Conversio

Hvordan skriver du et godt blogindlæg til din virksomheds blog?

3 November, 2023

  • Digital strategi
  • SEO

Skrevet af: Malene Isaksen

At sætte sig ned foran computeren for at skrive kan virke uoverskueligt. Måske genkender du følelsen af at stirre på det tomme dokument med den blinkende markør, hvor ordene bare ikke vil nedfælde sig. For hvordan skal du lige gribe blogindlægget an?

Det vigtigste for en god virksomhedsblog er, at indholdet er relevant og værdiskabende for din målgruppe. Faktisk har du kun ganske få sekunder til at fange din målgruppes opmærksomhed og overbevise dem om at klikke ind på dit blogindlæg. Indholdet skal derfor være interessant, letlæseligt og let at skimme.

Læs med her, hvor jeg fortæller om fordelene ved velskrevne blogindlæg til din virksomhed og giver dig opskriften på, hvordan du skriver det gode blogindlæg, som kan øge din online synlighed.

Hvad er blogs og blogindlæg egentligt?

Når man taler om business blogging og udarbejdelse af blogindlæg til virksomheder, handler det om at give din virksomhed større synlighed online ved at producere værdiskabende og relevant indhold.

Når virksomheder blogger er det dermed ikke at forveksle med en personlig blog. Det er i stedet en marketingskanal på lige fod med andre kanaler, såsom sociale medier og nyhedsbreve. Med velskrevne blogindlæg kan din virksomhed vise potentielle kunder, hvad du kan tilbyde og på den måde fungere som en indirekte salgskanal.

Hvilke fordele er der for dig ved at producere velskrevne blogindlæg?

Ifølge WordPress læser mere end 409 mio. mennesker blogindlæg hver eneste måned. Værdiskabende blogindlæg er derfor en kæmpe mulighed for at øge din synlighed og dermed øge muligheden for at konvertere dine læsere til betalende kunder.

Med regelmæssige blogindlæg kan du også forbedre din hjemmesides eksponering og synlighed i søgemaskinerne, da du får flere indekseret sider, og Google elsker nyt og unikt indhold. Derudover skaber velinformerende blogindlæg også troværdighed blandt dine læsere.

Hvis du hele tiden skaber indhold, der bliver anvendt af og hjælper din målgruppe, kan du skabe en autoritet hos dem, da du bliver en ekspert, der kan rådgive og vejlede. Du kommer dermed til at fremstå som en thought leader.

Gennem blogindlæg kan du dermed forstærke relationen til dine kunder. Ved at give dem mulighed for selv at løse nogle af deres problemer, er der stor sandsynlighed for, at de vil tænke på netop din virksomhed, næste gang de har brug for et produkt eller service, som din hjemmeside tilbyder, eller hvis de mangler viden på en givent område.

Der er altså mange gode grunde til at oprette en business blog til din virksomhed. Hvis du vil have succes med dine blogindlæg, er du dog nødt til at skrive gode og relevante tekster. Men hvordan gør du lige det? Herunder får du 7 tips til, hvad et godt blogindlæg skal indeholde, så du kan undgå klassiske fejl.

7 tips til at skrive gode blogindlæg, der rent faktisk bliver læst

1. Skriv til målgruppen

Inden du starter med at skrive, er det vigtigt, at du gør det klart, hvad læseren skal tage med fra dit blogindlæg.

Når du har fokus på, hvad læseren skal have ud af indlægget, fjerner det fokusset fra dig og placerer det direkte på din målgruppe, hvilket resulterer i bedre blogindlæg, der er relevante, kvalitetsstærke og med værdi.

Undgå desuden at skrive alt for formelt. Hvis du skriver i en mere afslappet tone, kan du få læseren til at føle, at de interagerer med en ven eller en bekendt, hvilket er en rigtig god måde at styrke relationerne på.

2. Lav en overskrift, der vækker opmærksomhed!

Det siges, at 8 ud af 10 udelukkende læser overskriften på teksten. Det betyder, at kun 2 ud af 10 læser hele teksten.

Giver din overskrift ikke læseren lyst til at læse videre, er det ligegyldigt, hvor godt dit blogindlæg er. Du er nødt til at få læserne til at klikke ind på dit indlæg, og det gør du med den gode overskrift.

En god overskrift kan bl.a. opbygges på følgende måder:

  • Konstruér overskriften som et spørgsmål
  • Indled med tal, såsom ”7 tips…”, ”3 måder…”. Mennesker elsker tal!
  • Indled med ord som ”Derfor”, ”Sådan”, ”Disse” o.l. for at lokke læseren
  • Hold overskriften kort og overskuelig

Dette er også illustreret i nedenstående infografik fra Hubspot:

Her får du 3 meget brugbare skabeloner til overskrifter, der viser, hvordan du kan inkludere tal samt de såkaldte ”How to”-overskrifter, som på dansk typisk vil startes med ordet ”Sådan” efterfulgt af den pågældende handling, læseren kan opnå.

3. Fasthold læseren med en fængende indledning

Med en god overskrift har du fået læseren på krogen, men hvordan får du vedkommende til at blive på siden?

Det gør du med en fængende indledning, der giver læseren lyst til at vide mere.

Du kan eksempelvis indlede med et interessant fact, opstille relaterbare scenarier, såsom typiske hverdagsudfordringer, som dit blogindlæg kan løse.

Det kan eksempelvis være spørgsmål, såsom ”Sidder du også og river dig i håret i frustration over din skriveproces, der bare ikke vil tage fart?” eller facts, såsom ”Vidste du, at internetbrugere i gennemsnit bruger blot 0.2 sekunder på at afgøre, om de vil læse din blog?

Du kan med fordel også anvende analogier eller metaforer, der gør teksten levende og nærværende.

Uanset hvad du vælger, er det naturligvis vigtigt, at du også kort og præcist fortæller læseren, hvad blogindlægget indeholder, og hvad vedkommende får ud af at læse indlægget.

4. Glem ikke den røde tråd

Du har fundet et emne til dit blogindlæg, så hvad gør du nu? Sætter dig foran computeren og begynder at skrive, indtil teksten har den ønskede længde?

Nej! Hvis du vil fastholde læseren, er det vigtigt med en god struktur i blogindlægget. Dette opnår du bl.a. med korte afsnit samt letlæselige underoverskrifter, der kan guide læseren og gøre det lettere at skimme teksten.

Din struktur i blogindlægget bør desuden altid indeholde følgende 3 dele:

  • En intro, der præsenterer emnet og dets fordele
  • Selve hoveddelen, hvor emnet uddybes på en relevant og interessant måde
  • En afrunding, der på en naturlig måde opsummerer dine pointer

Lav også en skabelon til din struktur ved at starte med at tilføje underoverskrifter til alle de punkter, du vil berøre i blogindlægget. På den måde mister du ikke orienteringen, når du sidder dybt begravet i skrivningen.

5. Skab blikfang med visuelle virkemidler

For at bryde tekstmængden bør du inkludere andet end tekst i dit blogindlæg.

Billeder og farverige infografikker med tal, grafer og statistikker er en glimrende måde at understøtte dine pointer på. Samtidig vil det gøre dit blogindlæg mere indbydende og livligt, så læseren ikke bliver overrumplet af en mur af tekst.

Se bare nedenstående diagrammer fra Quicksprout, der tydeligt understreger det visuelle indholds betydning:

Brugen af billeder og andre grafiske værktøjer har altså en kæmpe betydning for trafikken og antal klik. Inkluderer du relevante billeder, får du i gennemsnit 94 % flere kliks og visninger, og det gælder altså alle slags emner og kategorier.

6. Adskil skrivning og redigering!

Glem alt om at skrive det perfekte blogindlæg i første hug. Det er en klassisk fejl, der giver en langsommelig og frustrerende skriveproces. For hvem har nogensinde skrevet et perfekt første udkast?

Skriv alt hvad du vil sige, inden du begynder at redigere. På den måde bliver du ikke hæmmet under skrivningen, og du får ikke bare en lettere skriveproces, men også et bedre blogindlæg i sidste ende.

Derudover skal du aldrig læse korrektur på dine egne tekster – det kan man simpelthen ikke. Du bliver nemt blind overfor dine egne fejl, formuleringer og vendinger, at det kan være svært at se, når noget bare ikke fungerer. Få derfor altid andres øjne på dine blogindlæg, inden du poster dem.

7. Opfordr til handling med en CTA

Dit blogindlæg bør altid afsluttes med en Call to Action (CTA), der opfordrer læseren til handling.

Det kan være i form af en opfordring til at købe dit produkt eller din service. Men du kan også skabe engagement og trafik ved at opfordre læseren til at lægge en kommentar, tilmelde sig dit nyhedsbrev eller dele dit indlæg på sociale medier.

Når du skriver din CTA, skal du dog huske at understrege, hvad din læser får ud af det. Det kan være alt fra mere effektivt udarbejdelse af deres arbejdsopgaver i deres virksomhed, hvis de køber dine produkter og services til (gratis) værdifuld viden, eksempelvis via nyhedsbreve og andre blogindlæg, du har på din hjemmeside.

Et eksempel på dette er nedenstående CTA fra Conversios egen blog, som er placeret på de blogindlæg, der omhandler Facebook-annoncering:

Med denne iøjnefaldende CTA får vi bragt læseren videre rundt i vores blogunivers og dermed får dem til at tilbringe mere tid på vores site samt gør det lettere for dem at tilgå mere viden indenfor det samme område.

Eftersom de allerede læser et blogindlæg omkring Facebook-annoncering, så er oddsene for, at de vil læse mere om emnet påfaldende stor.

Vil du vide mere om, hvordan du skriver godt indhold til din virksomheds hjemmeside, kan du med fordel også læse vores blogindlæg med 7 gode tips til at skrive godt content samt vores indlæg om skyscraper content, der handler om, hvordan du kan øge din hjemmesides trafik ved at skrive forbedret content om et allerede afdækket emne, så det bliver mere værdifuldt end det fra din branches konkurrenter.

Har du spørgsmål eller brug for hjælp til at komme i gang med at skrive blogindlæg, har vi hos Conversio ApS et team af dygtige specialister klar til at hjælpe dig. Kontakt os på tlf. 70 666 500 eller på mail hello@conversio.dk og hør nærmere om dine muligheder.