SEO

4 tips til at opnå det gode søgeresultat

Jonas Venning Larsen
Jonas Venning Larsen

Alle hjemmesider ønsker at opnå det gode søgeresultat. Dette er ikke nogen overraskelse. Med et godt søgeresultat vil du nemlig kunne indtage en god rangering på Google, som vil være med til at give dig en forhøjet eksponering. Dette kan resultere i flere salg og mere omsætning. Dog er det lettere sagt end gjort, når det kommer til det gode resultat. Læs med her og få 4 gode tips til at opnå det gode søgeresultat, som vil gavne din hjemmesides rangering, eksponering og salg.

Hvem bestemmer over det gode søgeresultat?

Det er et meget simpelt spørgsmål at svare på: det gør Google – eller mere præcist det gør deres algoritme RankBrain. Nu til det lidt tungere: Igennem Machine Learning bestemmer Google, hvilke søgeresultater der er gode ved bestemte søgninger og dermed hvilke søgninger, som skal komme først. Med andre ord så bestemmer de forskellige søgemaskiners algoritmer, hvad din rangering er.

Hvad, Machine Learning helt præcist gør, er at forstå brugernes intentioner og på baggrund af det, levere gode resultater til at besvare de stillede spørgsmål – og gerne bedre end det er blevet spurgt. Googles RankBrain er dermed en service, som tilbyder dig det mest relevante content med den højeste kvalitet. Læs vores blogindlæg om Kunstig Intelligens & SEO, hvis du gerne vil blive klogere på Machine Learning og Googles RankBrain og hvordan de styrer din hjemmesides rangering.

  1. Find din hjemmesides gode søgeord

Vi kan ikke understrege, hvor vigtigt det er at have de rette søgeord. Det er trods alt dem, dine besøgende søger på for at komme ind på din hjemmeside. Du skal derfor identificere de rette søgeord og søgefraser for dine landingssider, som du gerne vil findes på eller som du ved vil opfylde dine brugeres behov. Men du skal ikke blot udpege nogle, som, du tror, vil give dig en større eksponering, hvis ikke det er relevant for indholdet. Du skal derfor starte med at lave – eller få os til at lave en søgeordsanalyse.

Dette kan du gøre på forskellige måder. Du kan fx bruge Google Search Console, hvor du kan se, hvilke søgeord, der genererer flest kliks til din hjemmeside. Disse vil selvfølgelig være et oplagt valg at bruge. Samtidig kan du også se, hvilket antal af eksponeringer dine søgeord har – også dem som ikke giver en særlig god placering på Google. Det er tværtimod de søgeord, som har potentiale til at blive bedre.

Tag altid udgangspunkt i det nuværende niveau – ikke hvilken placering søgeordene havde i sidste måned, forrige eller lignende. Hvis du dog ikke har et særligt godt udgangspunkt, så start med long-tail søgeord med et mindre antal søgninger. Hvis du derimod har et godt niveau, så du kan sagtens sigte højere.

Hvordan skal du udvælge dine søgeord?

Du skal som udgangspunkt bruge de søgeord, som er målrettet de produkter eller servicer, som har en høj avance. Det er trods alt dem, du tjener flest penge på. Derudover jo mere specifikt dine søgeord er, jo bedre. ”Neo Noir kjoler” er bedre end blot ”Kjoler”. Det sidstnævnte er nemlig for generisk. Det handler om at finde søgeord, hvor brugerne er længere i købs- eller beslutningsfasen. Hvis jeg søger på ”Kjoler” betyder det, at jeg ikke ved, hvilken kjole jeg vil have, men blot at jeg vil se på nogle. Men hvis jeg derimod søger på ”Neo Noir kjoler”, så er jeg længere i min beslutningsfase. Nemlig at jeg gerne vil have en kjole fra brandet Neo Noir. De mere specifikke søgeord vil typisk også være mindre konkurrencepræget og det betyder, at du har en større chance for at opnå en bedre placering på dem.

Hvis du derimod benytter Google Ads, skal du se på, hvilke søgeord, der bidrager med størst værdi. Disse vil nemlig med stor sandsynlighed også smitte af på det organiske. Start derudover med at arbejde på de søgeord, som allerede har en relevant landingsside eller placering i top-20 på Google. Det er nemlig dem, som der bliver søgt mest efter eller dem som du tjener mest på.

  1. Skab de rette title tags

Nu hvor du har lavet en søgeordsanalyse og fundet søgeord, skal du til at optimere dine title tags, så de indeholder dem. Det vil derfor være en fordel, at du udarbejdede en liste over søgeord og fik et overblik over, hvilke sider de er tilknyttet.

Pas dog på med ikke at kannibalisere dine søgeord. Det vil sige, at samme søgeord ikke skal målrettes forskellige landingssider. Fx som det ses på ovenstående billede så skal ”cykelbeklædning” målrettes den mest relevante side, hvilket i dette tilfælde er kategorisiden ”Cykeltøj”. Desværre er kannibalisering af søgeord en fejl mange begår, når de forsøger at opnå placeringer på de mest konkurrencepræget søgeord direkte på forsiden, selvom de har relevante undersider, hvor de i stedet burde målrette søgeordene.

Derudover er der langt kortere vej til konvertering, hvis kunderne lander direkte på de sider, hvor de kan se de produkter, som de søger efter. Som udgangspunkt bør du derfor kun målrette forsiden efter dit brandnavn eller meget overordnede søgeord som fx cykelshop eller cykelhandler.

  1. Lav den gode metabeskrivelse

Hvis du ikke selv skriver en metabeskrivelse, vil Google umiddelbart tage et tekststykke fra den pågældende landingsside og fremvise dette på SERP. Dette ser sjældent godt ud eller er særligt informativt for de søgende. Du skal se din metabeskrivelse som mere uddybende end dit title tag. Her kan du komme med mere relevant og værdifuld information, som du mener, at de besøgende burde vide om netop denne landingsside. Du bør selvfølgelig også – ligesom ved dit title tag – inkorporere de rette søgeord, da disse vil blive markeret med en opmærksomhedskrævende fed skrift, når den pågældende side dukker op i søgeresultaterne.

Ved at skrive en god metabeskrivelse øger du chancen for, at brugerne vælger netop din hjemmeside. Og husk jo højere CTR = jo bedre ranking for dig. Skriv gerne hvilke fordele, der er ved at handle på netop din webshop. Det kunne være fri fragt, fagkyndigt personale, dag-til-dag-levering, generelt alt det der gør din hjemmeside til særligt serviceminded og bedre end konkurrenternes.

Du skal dog huske, at metabeskrivelserne ikke kan være uendeligt lange. Hvis du skriver for meget, vil Google korte det sidste fra. Forsøg derfor at holde din metabeskrivelse nede på omkring de 155 tegn, dog kan dette variere fra metabeskrivelse til metabeskrivelse, og det har faktisk også betydning om vi snakker om desktop eller mobilversionen. Brug derfor vores metatjekker og vær sikker på, at alt information kommer med, når du skriver title tags og metabeskrivelser.

  1. Brug Rich Snippet

Hvis du ikke hvad Rich Snippet er, så du virkelig gået glip af en guldgrube. Du skal se Rich Snippets på Google som en form for anmeldelse igennem de traditionelle stjerner, som vi ser i avisen eller læser ved anmeldelser. Det er en måde at give din hjemmeside mere opmærksomhed ved bestemte landings- og produktsider og med en god bedømmelse viser du også, at du er troværdig som forhandler af dit produkt.

Du kan både bruge bedømmelse som overordnede anmeldelse af din hjemmeside eller til individuelle produktbedømmelser. Du skal dog have in mente, at når du har Rich Snippets tilknyttet din hjemmeside, så er det ikke noget, du kan kontrollere. De er med andre ord svære at styre. Har du en produktanmeldelse kun med 1 stjerne – ergo en dårlig anmeldelse – så vil det blive vist, hvilket ikke er særligt optimalt. Udnyt derfor kun denne Rich Snippet på sider, hvor det er dig til gavn.

Hvad skaber det gode søgeresultat?

Der er op til flere elementer, du skal have styr på eller optimeret, hvis du gerne vil have det gode søgeresultat ude i SERP. Men kort opsummeret skal du:

  • Finde relevante søgeord og bruge dem målrettet til de mest relevante landingssider.
  • Bruge disse søgeord i dine title tags og metabeskrivelser og hold dem på den tilladte længde.
  • Udnyt Rich Snippet og andre af søgemaskinernes værktøjer til din fordel og vær synlig på SERP.

Hvis du har taget vores 4 tips til dig, vil dit søgeresultat komme til at se sådan her ud fra før til efter:

Det er eksempler som ovenstående, Google og andre søgemaskiner vil opfatte som et godt søgeresultat.

Ønsker du hjælp til at arbejde dig hen mod det gode søgeresultat, er du mere end velkommen til at kontakte os her i Conversio. Vi har et fantastisk team af SEO-specialister, som vil gøre sit for, at din hjemmeside bliver ordentligt SEO-optimeret. Ring til os på 70 666 500 eller skriv til os på [email protected]. Vi glæder os til at høre fra dig.

Klar til at blive en del af Conversio?

Bliv ringet op af en vores rådgivere - det er helt gratis og uforpligtende