din hjemmeside, men fordi du har skabt en historie for dit brand, vil de besøgende rent faktisk blive og læse med.

Der er ikke noget mere kedeligt end hjemmesider uden tekst eller blot ”Kom og køb lækre sko her!”-slogans og sidst, ikke mindst algoritme-tunge tekster med høj søgeordsdensitet, som er uinteressante og typisk uforstående og intetsigende. Men hvad læseren kan forstå, er følelser, hverdagssituationer og genkendelighed. At du skaber en universel og brugbar story gør, at dine besøgende bliver længere og læser med og måske bliver grebet af den stemning, som du har skabt på din hjemmeside. De vil relatere sig til fortællingen, hvilket ofte vil forhøje chancen for et køb fra deres side.

Du er mere end velkommen til at kontakte os, hvis du gerne vil have hjælp til din storytelling og SEO. Der sidder et hold af specialister, som vil gøre deres bedste i at skabe de gode fortællinger for dig og din virksomhed. Ring til os på 70 666 500 eller skriv til os på [email protected], så din story kan begynde.

Klar til at blive en del af Conversio?

Bliv ringet op af en vores rådgivere - det er helt gratis og uforpligtende