7 gode tips til at skrive godt content

21
August
2018
Skrevet af:
Victoria Maria Olczak

Godt content på din hjemmeside kan gøre underværker for din eksponering og fremtræden på Google. Jo mere præcis og rammende dit content er, jo flere korrekte besøgende vil klikke på din hjemmeside og dermed finde de produkter og servicer, som de ønsker. Herunder vil vi give dig en mini-guide i ”do’s and don’ts”, når det kommer til at skrive content til din hjemmeside. Læs med her og vær med til at forbedre din eksponering med godt content!

Hvad er content?

Content er den tekst, som står på din hjemmeside – enten foroven, forneden eller begge steder. Ved at skrive relevant indhold for dine produkter tiltrækker du de rigtige besøgende, som vil blive på siden og højst sandsynlig foretage sig et køb. Jo mere præcist, relevant og værdifuldt dit indhold er, jo større sandsynlig er der for, at de besøgende vil foretage sig et køb. Derfor jo mere rammende content, jo flere rigtige besøgende, jo større eksponering vil din side også få på Google.

Men content kan være mere end blot beskrivende tekst for en kategoriside eller produkter. Med content marketing kan du udarbejde en strategisk metode, hvormed du producerer og deler relevant content, som fx nyhedsbreve, guides, videoer osv., der kan ramme og tiltrække en bestemt målgruppe, hvilket på længere sigt vil generere flere leads og konverteringer for din hjemmeside. Du skal med andre ord engagere din målgruppe med dit udarbejdet content for i sidste ende at kunne få en transaktion, tilmelding eller lignende. Content marketing er dog en dynamisk proces, som du skal huske at vedligeholde og opdatere for at kunne forblive relevant og aktiv på diverse kanaler.

TIP 1: Hvad er formålet med din tekst?

Hvad er formålet med dit indhold, og hvilken information skal den give?

Der er ikke noget værre end at komme ind på en side, hvor informationen er begrænset og meget knap, og man som besøgende derfor skal kontakte kundeservice for at få hjælp. Det ved vi jo, at 90 % af de besøgende heller ikke gider, så de går blot tilbage og finder det, de ønsker hos en af dine konkurrenter.

Her kan formålsfyldt content hjælpe. Skriv hvad formålet med siden, det givende produkt eller servicen er. Hvis formålet er, at du gerne vil oplyse om – og dermed sælge flere – højhælede sko, så er det dét, du skal fremhæve i din tekst. Du skal derfor ikke skrive om flade sko, kondisko eller cowboystøvler, hvis det ikke er det, formålet er.

Hold dig til sagen. Du skal ikke se dit content som reklame i form af ”Kom og køb dine sko her!”. Du skal nemlig også beskrive, hvorfor de skal købe netop dine højhælede sko. ”Kom og køb dine sko her!” kan sagtens være en salgslinje eller overskrift, men det bør aldrig være dit egentlig informerende content.

Kort opsummeret: Find dit formål og belys det for dine læsere.

TIP 2: Hvem er din målgruppe?

Hvem skriver du denne information til, og hvad er konteksten?

Det er altid vigtigt at tænke på sin målgruppe eller i det mindste få klargjort med sig selv, hvem man ønsker at ramme. Hvis du ønsker at henvende dig til ældre kvinder, skal du nok ikke bruge en masse ungdommelig slang eller scenarier inde fra Crazy Daisy eller Instagram.

Hvis du derimod ønsker at ramme alle, bør du prøve at gøre sproget så universelt som muligt. Undgå lange og forældet ord. Din læser skal ikke føle sig uintelligent, men på samme måde skal de heller ikke føle sig nedgjort, ved at man skriver til dem som idioter. Det gælder om, at du finder en mellemvej.

Det kan her være en fordel at visualisere sin målgruppe, inden man går i gang med at skrive sit content. Overvej gerne geografisk, demografisk, psykografisk og adfærdsrelateret karaktertræk i din forestilling om dine fremtidige kunder.

Hvem vil købe dit produkt? Hvem skal købe dit produkt? Helt lavpraktisk så har du måske Mona på 34 år, som hader plastiksplid og miljøsvineri. Hun er sekretær i et advokatfirma og hendes evner i et køkken er mangelfulde. Hun vil være den oplagte kunde til en økologisk måltidskasse eller lignende. Hvis det er dette, du sælger, så er hun den kunde, du skal beskrive dit content til. Forestil dig, at du skriver en direkte oplysende besked til Mona og ikke bare en tekst til en hjemmeside.

Hvis du kender til din målgruppe, kan du producere dit content mere målrettet og dermed din kommunikation mod dette kundesegment, hvilket vil skabe mere værdi for din hjemmeside. Dette kan nemlig øge din online synlighed samt skabe flere leads og konverteringer.

Kort opsummeret: Forestil dig din målgruppe og skriv til dem.

TIP 3: Hvad er din vinkel/dit budskab?

Hvad er dit hovedbudskab, og hvad er dine underbudskaber? Hvad er den vigtigste information, din besøgende skal sidde tilbage med? Det her er din sorteringsmaskine. Jo mere klart og tydeligt dit budskab er, jo flere rigtige besøgende vil der være. Fx:

”Jeg vil gerne fortælle, at salg af dansk interiør er steget i udlandet”

Og hvad så? Interiør kan være så meget.

”Jeg vil gerne fortælle, at salg af danske gulvtæpper er steget i udlandet”

Og hvad så? Udlandet er så intetsigende.

”Jeg vil gerne fortælle, at salg af danske gulvtæpper fra designeren Lisbeth Friis er steget markant i Sydøstasien”

En præciseret vinkel er uhyre vigtigt for værdifuldt content. Vinkling er med til at gøre teksten mere skarp. Bare se på det ovenstående eksempel, hvordan vi gik fra dansk interiør til den mere præcise vinkel nemlig danske gulvtæpper i Sydøstasien. Du kan forsøge dig frem med det effektive værktøj, nemlig vinkelsætningen: ”Jeg vil gerne fortælle, at…”. Brugen af ordet ”at” tvinger dig til at præcisere, hvad du vil. Ved at skrive: ”Jeg vil gerne fortælle om gulvtæpper” kan du hurtigt få sætningen afsluttet uden rigtigt at have givet noget værdifuldt indhold, som er vinklet efter noget bestemt.

Tydeliggør derfor din vinkel og dermed dit budskab, så din læser ikke er i tvivl. Prøv at være så præcis med dit content, metabeskrivelser og title tags, så en besøgende ikke vil være i tvivl om, hvad de vil finde, eller hvad du ønsker fra dem.

Kort opsummeret: Find din vinkel, brug den og tydeliggør den.

✏ Kommer du ofte i klemme med at nå alle produktbeskrivelserne til din webshop? Så har vi måske en løsning, der kan hjælpe dig og dine tekstforfattere på vej:
Effektivisér din produktion af produktbeskrivelser

TIP 4: Feature tells, benefits sell

Og hvad vil det så sige?

Feature siger noget om, hvad dit produkt og service kan. Hvad dens egenskaber er, og hvorfor dette er godt eller unikt. Benefit fortæller, hvad fordelen er ved dit produkt eller services egenskab.

Mange hjemmesider og webshops bruger kun feature, altså fortæller hvad deres varer kan. Det er såmænd meget godt, men som læser kan man godt tænke: ”Og hvad så?”. Du skriver fx: ”Støvsugeren har et støjniveau på 60 decibel” og jeg, som blot ønsker en ny og billig støvsuger, fordi den gamle gik i stykker, tænker: ”Er det godt?”. Hvis man ikke kender til støvsugere eller støjniveauer, hvordan ved man så, om 60 decibel er godt? Er det højt? Er det lavt? Hvad er decibel egentlig? Du kan let blive forbi passeret, fordi resten af verden ikke ved, hvor godt noget er på baggrund af fakta.

Men ved fx at skrive: ”Støvsugeren har et støjniveau på 60 decibel, så når støvsugeren kører, kan selv en baby sove trygt videre”. Det kan jeg relatere mig til – enten på et bogstaveligt eller billedligt niveau. Ved at oversætte features til benefits appellerer du til de besøgendes behov, motivation og ambitioner. Dette kan overbevise dem om, at de netop skal bruge deres penge eller tid på det, du vil sælge dem. Den besøgende skal kunne identificere sig med budskabet og din vinkel, og du skal give dem mulighed for indlevelse. Hvis de ikke lever sig ind i situationen i, hvorfor produktet skal bruges, hvorfor skal de så foretage sig et køb?

Kort opsummeret: Husk at overføre information til identifikation hos den besøgende.

TIP 5: Skriv et call-to-action, der konverterer

Call-to-action vil sige, at du beder din besøgende aktivt om at skulle gøre noget, men gør det på en indbydende måde.

”Køb dem nu og spar 80%!”, ”Hvis du vil vide mere, så kontakt os gerne” og ”Læs mere om vores slidstærke vinduesviskere”.

Ved at tiltale dem du, føler den besøgende sig personliggjort, og det virker mere som en direkte dialog. Bare se, hvordan jeg har skrevet dette blogindlæg med brug af ”du”, ”dig” og ”din”. Ved at gøre dette har jeg igennem denne tekst inkluderet dig i en dialog, hvor jeg tilbyder, at du skal gøre noget aktivt, når du er færdig med at læse det her. Du skal derfor droppe dine passive sætninger og vendinger, såsom ”der kan købes skjorter til halv pris, hvis der købes i dag”. Dette kunne ikke være mere tungt og upersonligt.Skriv hellere: ”Du kan købe skjorter til halv pris, hvis du køber i dag”.

Den læsende må aldrig være i tvivl om, hvad du ønsker dem at gøre, når de er på din hjemmeside, eller når de er færdige med at læse dit content. Med ”køb vin online her” er man ikke i tvivl om, hvad budskabet er, eller hvad det er, du ønsker at få dem at gøre, og du har samtidig skabt en ”personlig” interaktion mellem dig og din læser.

Kort opsummeret: Skab en ”personlig” interaktion mellem dig og de besøgende, så de ved, hvad de skal gøre.

TIP 6: Rediger din tekst og stå i et mere troværdigt lys

Husk altid at læse dit indhold igennem. Læs, rediger, læs, rediger. Tjek for stavefejl, forkert ordstilling, kommafejl, dårligt formulerede sætninger og meget andet. Alt dette kan være forstyrrende for de besøgende. At en professionel hjemmeside har sådan nogle fejl, vil få læseren til at opfatte den som useriøs og vil derfor klikke væk fra siden. Hvordan kan nogen være professionel, når de ikke kan følge dansk retskrivning? Typisk vil de besøgende dømme oftere på det, som er forkert eller dårligt på din hjemmeside end det, som er godt. Stavefejl er ikke godt.

Husk derfor altid at redigere og gennemlæs. Vent gerne en dag eller to med at læse dit content igennem, læs den gerne højt for dig selv eller få måske en anden til at gøre det. Man kan let se sig blind på sine fejl, da man ved, hvad der burde stå der, hvilket ikke altid er ens betydning med, hvad der rent faktisk står der.

Kort opsummeret: Rediger altid dit content eller få andre til det.

TIP 7: Undgå at duplikere dit indhold

Du må under ingen omstændigheder copy paste tekst eller content fra andre hjemmesider og smide det direkte ind som dit eget content. Du vil heller ikke kopiere ordret fra en bog og aflevere det som dit eget til en eksamen, vel? Der er tale om plagiat, og det bliver betragtet som snyd, som kan have alvorlige konsekvenser for dig fremover. Det samme gælder også ved duplikeret content.

Ved duplikeret tekst – både intern såvel som ekstern – så kan Google ikke finde ud af, hvilken tekst som er originalen. Derfor kan det gå udover dine placeringer, og Google kan endda finde på at straffe din hjemmeside, hvis de opdager, at du har stjålet content, ved at sende det helt tilbage, hvor ingen googlesøgende kommer. Det er, fordi de enten tror, at dine opslag er spam, eller så er det decideret for at straffe dig for at stjæle. Husk nu: Forbrydelse betaler sig aldrig.

Der er selvfølgelig en undtagelse, når det kommer til duplikeret content, i form af produkttekster fra selve producenten. Men dette kan trods alt anses som et citat, hvilket er derfor, det ikke bliver betragtet som snyd eller tyveri. Fx ved Mieles poseløse støvsuger skriver de: ”Fremragende rengøringsevne. Med strømningshastigheder på over 100 km/t og den deraf opståede centrifugalkraft indfanges og separeres finstøv og grovere støv. Støvet er chanceløst”. Det er lovligt at citere og lade sig inspirere af andres produktbeskrivelser, men ikke en direkte kopiering uden citationstegn.

Ved at kopiere den samme tekst vil du komme længere ned i søgeresultaterne, hvilket betyder, at du får færre eksponeringer. Jo færre eksponeringer, jo færre besøgende. Dog er der hjælp at hente. Du kan benytte programmer som Copyscape, Siteliner og Screaming Frog, som hver og en kan finde internt og eksternt duplikeret indhold på din hjemmeside.

Kort opsummeret: Skriv dit eget content til hver enkelt landingsside og gør det unikt.

Hvis du sidder inde med spørgsmål eller blot mangler gode råd og vejledning vedrørende dit content eller SEO-strategi, vil vi hellere end gerne hjælpe dig. Du er derfor altid velkommen til at kontakte os på telefon +45 70 666 500 eller på mail hello@conversio.dk.

Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker at vide mere om emnet, eller står med konkrete udfordringer.
Jonas Venning Larsen
Head of SEO, Partner
jonas@conversio.dk+45 70 666 515
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Tak for din tilmelding af vores nyhedsbrev
Noget gik galt - prøv igen