Content

Gated vs. ungated content – hvordan bør du bruge det?

Nikolaj Uglvig Svendsen d. 16. januar 2020

Indholdsfortegnelse

Gated vs. ungated content opstilles ofte som et dilemma: Skal man vælge gated content, som indebærer at ”gemme” indholdet væk bag en formular, eller skal man vælge ungated content, der er frit tilgængeligt for alle?

Modstandere af gated content mener, at man i højere grad bør optimere på brugeroplevelsen gennem ungated content, da de har den overbevisning, at de besøgende med tiden vil blive til leads, når de selv er klar til det.

Tilhængere af gated content ser det derimod som et nødvendigt trin i markedsføringstragten og som endnu et værktøj i din marketings-værktøjskasse.

Læs med her og find ud af, hvorfor det faktisk kan være en fordel af bruge begge dele i din content marketing.

Gated vs. ungated content – hvad er det?

Gated content er alle typer af indhold, som er låst bag en eller anden type formular, der kræver, at den besøgende foretager en handling for at få adgang. Denne handling vil typisk bestå i, at den besøgende skal afgive sin e-mailadresse, telefonnummer eller andre kontaktoplysninger.

På den måde kan du konvertere anonyme brugere til leads. Med gated content og den data, du opnår om de besøgende derigennem, kan du nemlig tilbyde ekstra værdifuld og unik information, der hjælper de besøgende og dermed højner chancen for, at de ender med at handle hos din virksomhed.

Eksempler på gated content kan være:

  • E-bøger
  • White papers
  • Nyhedsbreve
  • Webinarer
  • Guides.

Ungated content, derimod, er den content, der ligger frit tilgængeligt på din hjemmeside, hvor du med værdifuld og relevant viden kan række ud til alle dine potentielle kunder og skabe synlighed og trafik på din hjemmeside.

Eksempler på ungated content kan bl.a. være:

  • Blogindlæg
  • Artikler
  • FAQ’er
  • Nyheder fra virksomheden.

Anvend begge former i din digitale marketing

Det mest optimale er at benytte sig af en blanding af både gated og ungated content. Indhold, såsom blogindlæg og videoer, der dækker basale emner, bør ikke være gated, hvis du ønsker mere trafik.

Den type indhold er nemlig rigtig godt for både din hjemmesides SEO samt brand awareness, da det virker tillidsskabende overfor de besøgende på dit site.

Men hvorfor så ikke lade alt indhold være frit tilgængeligt, tænker du måske? Det skyldes, at det ikke er nok bare at få trafik. Trafikken skal også gerne konverteres til leads, og her er gated content en god strategi.

Når du med dit gated content har givet dine besøgende tilpas meget information, som giver dem svar på det, de søger, kan du herefter lokke brugeren endnu længere ned i salgstragten med gated content.

Når du har opbygget din hjemmeside som en troværdig kilde, vil de besøgende nemlig være langt mere tilbøjelige til at give dig deres information, så de kan tilgå det fulde og uddybende svar på det spørgsmål, de sidder inde med.

Indholdet bag denne ”lås” vil dermed føles mere eksklusiv. Derfor bør indholdet også give læseren nogle endnu mere specifikke og konkrete råd eller svar, end dem der er tilgængelige i det ungated content. Brugeren skal virkelig føle, at indholdet er et must-have!

Opsummering: Fordelen ved at kombinere gated og ungated content

Når du bruger både gated og ungated content sammen, kan det supplere hinanden på en rigtig god måde, der giver flere fordele:

  • Ungated indhold skaber trafik og forbedrer din hjemmesides SEO.
  • Gated content kan konvertere trafikken til varme leads.
  • Med informationen fra gated content kan du skabe endnu mere målrettet content.
  • Gated og ungated content kan sammen styrke din virksomheds autoritet og troværdighed.

Det er derfor ikke nødvendigvis et spørgsmål om enten/eller, når man taler om gated vs. ungated content.

Hvordan bruger du gated content i praksis?

Med dit ungated content forbedrer du din SEO, så du kan skabe trafik på din hjemmeside. Med dit gated indhold, derimod, skaber du målrettet og skræddersyet indhold, som din målgruppe efterspørger, mod at de ”betaler” med deres e-mailadresse.

Derved kan du i fremtiden række ud til dem med opdateret viden og nyt indhold, som øger muligheden for konvertering hos dine allerede varme leads.

Men hvordan kan du så helt konkret gøre brug af gated content? Vi giver dig 3 muligheder.

1. Gennem nyhedsbreve med attraktivt indhold

Det kan eksempelvis være via e-mail marketing, hvor potentielle kunder via en Call To Action-knap på din landingsside bliver opfordret til at tilmelde sig et nyhedsbrev, der giver adgang til unikt indhold, såsom en e-bog, hvor man kan få værdifuld indsigt i et givent emne.

2. Gennem tillokkende pop-ups

Eftersom brugere, der har valgt at klikke sig ind på din hjemmeside, er en stor mulighed for leads, kan du også vælge at lave en pop-up på hjemmesiden, hvor de med det samme kan skrive sig op til dit gated content.

Husk dog, at når du beder om brugerens oplysninger, skal der helst være så få felter som muligt. Dette vil nemlig give større chance for, at den besøgende rent faktisk udfylder formularen.

En pop-up, der promoverer dit gated content kan eksempelvis se sådan ud:

Screenshot taget fra Wordstream.

Denne pop-up gør det med ét felt let at tilmelde sig, og overskriften og teaseren med 15 færdigheder får indholdet til at virke tillokkende.

Sådan en pop-up gør det således nemt, bekvemt og attraktivt for brugeren at tilmelde sig. Pas dog på med at gøre brug af for mange og for tidlige pop-ups, da dette kan irritere brugeren

3. Gennem begrænset adgang til indhold

En anden god strategi til at lave gated content er at lade en del af indholdet være frit tilgængeligt. Når brugeren så har opbrugt sin ”kvote” af artikler eller blogindlæg, kan du lave det resterende indhold gated.

Hvis dit indhold er relevant og værdiskabende for din målgruppe, vil de sandsynligvis være villige til at afgive deres e-mail mod at få fingrene i resten af dit bonusindhold, hvis du sørger for at gøre det lækkert og attraktivt med fængende overskrifter og indhold, som de får noget ud af.

Uanset hvad du vælger, skal du sørge for, at dit gated content rent faktisk er af særlig høj kvalitet og relevant for din målgruppe.

Når brugerne ”betaler” med deres kontaktinformation, forventer de også kvalitetsindhold, de ikke kan finde alle andre steder. Lever du ikke op til denne forventning, risikerer du at efterlade læseren med et dårligt indtryk af din virksomhed.

Opsummering: 4 ting, du skal huske, hvis du gater dit indhold

  1. Sørg for at indholdet er værdiskabende med unik info, som læseren ikke kan finde andre steder.
  2. Lav en indbydende formular med så få felter som muligt.
  3. Optimér dine landingssider, så du kan fremme dit gated content derigennem.
  4. Husk at gated content ikke kan stå alene.

Med gated content kan du opnå flere leads fra folk, der er længere i kunderejsen og dermed mere købeklare.

Med ungated content kan du til gengæld skabe mere trafik og kliks på din hjemmeside, der tiltrækker dine potentielle kunder, som måske ikke er så langt nede i salgstragten endnu, men forhåbentligt – med dit indhold – kan blive det.

Begge dele kan derfor med fordel være en del af din digitale marketing strategi.

Ønsker du at vide mere om gated vs. ungated content, så har vi hos Conversio et fantastisk team af dygtige specialister, der sidder klar til at hjælpe dig og din virksomhed. Kontakt os via mail allerede i dag på [email protected] eller ring til os på 70 666 500.

FAQ for dette blogindlæg

Hvorfor skal jeg læse dette blogindlæg?

Fordi du gerne vil vide, hvordan du selv kan bruge gated content til at lokke flere potentielle kunder til og gøre dem varmere over tid.

Hvem er dette blogindlæg relevant for?

Virksomheder og marketers, der gerne vil skabe flere leads gennem godt indhold.

Hvor langt er dette blogindlæg?

1196 ord - ca. 7. minutters læsetid.

Hvad er de mest centrale emner i dette blogindlæg?

Gated content, ungated content.
Marketing Automation Specialist
Nikolaj Uglvig Svendsen
Nikolaj er Conversios ekspert inden for marketing automation og lead management
[email protected]

Gemmer din virksomhed også på et uforløst potentiale?

Giv os lidt indsigt, så kommer vi med et bud på en strategi til dine behov. Kontakt os herunder for at høre mere.
Anders Tjørnelund
CEO, Partner

Bliv ringet op