Jonas Venning Larsen
Head of SEO, Partner
18 September, 2023
Skrevet af: Olli Jokinen
Hvis vi nu siger, at du kender 100 personer, så betyder det i bund og grund, at der er 100 forskellige opfattelser af dig. Det samme gælder for dit digitale brand, og derfor er der sikkert god grund til at kigge lidt indad. For hvad gør du for, at andre skal opfatte dit digitale brand som noget positivt og værdiskabende?
Det er her, du skal tænke din digitale kommunikation ind på det strategiske plan, fordi det både omfatter din digitale branding og din digitale markedsføring.
Nu tænker du måske: “Vi har godt styr på vores brand. Vi har både en fin visuel identitet og tilhørende designmanual, så vi altid er sikre på, at der er en rød tråd i vores markedskommunikation.”
Det er alt sammen meget godt, men spørgsmålet er, om du gennemført har indarbejdet dit brand i din digitale markedsføring og de tilhørende digitale platforme – eller om dine digitale aktiviteter snarere lever deres eget sporadiske liv uden for din brandstrategi.
Digital kommunikation skal ikke forveksles med digitale markedsføring, fordi ordet ”kommunikation” i denne sammenhæng handler mere om dit brands digitale værdi end om kliks og konverteringer. Dit digitale brand er på samme måde som dit overordnede brand i lige så høj grad knyttet til dine kunders følelser som til de produkter eller ydelser, du sælger.
Digital branding handler om troværdighed, kundeloyalitet samt identitet, styrker og kompetencer, mens den digitale markedsføring i mere handler om enten tekniske discipliner som SEO, Google Ads, e-mailmarketing eller om at smide salgsbudskaber af sted via forskellige kanaler.
Sat på spidsen, så er det ikke dig, der ejer dit digitale brand, men de mennesker, som bruger det. Det er dem, der definerer værdien af det, mens det er dit ansvar at forstå og opfylde deres behov, så de bliver ved med at være positive og loyale – og dermed også er vigtige ambassadører for dit brand både online og i den helt almindelige interaktion med andre mennesker.
Så skulle du være i tvivl om, hvorvidt din digitale kommunikation– og dermed dit digitale brand – er der, hvor det skal være, så læs med og få en række råd om, hvordan du optimerer dit brands tilstedeværelse online.
Den digitale brandstrategi omfatter i bund og grund alt det, en digital strategi indeholder. Forskellen er blot, at den baserer sig på de retningslinjer og målsætninger, du har for dit brand. Alt dette er formodentlig beskrevet i din brandstrategi. Har du ikke en brandstrategi, er det en god idé at læse videre, for der kommer nu nogle ganske enkle og praktiske pointer, som kan hjælpe dig og dit brand godt på vej.
Før du går i gang med din digitale branding, er det vigtigt at identificere en række faktorer. Hver af disse er med til at definere nogle essentielle dele af din forretning og hjælper dig med at skabe effektive processer. Det skal dog nævnes, at de herefter nævnte faktorer også sagtens kan anvendes i forbindelse med din overordnede branding.
Hvad er brandets digitale eksistensberettigelse? Svaret på dette gør dig ikke blot i stand til at forstå dine produkter og ydelser – men også motivationen for at levere dem. Øvelsen kan også indeholde mission, vision, værdier og et brandløfte/slogan. Alt i alt handler det om at kunne fortælle en historie om dit brand, som skaber mere værdi for dine kunder online end trivielle salgsbudskaber.
Her drejer det ikke kun om at udpege målgruppen, men også om at forstå den. Uden en dybere forståelse for din målgruppe kan du ganske enkelt ikke udvikle dit brand i takt med dine forretningsmål. Så brug tid og ressourcer på at undersøge dine kunders ønsker, behov, livsstil og digitale adfærd grundigt. Når du har styr på denne del, kan du nemmere definere, hvor dit brand passer ind i dine kunders digitale verden.
Hvem er dine konkurrenter, og hvad er det, de kan? Studér dine konkurrenter og deres position og få overblik over, hvor du selv kan give kunder en bedre oplevelse online. Derudover skal du heller ikke være for fin til at spotte, hvor dine konkurrenter måske er dygtigere end dig til at brande sig. Det er her, du kan lære noget og måske ligefrem overhale konkurrenterne indenom.
Hvad er det, som gør dit brand unikt? Det er overhængende sandsynligt, at din forretning ikke er den eneste, der tilbyder en bestemt slags produkter eller ydelser. Til gengæld er der måske noget ved dine processer, medarbejdere eller kompetencer, der skiller sig ud. Fokusér på de positive forskelle og dyrk dem – så er du allerede i gang med at skille dig ud.
Kender målgruppen dit brand? Hvis du allerede har et stærkt brand, er du kommet langt i forhold til den digitale branding, fordi kunderne allerede kender dig godt og derfor i sjældnere grad har brug for at finde dig online. De ved allerede, hvor de skal lede. Men er kendskabet til dit brand af forskellige årsager begrænset, er det en god idé at alliere dig med specialister inden for kendskabsanalyser, så du finder ud af, hvilke områder du skal fokusere på.
Denne del handler ikke nødvendigvis om, hvordan kunder først bliver opmærksomme på dit brand og derefter køber dit produkt. Alle kunderejser handler om kommunikation – lige fra første kontakt i overvejelserne til interaktionen og den efterfølgende dialog. I bund og grund skal dine kunder møde det, der kendetegner dit brand i alle faser af kunderejsen. Sørg for at kortlægge rejsen, så du ved, hvor du skal aktivere dit brand. Læs mere om den digital kunderejse.
Når din overordnede brandstrategi er på plads, skal du til at kigge på, hvordan du klæder den ordentligt på til at bevæge sig ud i en digital verden, hvor både beslutninger, holdninger og handlinger, som oftest påvirkes og omgøres en hel del mere lemfældigt og uovervejet end i den ofte mere pragmatiske, analoge verden.
Hvis dit brand generelt er kendt for fx hurtig ekspedition eller grundig rådgivning, så sørg for at implementere det i din digitale kommunikation. På den måde er du med til at opbygge dit brands værdi online. Gør noget ud af, at dine kunder får den samme oplevelse, som hvis de interagerer med dig i andre sammenhænge. Svar hurtigt på mails, og vær grundig i dine svar, så du på den måde har dit brand repræsenteret alle de steder, hvor dine kunder møder det.
Det samme gælder den måde, du leverer dine budskaber på – altså din tone of voice. Er dit brand fx henvendt til et seriøst B2B-segment, giver det ikke meget mening at strø omkring sig med emojis eller alt for uformelt sprog. Find ud af, hvad der gør dit brand troværdigt og autentisk – og hold fast i det. Ellers laver du groft fortalt bare unødvendig støj.
Fejler du i bare et enkelt af disse led, er du i gang med at underminere dit brands digitale værdi – og dit brand i det hele taget.
I bund og grund skal du ikke invitere gæster, hvis ikke du har ryddet ordentligt op. Sådan kan man forholdsvist enkelt forklare det, når man skal i gang med digital branding. Først og fremmest skal du sørge for, at grundspillet er i orden, hvilket betyder, at du skal have styr på dit content og alt det, der handler om, at dine kunder får en god oplevelse med dit digitale brand. Så det er ren strategi.
Det vil sige, at du naturligvis skal have en hjemmeside, som fungerer optimalt i forhold til brugeroplevelsen og de generelle funktioner. Samtidig skal det være nemt at finde vigtige oplysninger som fx kontaktinfo, produktinfo mm. Først herefter kan man begynde at kigge på den egentlige digitale markedsføring i form af SEO, Google Ads mm. For har du ikke styr på dit indhold, forsvinder folk lige så hurtigt, som de klikker på dit budskab.
Derudover skal du selvfølgelig også se på, om alle de andre digitale kanaler som sociale medier, apps, annoncering etc. fungerer hensigtsmæssigt og dermed er i overensstemmelse med din brandingstrategi og dermed er med til at skabe værdi for modtageren.
Mange virksomheder kan komme I problemer, når det handler om at få den digitale kommunikation – og dermed brandingen – til at fungere, fordi de ganske enkelt har for mange forskellige leverandører. Det kan nemt være skyld i, at den røde tråd i deres i deres digitale aktiviteter bliver en anelse flossede og dermed resulterer i usammenhængende kommunikation.
For eksempel kan de have et firma, som har lavet deres website, mens de samtidig har en intern medarbejder til at styre deres SoMe-aktiviteter, en ekstern partner til SEO og måske en bekendt af chefen til at håndtere deres Google Ads-konto. Dette er et forholdsvist typisk billede for selv større virksomheder. Og med så mange kokke begynder det at blive svært at eksekvere en velkomponeret digital brandstrategi.
Resultatet af den manglende sammenhæng udmønter sig ofte i, at en alt for lille del af det content, der produceres, er i tråd med den overordnede brandstrategi. Rigtigt meget content bliver i stedet til sporadiske forsøg i stil med ”hvad nu, hvis vi …” eller ”kunne det ikke være sjovt at prøve …”.
Som tidligere skrevet, handler branding om at aktivere følelser hos kunderne. Her er det vigtigt at være i stand til at interagere med dine kunder – eller i hvert fald at skabe engagement. Uanset om dit brand er et B2C- eller B2B-brand, handler det om at skabe engagement. Derfor skal du i princippet bruge de samme teknikker.
Det kan være, at kanalerne er forskellige, men det giver faktisk god mening at være på ”fritidsmedier” som fx Facebook eller Instagram – eller for den sags skyld Twitter og Pinterest, fordi selv de mest business-agtige kunder og deres omgangskreds færdes der.
Så længe du hele tiden husker at fokusere på, at dine kunder skal kunne genkende dit brand og automatisk associere det med de værdier, du troværdigt kommunikerer på alle de andre kanaler – både online og offline.
Hos Conversio har vi en række kompetencer inden for digital kommunikation, som kan hjælpe dig med både din digitale branding, strategi og kunderejse. Alt efter dit behov kan vi rådgive dig, sparre med dig eller udvikle workshops, som kan styrke din digitale kommunikation. Du er altid velkommen til at række ud til os på telefon 70 666 500 eller send en besked til hello@conversio.dk.