Conversio

5 tips til hvordan du bruger content marketing for at opnå flere leads og konverteringer

21 September, 2023

  • SEO

Skrevet af: Victoria Maria Olczak

Content marketing er i dag stærkere end nogensinde før. Ifølge Content Marketing Institute er content marketing 62 % billigere end outbound marketing og generer samtidig 3 x flere leads og konverteringer. Derudover oplever brugere af content marketing 7,8 x mere trafik på deres hjemmeside end dem, som ikke gør brug af det. Læs med her og få 5 tips til, hvordan du bør gøre brug af content marketing.

Hvad er content marketing?

Content marketing er en strategisk metode inden for markedsføring, som har til formål at producere og dele relevant indhold (content), der rammer og tiltrækker en bestemt kernemålgruppe, som dermed vil generere flere leads og konverteringer for et website eller en webshop.

Content marketing er en gren inden for markedsføring, som er skabt til at engagere kunder og publikum for i sidste ende at blive til en transaktion, tilmelding eller noget andet, som måtte skabe værdi for dig som websiteindehaver. Content marketing er online indsatser som fx nyhedsbreve, guides, e-bøger, videoer, podcasts, webinarer og infografikker, der alt sammen skal engagere dine kunder, sprede din hjemmesides budskab samt tiltrække nye kunder.

1. Målgruppe

Ved at have kendskab til din kundebase og deres adfærd finder du hurtigt ud af, hvordan du skal gøre brug af content marketing for at kunne tiltrække flere kunder og opnå flere leads og konverteringer. Med en målgruppeanalyse får du kendskab til din kernegruppe, som du derefter kan udnytte, når du fremadrettet skal udarbejde content i henhold til indhold, tone, sprogvalg, formater osv.

Når du lærer din målgruppe at kende, skal du også huske at lytte til dem. Fx hvis du kan se, at du får flere tilmeldinger igennem videoer fremfor facebookopslag, bør du prøve at inkorporere flere videoer i din marketingstrategi. Husk, at det er kundernes interesse i dig, som danner grundlaget for, at du kan få flere leads og konverteringer. Udnyt dette til din fordel og tænk ikke på, hvad du måske finder bedst.

Vil du vide mere om, hvordan du målretter din markedsføringsindsats til dit ønskede kundesegment gennem personaer, kan du med fordel læse et af vores tidligere blogindlæg om vigtigheden af at kende sin målgruppe.

2. Kunderejse

Ved at kende din målgruppe kan du også lettere forstå og følge med på deres online kunderejse. De er mere end blot et sæt data. Ved at kunne kortlægge dine kunders digitale rejse fra det øjeblik de opdager deres behov og vælger dig som leverandør, kan du hurtigt få klargjort hvilke af dine online kanaler eller online tekster, der fanger dine kunder bedst og dermed skaber mest værdi.

Dit udgangspunkt bør derfor være at skabe awareness, interest, desire, action og loyalty. Disse 5 punkter bør du udnytte strategisk i dit content for på den måde at opnå leads, konverteringer og ikke mindst trofaste kunder, der kommer tilbage igen og igen. Ønsker du en mere detaljeret forklaring på den digitale kunderejse, kan du læse mere om det i et af vores tidligere blogindlæg.

3. Relevant content

Jo mere relevant og præcist dit indhold er, jo flere korrekte besøgende vil du få. I forhold til content marketing skal du sikre dig, at de online tekster, du vælger at satse på, giver mening og værdi for din målgruppe. Dine kunder vil ikke nødvendigvis høre om, hvilke produkter eller services du har igennem et nyhedsbrev eller blogindlæg. Typisk vil de hellere blive tilbudt produkter/services, der opfylder deres behov. Igennem storytelling i dit content kan du forsøge at ramme din målgruppe med relaterebare tematikker og problematikker. Skab gerne en rammefortælling med din kundegruppe i midten af den.

Hvis du fx er en cykelforhandler, vil det være oplagt, hvis du lavede guides eller videoer om, hvordan du skifter en cykelkæde, eller hvordan du lapper hullet på forhjulet af en cykel. Ved at lave udførlige guides om, hvordan dine brugere kan gøre det selv, udnytter du din hjemmesides potentiale til at blive mere end blot salg – nemlig et sted, hvor brugerne kan få den nødvendige hjælp og få opfyldt et behov. Det vil kunderne huske dig for, og det vil øge dine chancer for, at de også vil købe hos dig frem for konkurrenterne.

4. Markedsføring af content

Nu hvor du har skrevet dit fantastiske stykke content, hvad så? Nu skal du markedsføre det. Udnyt de sociale medier – Facebook, Twitter, Instagram eller et fjerde sted. Ved at dele dit content styrker du kendskabsgraden til din virksomhed på de sociale medier. Især Facebook er et oplagt sted til at poste dit content, hvor du kan ramme en bred gruppe af mennesker.

Ved at dele dit content, som fx en video om smøring af en cykelkæde, bliver du ikke bare en person, som kan komme med remedierne til dette; du bliver også personen, der kommer med ny og værdifuld information. Du gør, som allerede nævnt i det forrige punkt, din virksomhed til noget større end salg. Ved at dele dit content på de sociale medier giver du også dine loyale kunder og potentielle nye kunder mulighed for at dele det. Dine brugere kan dermed være med til at markedsføre dit content og skabe større kendskab, hvilket kan resultere i en endnu større kundegruppe.

5. Hold dig selv opdateret

Dette punkt skal du forstå på flere måder. Du skal holde dig selv opdateret i forhold til nye måder at markedsføre din virksomhed på eller i forhold til hvilke tendenser, der især gør sig gældende for tiden. Alt efter branchen burde du jævnligt revurdere din målgruppe for at se, om noget har ændret sig. Det samme gælder også for den digitale kunderejse, som næsten altid kan forbedres eller fintunes. Derudover bør du også opdatere dine nyhedsbreve, guides, podcast, videoer etc. jævnligt.

Content markedsføring er ikke noget, du blot gør én gang. Det er en kontinuerlig og dynamisk proces, der skal vedligeholdes. Ved at holde en regelmæssig proces i forhold til nyskabelse af online content gør du også dig selv relevant og aktiv igennem de sociale medier. Dette er noget, som loyale kunder værdsætter og som er attraktivt for potentielle nye kunder.

Hvis dette virker uoverskueligt, så fat mod. Det er derfor, vi er her. Vi har et fantastisk hold af specialister inden for content marketing, som gerne vil hjælpe dig med bl.a. en målgruppeanalyse, udarbejdelse af content og facebookannoncering. Kontakt os på tlf. +45 70 666 500 eller skriv en mail til hello@conversio.dk, så er vi sikre på, at vi sammen kan finde en løsning.