Sociale medier

Facebook har omsider lanceret Facebook shops – DK er på vej!

Mathilde F. Christensen d. 22. maj 2020

Indholdsfortegnelse

Du er helt sikkert allerede bekendt med både Instagram Shopping samt den nuværende shop-funktion på en virksomheds Facebookside. Men hvad nu, hvis dine besøgende kunne færdiggøre deres køb direkte på din Facebookside eller Instagramprofil uden overhovedet at forlade platformen?

Tænk, hvis du kunne udvælge nogle helt specifikke produkter, som du gerne vil fremvise i en shop direkte på Facebook? Det kunne fx være en udsalgskategori, nyhederne, der lige er kommet hjem, eller måske vil du bare gerne vise hele dit sortiment for dine besøgende?

Under den nuværende Coronakrise er der sat ekstra skub i den i forvejen voksende e-handel, hvilket har medført, at Facebook har fremskyndet lanceringen af deres nyeste tiltag – nemlig Facebook Shops.

Med en Facebook Shop kan du simpelt og endda helt gratis opsætte en shop direkte fra din Facebookside, hvor du selv kan udvælge de produkter fra dit Facebook katalog, som du ønsker at vise på din Facebook Shop.
Derudover kan du tilpasse med et coverbillede samt farver, der matcher brandet. Når brugerne kigger på dine produkter på din Facebook Shop, har de mulighed for at se hele dit udvalg, gemme produkter, de er interesserede i eller færdiggøre et køb.

Især de mindre virksomheder mener Facebook vil få stor gavn denne nye funktion, da de helt gratis kan opsætte deres Facebook Shop og fremvise samt sælge deres produkter direkte i Facebook.
Måden, folk finder din Facebook Shop, er ved enten at klikke ind på din Facebookside eller Instagramprofil – eller de kan opdage din shop igennem annoncer eller de stories, du deler.

Chatfunktion i Facebook Shops

En anden funktion, Facebook også har tilføjet, er, at brugerne får mulighed for at kontakte webshoppen direkte igennem hhv. WhatsApp, Messenger eller Instagram Direct, hvor de kan stille spørgsmål til deres køb. Det er en måde, hvorpå du kan komme endnu tættere på dine kunder og være til stede næsten, som stod du i en fysisk butik.
På sigt vil Facebook gøre det muligt også at færdiggøre et køb direkte i denne chatfunktion, så dine besøgende fx kan stille spørgsmål i Messenger til et produkt, de har set på din Facebook Shop, når de har fået svar på spørgsmålet og gerne vil købe produktet, kan dette gøres direkte i chatten.

Funktionen er lige nu kun tilgængelig i USA samt for enkelte andre virksomheder, men vil blive lanceret også i Danmark inden længe – og jeg glæder mig! Jeg glæder mig til at se, hvordan mine kunders shops kan bruge denne funktion, og hvordan vi ligeledes kan bruge den til at styrke vores Facebookannoncering.

Instagram Shop

Ud over at du kan få din egen gratis Facebook Shop, lanceres også Instagram Shop. Her får Instagrambrugerne mulighed for at opdage samt købe produkter i Instagram Explore. Brugerne får mulighed for at søge på fx produkter eller brands, og de kan filtrere på kategorier som fx Beauty and home og færdiggøre deres køb direkte i Instagram.

Live Shopping Features

Vi er allerede vant til at bruge live video, som blandt andet kan bruges til at vise nye produkter, der lige er landet i butikken, eller en influencer kan fx vise en video, hvor han eller hun prøver flere forskellige læbestifter og fremviser dem til sine følgere.
Fremover vil Facebook gøre det endnu nemmere at finde de produkter, der vises i videoen, og hvor man får mulighed for at købe dem nemt og simpelt lige med det samme.

Med Live Shopping får du altså mulighed for, inden du går live, at tagge de produkter, du vil bruge i videoen, så folk kan se produkterne med det samme i bunden af videoen og dermed hurtigt og nemt kan færdiggøre et køb.

Connect Loyalty Program to your Facebook account

Snart vil Facebook også teste en funktion, hvor dine brugere nemt og simpelt kan holde øje med de rewards og points, de optjener i din butik. Facebook vil også komme med en løsning, hvor du kan oprette og administrere et loyalty program på din Facebook Shop. Denne funktion er med til at gøre det mere simpelt for dine brugere at holde overblik over de rewards, de tjener op til.

FAQ for dette blogindlæg

Hvorfor skal jeg læse dette blogindlæg?

Fordi du gerne vil vide mere om Facebooks nye tiltag, Facebook Shops.

Hvem er dette blogindlæg relevant for?

For alle, der arbejder med Facebook marketing eller har en webshop.

Hvor langt er dette blogindlæg?

657 ord.

Hvad er de mest centrale emner i dette blogindlæg?

Facebook Shops.

Digital Marketing Specialist
Mathilde F. Christensen
Mathilde er ekspert i alle former for betalt annoncering, herunder på sociale medier og Google.
[email protected]

Gemmer din virksomhed også på et uforløst potentiale?

Giv os lidt indsigt, så kommer vi med et bud på en strategi til dine behov. Kontakt os herunder for at høre mere.
Anders Tjørnelund
CEO, Partner

Bliv ringet op