Jonas Venning Larsen
Head of SEO, Partner
20 September, 2023
Skrevet af: Victoria Maria Olczak
Opdateret d. 22. juni 2023.
Når det kommer til online handel på webshops, er det vigtigt med informerende produktbeskrivelser og gerne de gode af slagsen. En god og fyldestgørende produktbeskrivelse kan nemlig spille en afgørende rolle for din konverteringsrate. Med produkttekster, der fremhæver fordele og udbytte, bliver det nemmere at sælge mere og samtidig øger du chancen for større synlighed og en højere placering i søgeresultaterne.
Du skal betragte dine produktbeskrivelser som salgstekster, og eftersom dine besøgende ikke har produktet ved hånden eller for den sags skyld dig ved hånden, er du nødt til at bruge det skrevne ord for at kommunikere. Ved at forklare funktioner, fordele, udbytte, størrelsesforhold og materialebrug kan du ofte undgå returneringer og utilfredse kunder, da de kan læse sig frem til, hvad de enkelte produkter kan og indebærer. Læs med her og få do’s og dont’s, når det kommer til udformningen af gode produktbeskrivelser.
En produktbeskrivelse er en tekst, man har ved sine produkter. Den fungerer som en form for salgstekst, der skal beskrive, forklare og gøre rede for, hvad de givne produkter kan, hvad de er lavet af og hvordan de bl.a. skal vedligeholdes. Formålet med en produktbeskrivelse er, at den skal give de besøgende de nødvendige informationer omkring produktet, som i sidste ende forhåbentlig vil resultere i en konvertering.
Dog er det ikke tilfældigt, hvordan du udformer en produktbeskrivelse. Der skal faktisk flere elementer til, før en produktbeskrivelse er god nok til at øge interessen for din virksomhed og resultere i en konvertering.
Før du kan gå i gang med at skrive en god produktbeskrivelse, bør du have følgende spørgsmål in mente for at finde frem til de mest relevante detaljer:
Din målgruppe og dens behov skal være omdrejningspunktet for dine produktbeskrivelser. Det er trods alt dem, der skal købe dine produkter. Derfor er personaer afgørende for, at du får kommunikeret på den rette måde til de rette besøgende. Hvis du sælger udstyr til professionelle, nytter det f.eks. ikke noget, at du kommunikerer til dem, som var de nybegyndere. Det samme gælder omvendt – vil en nybegynder kunne forstå dine ordvalg og din beskrivelse? Du kan i et af vores tidligere blogindlæg læse om vigtigheden af den rette målgruppe.
Da den besøgende ikke har mulighed for at holde produktet i hånden, er produktbeskrivelsen afgørende for vurderingen af produktet. Skriv produktets specifikationer og informationer i et tydeligt og velformuleret sprog, så det fremstår skarpt og præcist. Du skal helst udforme din produktbeskrivelse ud fra disse nedenstående kriterier:
Hvor lang, din produktbeskrivelse skal være, varierer fra produkt til produkt og er dermed en vurderingssag fra din side. Dog benytter vi som regel en længde på omkring de 200 ord.
Det ovenstående er et eksempel på, hvordan du kan udarbejde en produktbeskrivelse ved brug af de 6 førnævnte kriterier. Den er både informativ, inddeler teksten ind i små afsnit med tilhørende H2-overskrifter, skaber identifikation med historier, vi kan relatere os til samt afslutter med Call-To-Action.
En faldgrube, som mange webshops kommer til at gøre, er blot at fortælle, hvad deres produkter kan. Det er selvfølgelig også en vigtig del af produktbeskrivelserne, men mange gange er de besøgende ikke kun interesseret i de specifikke tekniske funktioner, men udbyttet, hvilket kan være præcis den information, der får dem til at købe produktet. Du skal med andre ord overføre information til identifikation hos den besøgende.
Hvis du f.eks. skriver, at din støvsuger har en strømledning på 7 meter, så er det ikke sikkert, at jeg som almindelig forbruger ved, hvad denne egenskab reelt set betyder. Er det langt, kort eller almindeligt for en strømledning? Men hvis du i stedet skriver, at ”støvsugeren er udstyret med en ekstra lang strømledning på 7 meter, der gør din rækkevidde større, så du undgår at skulle skifte stikkontakt under støvsugningen”, så kan jeg forstå, hvad udbyttet faktisk er. Ved at skrive fordelene og udbyttet frem for funktionerne appellerer du til de besøgendes behov. Ved at skabe denne lille historie eller situation, som de besøgende kan relatere til, får du skabt scenarier, der engagerer læserne samt inspirere dem til at købe netop dit produkt.
Det er altid svært at spå om fremtiden, så vi kan ikke svare på, hvad der sker om 3 år.
Men lige nu mener vi ikke, at ChatGPT kommer til at overtage skriveprocessen. Men hvis du arbejder med produktbeskrivelser, vil din rolle i skriveprocessen helt sikkert ændre sig, hvis den ikke allerede har ændret sig i dag.
ChatGPT kan være en vigtig spiller i effektiviseringen af din skriveproces. Hvis du driver en webshop, der får flere tusinde – eller endda bare hundredvis – af nye produkter hvert kvartal, kan det være værd at overveje at se nærmere på ChatGPT eller andre AI-værktøjer.
Vi arbejder selv med at optimere vores kunders skriveproces ved at kombinere ChatGPT med Google Sheets. Derfor har vi gjort os nogle super gode erfaringer med, hvad ChatGPTs og din rolle som tekstforfatter kan være.
ChatGPTs rolle:
Tekstforfatterens rolle:
Er du blevet nysgerrig på, hvordan ChatGPT kan hjælpe din skriveproces, kan du læse mere her.
Der er selvfølgelig også nogle elementer, som du skal forsøge at undgå eller slet ikke gøre brug af, når det kommer til udarbejdelsen af produktbeskrivelser. Dette er:
Driller det med at finde inspiration til at skrive gode og fyldestgørende produktbeskrivelser, eller har du brug for mere hjælp på området? Så kontakt os gerne her i Conversio. Vi har et stærkt content-team, der vil kunne hjælpe dig med rådgivning og sparring. Ring til os på 70 666 500 eller skriv til os på hello@conversio.dk.