Dine kunders søgeintentioner - Hvad søger de efter?

4
January
2019
Skrevet af:

Tænker du over, hvordan dine kunder søger, eller hvor langt dine kunder egentlig er på deres jagt på nettet? Eller det gør du måske, men du føler dig ikke udrustet nok til at vide, hvad du skal gøre med det? Dine brugeres søgeintentioner har nemlig stor betydning for, hvordan du skal udarbejde din hjemmesides SEO og marketingsstrategi, men også hvordan du kan forbedre den digitale rejse, som dine kunder oplever og er på, når de besøger din side. Læs med her og bliv klogere på brugernes forskellige søgeintentioner og på, hvordan du kan udnytte dette til din fordel.

Hvad er søgeintentioner?

Det er de intentioner, brugerne har bag ved deres specifikke online søgning på søgemaskinerne. Man kunne også med andre ord sige, ”hvorfor søger de?”. Søger de, fordi de mangler information, vil de gerne have besvaret et spørgsmål, søger de en service eller en bestemt hjemmeside, eller måske kan det være, at de ønsker at foretage sig et online køb?

Google har i årenes løb været mere og mere fast besluttet på at kunne forstå intentionen bag deres brugeres søgninger. Ved at kunne forstå deres brugeres søgeintentioner, kan de også komme med de bedst kvalificerede bud på at besvare dem. Det er derfor vigtigt, at du igennem dit SEO forsøger at tilpasse Googles RankBrain og forståelse for søgeintentioner, så din virksomhed dukker op ved den korrekte søgning eller de rigtige søgningsintentioner.

3 typer af søgningsintentioner

Der findes overordnet 3 typer af søgeintentioner, som brugerne kan have, når de laver søgninger på nettet:

  1. Informationssøgning omhandler at få information om et bestemt emne eller tilstræbe sig viden. Fx ”Tegn på graviditet”, ”Hvad er SEO?”, ”Hvordan laver jeg tunmousse?” osv.
  2. Navigationssøgning er, når brugerne ønsker at komme hen til en bestemt hjemmeside. Fx ”Facebook log in”, ”Conversio ApS”, ”Jyske Bank netbank” osv.
  3. Købssøgningen, også kaldet transaktionssøgning, omhandler, at brugerne har intentionen om at købe noget: et produkt, service eller lignende. Fx ”Netflix abonnement” ”Nike Free 5.0”, ”Neo Noir Kjole” osv. Nogle mener også, at denne type har en underkategori, nemlig beslutningssøgning, også kaldet for commercial investigation, hvilket betyder, at brugeren har intentionen om at købe i en nærmere fremtid, men at brugeren først lige vil researche om produktet eller servicen.

Hvordan skaber du mest værdi ud fra de pågældende søgninger?

Du skaber mest værdi ud fra de pågældende søgninger, hvis du kan læse dem, forstå dem og inkorporere dem på din hjemmeside. Hvis du ikke kan forstå intentionen bag dine brugeres søgninger, så vil du ikke tiltrække den rigtige eller optimale trafik. Ved at forstå brugernes søgninger kan du udarbejde det rette og gode søgeresultat til det givne segment.

Hvis du fx sidder med en webshop, skal du fange de kunder, som allerede har besluttet sig for at gøre et køb, altså en transaktionssøgning – dette vil nemlig skabe den korteste vej til en konvertering, da de allerede ved, hvad de vil have. Du skal så kunne give dem det, de vil have, til den bedste pris, levering, service osv., ellers går de over på en af konkurrenternes hjemmesider. Ved at kunne forstå dine brugeres intentioner – særligt ved transaktionssøgninger – kan du også samtidigt finde de søgeordsintentioner, der vil skabe mest værdi for din side.

De forskellige købssøgeordsintentioner og deres betydning

At kunne tyde de forskellige brugeres søgeordsintentioner er uhyre vigtigt som hjemmesideindehaver. Der findes umiddelbart stærke og svage købsintentionssøgeord og ved at kunne tyde disse, kan du nemlig også udføre intentionsspecifikt SEO og marketing på bestemte landingssider, som dermed vil tiltrække de rette kunder, hvilket vil føre til mere salg og generere flere leads.

De svage købsintentionssøgeord

De svage intentionssøgeord er for de brugere, der stadig er i beslutningsfasen, altså hvorvidt de mangler produktet eller ej, eller hvorvidt de har et behov eller ej. Disse vil oftest foretage sig informationssøgninger eller navigationssøgninger for at se og researche, hvorvidt de har et behov, som skal dækkes.

Det kunne fx være ”bedste løbesko til mænd” eller ”hvilken støvsuger er bedst?”. Dette betyder, at brugeren er i gang med at lede efter et par løbesko eller en ny støvsuger, men vedkommende har ikke gjort sig en beslutning om hvilken og skal derfor overtales, fanges og imponeres til at vælge.

De stærke købsintentionssøgeord

Ved stærke købsintentionssøgeord er brugeren nået ret langt på sin digitale kunderejse og nærmest ét skridt fra at gøre sig et køb. Dette gælder, uanset om det omhandler et produkt, abonnement eller service.

Eksempler på stærke købsintentionssøgeord er ”køb nu”-søgeord eller ”produkt”-søgeord. Køb nu-søgeord inkluderer ”køb”, ”tilbud”, ”sale”, ”kuponer” og ”fri fragt” og disse indikerer, at brugeren er klar til at gøre sig et køb. Disse har derfor også som oftest long-tail-søgeord blandt sig, da brugerne godt ved, hvad de helt specifikt vil have. Det er nu, hvor du skal fange brugeren til at gøre dette køb hos dig fremfor ved konkurrenterne. Dette kan du gøre ved bl.a. at have fordelagtige servicer som fri fragt, dag-til-dag-levering eller udsalg.

Produkt-søgeord omhandler brands, specifikke produkter (fx Nike Free 5.0), produktkategorier (fx løbesko) eller ord som ”overkommelig”, ”billigst”, ”sammenligning” ”anmeldelse” osv. Nogle af disse søgeord er mere værdifulde end andre, hvilket jo selvfølgelig kommer an på de forskellige køb. Ved brands og produkter er konkurrencen stor, da disse søgeord oftest er generiske, men de konverterer stadig ganske udmærket. Selvom ordene ”sammenligning” og ”anmeldelse” ikke er så stærke som de andre, kan de stadig konvertere, eftersom en intention om at købe er der.

Optimér efter søgeintentionen

Du skal sørge for, at din hjemmeside og dens landingssider passer til den søgeintention, dine brugere udviser. Det vil sige, hvis de søger efter information, skal du ikke give dem en landingsside med produkter. Eller det skal du i hvert fald ikke gøre med det samme og det samme gælder også omvendt. Ved dine produktsider skal du optimere efter stærke købsintentionssøgeord som dem, vi nævnte i forrige afsnit. Hvis du derfor sælger ”Nike Free”, skal du optimere efter ”Køb Nike Free” eller ”Nike Free tilbud”. På den måde rammer du flere kvalificerede kunder end dem, som søger ”hvorfor er Nike Free så populære?”.

Ved at kunne tyde dine brugeres valg af søgeord forstår du også deres intention med deres søgning, og dermed også hvor langt de er i deres digitale kunderejse. Ved at gå efter stærke købsintentioner ved dine produktsider går du efter dem, som er længere i købsprocessen. Hvis du kan se, hvor langt – eller måske hvor kort – brugerne er, så vil du også kunne være til stede med det bedste og mest konverterbringende indhold og dermed forbedre dine kunders digitale kunderejse. Dog betyder det ikke, at du skal glemme dem, som stadig er i beslutningsfasen. Ved også at sigte efter brede søgeintentioner, så sikrer du, at kunder, som blot researcher, vil kunne huske dig i fremtiden og dermed vil din virksomhed være en del af deres beslutningsproces, når de endeligt er købsklare. De vil dermed kunne huske dig på det meste af deres digitale kunderejse og du vil have en forhøjet chance for, at de vil foretage deres køb hos dig, hvis du er mindeværdig nok. Hvis du ikke ved, hvad den digitale kunderejse er, eller hvor mange trin og elementer den faktisk har, så læs en af vores tidligere blogindlæg.

Du er mere end velkommen til at kontakte os, hvis du gerne vil have hjælp til at kunne forstå de forskellige søgeintentioner eller hvis du gerne vil have hjælp til at optimere efter det. Vi har nemlig et stærkt hold af specialister her hos Conversio ApS, som med garanti ved, hvad de kan gøre for at gavne din virksomhed. Ring til os på 70 666 500 eller skriv til os på hello@conversio.dk.

Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker at vide mere om emnet, eller står med konkrete udfordringer.
Jonas Venning Larsen
Head of SEO, Partner
jonas@conversio.dk+45 70 666 515
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Tak for din tilmelding af vores nyhedsbrev
Noget gik galt - prøv igen