Conversio

Hvad betyder Googles nye opdatering BERT for dig?

31 Januar, 2024

  • SEO

Skrevet af: Jonas Venning Larsen

D. 24. oktober 2019 annoncerede Google sin nye algoritme, BERT, som ifølge Google selv vil påvirke op til 10 % af alle søgeresultater og derfor er den vigtigste opdatering i 5 år siden introduktionen af RankBrain. Google har endda udtalt, at det er et af de største spring i Search-historikken. Med disse udtalelser er det nærliggende at tro, at opdateringen vil have en betydning for din virksomhed – men er dette også tilfældet? Læs med og bliv klogere på hvad BERT er, og hvordan du skal forholde dig til Googles nye algoritme.

Bert opdateringen er i starten af december blevet udrullet til flere sprog – herunder Danmark.

Hvad er BERT?

BERT står for ”Bidirectional Encoder Representations from Transformers” og er en netværksbaseret teknik, som er udviklet til at forstå søgninger bedre end nogensinde før. Med BERT fokuserer Google mere på content og tillader at se på betydningen og sammenhængen af hele sætninger for derved at kunne give mere præcise og korrekte søgeresultater. BERT giver dig altså muligheden for at kunne skrive lange sætninger formuleret som reelle spørgsmål i Google og få mere korrekte svar – som det ofte vil forekomme gennem voice search med Google Assistant. Google har altså gjort det nemmere for dig at finde svaret på lige præcis din søgning!

Eksempler på BERT i praksis

Med BERT-annonceringen viste Google nogle eksempler på, hvordan nogle udvalgte søgeresultater har ændret sig efter opdateringen. Google demonstrerede eks., hvordan en søgning på ”2019 brazil traveler to usa need a visa” viste et helt andet og mere præcist søgeresultat efter opdateringen med BERT, som det kan ses i billedet nedenfor. Her understreger Google, at ordet ”to” og ordets relation til de andre ord i sætningen er altafgørende for at forstå betydningen af søgningen.

Intentionen med søgningen er at blive vejledt i, hvorvidt en brasiliansk rejsende har behov for et visum under en rejse til USA. Før BERT ville Google ikke forstå forespørgslen og give et svar på, hvorvidt en amerikaner kan rejse til Brasilien uden visum – og ikke omvendt. Dette er blot ét af mange eksempler på, hvordan BERT fungerer i praksis og kan give dig et mere præcist svar på din søgning.

Hvad betyder BERT så for dig?

Det er først og fremmest vigtigt at understege, at BERT ikke er en algoritme, der straffer dig. BERT er derimod udviklet for bedre at kunne forstå din søgning.

Hvis du gerne vil komme BERT godt i møde, så handler det om at udvikle noget godt content, der henvender sig til din målgruppe og besvarer deres spørgsmål. Hvis du har en side uden content, så er det svært for Google at vurdere, hvorvidt det er relevant at vise for brugerne.

I bund og grund ændrer denne opdatering heller ikke det store på, hvordan du skal arbejde med den organiske synlighed. Du skal stadig arbejde med at opfylde brugernes behov, hvor værdiskabende content fortsat er en nøglefaktor til at opfylde dette. Har du brug for hjælp til at komme i gang med selv at skrive tekster, kan du læse vores blogindlæg om kunders søgeintentioner og blive klogere på, hvad det har af betydning for udarbejdelsen af dine tekster.