Jonas Venning Larsen
Head of SEO, Partner
6 December, 2023
Skrevet af: Line Nielsen
I dag har kunderne magten. De er blevet mere digitale. De er blevet mere opsøgende. Og så stoler de mest på den viden, som de selv kan google sig frem til, eller som familie, venner og kolleger kan bidrage med. Faktisk har potentielle kunder allerede taget 57% af købsbeslutningen, inden de kontakter dig første gang. Ikke nok med det, så har coronakrisen ændret kundernes adfærd, værdier og præferencer, hvilket selvsagt har betydning for din virksomhed og din markedsføring.
Derfor kæmper flere B2B-virksomheder lige nu med de samme salgsudfordringer. Hvad end du oplever mindre investeringslystne kunder, rådvilde konkurrenter på jagt efter dine kunder eller indkøbere med mindre tid til salgsmøder, så siger det sig selv, at salget – langt mere end tidligere – skal ske på kundernes præmisser, og derfor må man som sælger være klar på at lægge kursen om.
Alligevel føler mange B2B-virksomheder, at den eneste måde at fylde salgspipelinen med nok salgsmøder på er ved at tage telefonen og ringe til folk. Paradoksalt nok, mener de selvsamme, at det er forstyrrende at blive ringet op af en sælger, der vil sælge dem noget, de ikke har brug for.
Men hvorfor hulen gør de det så?
Det typiske svar er; ”jamen, hvad skal vi ellers gøre for at booke salgsmøder i kalenderen?”
Forestil dig i stedet, at du skaber relevans gennem viden, indsigt og dialog, der taler ind i din målgruppes problemstillinger. At du præcist ved, hvilke B2B-leads, du skal kontakte hvornår, og med hvilke salgsargumenter. Og at det hele sker automatisk frem for, at du skal ringe lange lister igennem. For ville det ikke være meget nemmere, hvis kunderne bare kom til dig?
Så… når du skal prioritere, hvordan dine markedsføringskroner skal bruges, hvor giver det så bedst mening at lægge energien – inbound salg eller kold kanvas?
Forskellen på inbound og outbound er, hvordan du får kontakt med dine kunder, og hvor i kunderejsen du møder dem. Kort fortalt er inbound salg modtagerorienteret med relevant kvalitetsindhold på det rette tidspunkt, mens outbound salg er afsenderorienteret med budskaber til en bred skare når som helst.
Ved outbound salg (kold kanvas) tager du telefonen og ringer til folk, der måske aldrig har hørt om din virksomhed. Dette er den klassiske salgsproces, hvor du rækker ud til potentielle kunder, der ikke forventer at høre fra dig, men som du formoder har de rette udfordringer og behov.
Med inbound salg tiltrækker du interesserede kunder gennem content, der løser deres problemer, inspirerer, underholder eller uddanner dem. Her er kvalificeringen af leads mere præcis end ved outbound, da deres behov allerede er identificeret via adfærd og det indhold, de reagerer på.
Måske er kunderne ikke interesserede i et køb lige nu og her. Men i modsætning til outbound, så ved du med inbound, at din målgruppe har brug for din hjælp, og at du kan løse de problemstillinger, som de står overfor. Det vil sige, at kunderne allerede er i gang med den kunderejse, der potentielt set kan ende hos dig. Og netop derfor er en større kundeorientering i salgsprocessen et afgørende konkurrenceparameter for B2B-virksomheder.
Inbound salg er velegnet til B2B-virksomheder, der har en kompleks og længerevarende salgscyklus, hvor kunderne har brug for ekspertviden for at kunne træffe en købsbeslutning. Og her er det ikke helt uden betydning, hvordan du vil tiltrække B2B-leads, få dem til at vise interesse for dine produkter og services, og derefter pleje dem, indtil de bliver betalende kunder.
Gennem thought leadership og lead nurturing kan du uddanne og kvalificere kunderne til at tage den rigtige beslutning. Og med lead scoring kan du fokusere på de leads, hvor du har størst chance for at lukke en handel. På den måde giver du salgsafdelingen mulighed for at slå til med de rigtige salgsargumenter på de rette tidspunkter til kvalificerede og købsparate leads.
Er du stadig i tvivl om, hvorfor du skal bruge din tid på inbound marketing frem for at ringe til arktisk kolde leads, der aldrig har hørt om dig? Så får du de fem vigtigste fordele her.
Betingelserne for at få succes med salget har forandret sig i den seneste tid. Hvis du vil skabe salgsresultater og styrke den langsigtede pipeline med varme, salgsklare leads, kan det derfor være klogt at genbesøge din kundeforståelse samt din nuværende salgs- og marketingstrategi.Inbound salg har potentiale til at drive din virksomhed fremad og bane vejen for succes. Men du skaber ingen resultater uden et godt forarbejde. En succesfuld inbound-indsats kræver en strategi, herunder et klart defineret formål, en content gap-analyse og kortlægning af målgruppens kunderejse.Ring til os på 70 666 500 eller skriv en besked på hello@conversio.dk, hvis du gerne vil vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med at indfri din virksomheds vækstpotentiale.