SEO

Hvordan skriver du gode produktbeskrivelser?

Line M. P. G. Nielsen
Line M. P. G. Nielsen

Når det kommer til online handel på webshops, er det vigtigt med informerende produktbeskrivelser og gerne de gode af slagsen. En god og fyldestgørende produktbeskrivelse kan nemlig spille en afgørende rolle for din konverteringsrate. Med produkttekster, der fremhæver fordele og udbytte, bliver det nemmere at sælge mere og samtidig øger du chancen for større synlighed og en højere placering i søgeresultaterne.

Du skal betragte dine produktbeskrivelser som salgstekster, og eftersom dine besøgende ikke har produktet ved hånden eller for den sags skyld dig ved hånden, er du nødt til at bruge det skrevne ord for at kommunikere. Ved at forklare funktioner, fordele, udbytte, størrelsesforhold og materialebrug kan du ofte undgå returneringer og utilfredse kunder, da de kan læse sig frem til, hvad de enkelte produkter kan og indebærer. Læs med her og få do’s og dont’s, når det kommer til udformningen af gode produktbeskrivelser.

Hvad er en produktbeskrivelse?

En produktbeskrivelse er en tekst, man har ved sine produkter. Den fungerer som en form for salgstekst, der skal beskrive, forklare og gøre rede for, hvad de givne produkter kan, hvad de er lavet af og hvordan de bl.a. skal vedligeholdes. Formålet med en produktbeskrivelse er, at den skal give de besøgende de nødvendige informationer omkring produktet, som i sidste ende forhåbentlig vil resultere i en konvertering.

Dog er det ikke tilfældigt, hvordan du udformer en produktbeskrivelse. Der skal faktisk flere elementer til, før en produktbeskrivelse er god nok til at øge interessen for din virksomhed og resultere i en konvertering.

Sådan skriver du en god produktbeskrivelse

Før du kan gå i gang med at skrive en god produktbeskrivelse, bør du have følgende spørgsmål in mente for at finde frem til de mest relevante detaljer:

  1. Hvem er målgruppen?
  2. Hvilke informationer har de behov for at vide om produktet for at kunne træffe en beslutning?
  3. Hvorfor burde de overveje at investere i det pågældende produkt?
  4. Hvordan afspejler beskrivelsen din virksomhed?

Din målgruppe og dens behov skal være omdrejningspunktet for dine produktbeskrivelser. Det er trods alt dem, der skal købe dine produkter. Derfor er personaer afgørende for, at du får kommunikeret på den rette måde til de rette besøgende. Hvis du sælger udstyr til professionelle, nytter det f.eks. ikke noget, at du kommunikerer til dem, som var de nybegyndere. Det samme gælder omvendt – vil en nybegynder kunne forstå dine ordvalg og din beskrivelse? Du kan i et af vores tidligere blogindlæg læse om vigtigheden af den rette målgruppe.

Når ord er altafgørende for din konverteringsrate

Da den besøgende ikke har mulighed for at holde produktet i hånden, er produktbeskrivelsen afgørende for vurderingen af produktet. Skriv produktets specifikationer og informationer i et tydeligt og velformuleret sprog, så det fremstår skarpt og præcist. Du skal helst udforme din produktbeskrivelse ud fra disse nedenstående kriterier:

  1. Overskriften, dit H1-tag, bør være informativ og fange de besøgendes opmærksomhed. Nævn produktet og dets brandnavn. Inkludér gerne salgsargumenter, der vækker følelser.
  2. Korte afsnit med grundlæggende information – indtænk både fordele og funktioner ved produktet. Hold det kort, kontant og lige til pointen.
  3. Længere produkttekster bør indeholde flere tekstafsnit med underoverskrifter, altså H2-tags, så det bliver letlæseligt for de besøgende. Her kommer du mere i dybden med produktbeskrivelsen, hvor behovet og produktets værdi for kunden uddybes yderligere.
  4. Skab identifikation og kom med historier, som vi kan relatere os til. Hvilke udfordringer kan produktet løse? Hvilke behov kan produktet opfylde?
  5. Skriv gerne i punktform, der opremser de relevante specifikationer og egenskaber. Gør det nemt for de besøgende at få overblik.
  6. Afslut med en Call-To-Action. Opfordr de besøgende til at købe, lægge i kurven eller en anden handling, som kan være værdifuld for dig og din webshop.

Hvor lang, din produktbeskrivelse skal være, varierer fra produkt til produkt og er dermed en vurderingssag fra din side. Dog benytter vi som regel en længde på omkring de 200 ord.

Det ovenstående er et eksempel på, hvordan du kan udarbejde en produktbeskrivelse ved brug af de 6 førnævnte kriterier. Den er både informativ, inddeler teksten ind i små afsnit med tilhørende H2-overskrifter, skaber identifikation med historier, vi kan relatere os til samt afslutter med Call-To-Action.

Tiltræk de besøgende med fordele og udbytte frem for funktioner

En faldgrube, som mange webshops kommer til at gøre, er blot at fortælle, hvad deres produkter kan. Det er selvfølgelig også en vigtig del af produktbeskrivelserne, men mange gange er de besøgende ikke kun interesseret i de specifikke tekniske funktioner, men udbyttet, hvilket kan være præcis den information, der får dem til at købe produktet. Du skal med andre ord overføre information til identifikation hos den besøgende.

Hvis du f.eks. skriver, at din støvsuger har en strømledning på 7 meter, så er det ikke sikkert, at jeg som almindelig forbruger ved, hvad denne egenskab reelt set betyder. Er det langt, kort eller almindeligt for en strømledning? Men hvis du i stedet skriver, at ”støvsugeren er udstyret med en ekstra lang strømledning på 7 meter, der gør din rækkevidde større, så du undgår at skulle skifte stikkontakt under støvsugningen”, så kan jeg forstå, hvad udbyttet faktisk er. Ved at skrive fordelene og udbyttet frem for funktionerne appellerer du til de besøgendes behov. Ved at skabe denne lille historie eller situation, som de besøgende kan relatere til, får du skabt scenarier, der engagerer læserne samt inspirere dem til at købe netop dit produkt.

Dette må du ikke gøre, når du skriver produktbeskrivelser

Der er selvfølgelig også nogle elementer, som du skal forsøge at undgå eller slet ikke gøre brug af, når det kommer til udarbejdelsen af produktbeskrivelser. Dette er:

  • Du må ikke kopiere produktbeskrivelsen direkte fra producenten, da dette vil være duplikeret content og vil blive betragtet som tyveri af søgemaskinerne – din synlighed vil dermed blive straffet.
  • Du må heller ikke have den samme beskrivelse ved flere produkter. Dette er nemlig også duplikeret content, som du ligeledes vil blive straffet for.
  • Du må ikke lyve, overdrive eller på anden vis give misvisende informationer angående produkterne. Dette vil typisk resultere i returneringer og utilfredse kunder, da de dermed ikke får det, som de havde forventet.
  • Du skal holde dig i øjenhøjde med målgruppen. Hvis de besøgende føler, at du taler ned til dem, så kan det skabe en dårlig relation, og du vil sjældent opnå en konvertering.
  • Du skal ikke skrive noget, som din virksomhed ikke kan stå inde for. Ha’ altid virksomhedens værdier eksplicit eller implicit med i teksterne.

Driller det med at finde inspiration til at skrive gode og fyldestgørende produktbeskrivelser, eller har du brug for mere hjælp på området? Så kontakt os gerne her i Conversio. Vi har et stærkt content-team, der vil kunne hjælpe dig med rådgivning og sparring. Ring til os på 70 666 500 eller skriv til os på [email protected].

Klar til at blive en del af Conversio?

Bliv ringet op af en vores rådgivere - det er helt gratis og uforpligtende