Hvorfor er det vigtigt, at du kender din målgruppe?

25
January
2019
Skrevet af:
Line Nielsen

Det er vigtigt, at du kender din målgruppe, fordi du bedre kan målrette din markedsføringsindsats til de kundesegmenter, hvor sandsynligheden for det ønskede resultat er størst. Som virksomhed har det nemlig stor værdi at have kendskab til sin kundebase og deres adfærd, da indsigterne kan bidrage til øget online synlighed, flere leads og konverteringer.

Du kan finde frem til værdifulde indsigter om din målgruppe ved at lave en målgruppeanalyse. Og så tænker du måske - hvordan skal det så gøres, og hvad gør det egentlig godt for? Det giver vi dig svarene på her.

Hvad er en målgruppeanalyse?

En målgruppeanalyse er en undersøgelse, som giver dig en bedre forståelse af, hvordan dine målgrupper bedst aktiveres til at tage handling. Hvad end det gælder køb af produkter, downloads af e-bøger eller tilmelding til et nyhedsbrev. Ved at afdække din målgruppes behov, adfærd og forventninger kan du målrette din kommunikation og være tilstede med relevant indhold på det rette tidspunkt.

En målgruppeanalyse består af dataindsamling, som typisk belyser følgende punkter:

  • Værdipositionering: Der sættes fokus på den unikke position, du ønsker at have i kundernes bevidsthed. Dette hjælper dig til at finde ud af, hvordan du strategisk skal arbejde med content.
  • Søgeordsmålretning: De mest relevante søgeord og forespørgsler identificeres med henblik på størst mulig eksponering af dit content og mest trafik til dit website.
  • Geografi: Her foretages der en geografisk repræsentation af din kundebase.
  • Demografi: Din kundebases vigtigste demografer opstilles.
  • Foretrukne enhed: Din webshop eller websites indholdsformater skal tilpasses ud fra, om dine kunder primært bruger desktop eller mobilenheder.
  • Sociale medier: Oversigt over hvilke sociale medier, der genererer flest sessioner til dit website.
  • Adfærdsanalyse: Analyse af hvilke kanaler og landingssider, der er mest attraktive og effektive. Dette giver et indblik i den trafik, du måtte have på dit website.
  • Personaer: Ovenstående data sammensmedes, hvorefter der udarbejdes 1-4 personaer, som er fiktive repræsentationer af dine vigtigste kundesegmenter.

Hvad kan du bruge personaer til?

Du kan bruge personaer til at forstå, hvilke udfordringer og behov dine kunder har, hvilke motivationer og bekymringer de oplever, deres online adfærd, og hvad der er afgørende for, at de vil investere i dit produkt eller ydelse. Ved at kende din målgruppe kan du levere og publicere værdifuldt og engagerende content, som har dine kunder i centrum på de rigtige platforme.

Udarbejdelsen af fiktive personaer gør det lettere for jer som virksomhed at få en bedre forståelse af jeres vigtigste kundesegmenter, herunder både primære og sekundære personaer. Her får du dannet et overblik over hvilket indhold, der bedst fanger dine kunders opmærksomhed, så du kan skabe målrettede markedsføringsindsatser til forskellige brugere frem for at ramme alle med det samme generiske budskab.

Med personaer bliver det også lettere for jer at finde ud af hvilke formater, der giver størst engagement hos målgruppen samt hvilke kanaler, der er mest effektive at fokusere på, når I skal nå ud til et bredt publikum. Af formater kan I vælge at fokusere på enten content, e-bøger, videoer etc., hvorefter I kan gøre jer tanker om, hvorvidt det skal postes på jeres website, de sociale medier, i et nyhedsbrev eller via en helt fjerde platform.

Når I vælger jeres formater og kanaler, er det vigtigt, at I husker at kommunikere målrettet til de forskellige segmenter. Derved er der bedst chance for, at der bliver taget godt imod jeres indhold under de forskellige stadier af kunderejsen, og samtidig når I ud til flest mulige potentielle kunder. Det vil i sidste ende give jer den bedste respons.

Hvor godt kender du din målgruppe?

Ønsker du at få udarbejdet en målgruppeanalyse for din virksomhed, kan vores specialister hjælpe dig godt på vej. Hos Conversio udvikler vi typisk 1-4 personaer, som giver dig et godt indblik i din nuværende målgruppe. Du er altid velkommen til at kontakte os på tlf. 70 666 500 eller skrive en mail til hello@conversio.dk.

Vi glæder os til at høre fra dig!

Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker at vide mere om emnet, eller står med konkrete udfordringer.
Jonas Venning Larsen
Head of SEO, Partner
jonas@conversio.dk+45 70 666 515
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Tak for din tilmelding af vores nyhedsbrev
Noget gik galt - prøv igen