Jonas Venning Larsen
Head of SEO, Partner
18 September, 2023
Skrevet af: Victoria Maria Olczak
At kopiere den samme tekst på din hjemmesides landingssider virker måske som en nem og hurtig løsning til at starte med, men når det kommer til de forskellige søgemaskinerne, er det et gigantisk no-go. De kan nemlig ikke se, hvilken der er den originale eller den mest sandsynlige kilde til contentet, og de vil derfor lægge søgeresultaterne længere ned på deres rangering. Du vil derved mindske antallet af eksponeringer for din hjemmeside og vil med andre ord blive straffet med færre besøgende. Ikke just noget man vil have for sin hjemmeside.Du vil jo heller ikke kopiere direkte fra en bog og sige, at det var dit eget uden kreditering eller ønske at læse om det samme igen og igen og igen. Læs derfor med her og se, hvorfor du skal undgå duplikeret content ved dit SEO og for alt i verden på din hjemmeside.
Meget simpelt betyder det at duplikere content, at du har samme content på forskellige landingssider. Du vil fx kunne finde den samme tekst på siden ”opvaskemaskiner” og ”opvaskemaskiner fra Miele”
.Der findes 2 typer af duplikeret content:
Intern duplikeret: Hvor det er samme indhold indenfor den samme hjemmeside. Det kunne være ved de samme produkter i flere kategorier. Det kunne fx være, at du havde den samme tekst ved landingssiden ”sko” og ”sko på udsalg”. Dette er meget typisk for hjemmesider med mange produkter og dermed mange landingssider.
Ekstern duplikeret: Hvor der er det samme indhold på forskellige hjemmesider. Det kunne fx ske ved, at man har stjålet sit indhold fra andre eller de fra dig. Det kan også være, at det samme indhold er givet fra leverandørerne til flere forhandlere. Det kunne fx være den produktbeskrivelse, der er til en Miele-opvaskemaskine.
Uanset hvilken form duplikeret content din hjemmeside har, så skal du undgå det. Søgemaskinerne ønsker nemlig helst kun én version og det er den version de helst vil eksponere. Det skal gerne være den bedste. Ingen ønsker at se den samme reklame om og om igen, ej heller læse den samme artikel, se den samme nyhedsudsendelse eller høre den samme musikjingle. Hvorfor skulle dine kunder så ønske at læse den samme intetsigende generiske tekst på din hjemmeside om og om igen?
Grunden til at duplikeret indhold er dårligt for dit SEO, skyldes, at søgemaskinerne ikke kan se, hvad der er den originale og de duplikerede versioner. Så smart er Googles Machine Learning heller ikke endnu, selvom robotterne faktisk har overtaget SEO. Denne forvirring vil gå udover din placering på søgemaskinerne og Google vil straffe din hjemmeside ved at sætte den langt ned på listen, hvor praktisk talt ingen vil læse eller se det, din hjemmeside har at byde på. Dette skyldes, at søgemaskinerne vil tro, at din hjemmeside er spam eller at du decideret har stjålet fra nogen andre.
Du skal se eksternt duplikeret indhold som det at kopiere af fra en bog og så tage æren for det uden at kreditere ophavsmændene. Det er plagiat og ikke just noget en eksamenskomité vil se let på. Eller hvis der er tale om internt duplikeret indhold, skal du se det som værende en papegøje, som har lært den samme sætning og sige den konstante: ”Poppedreng vil ha’ sukker, poppedreng vil ha’ sukker”. Ingen af delene er værdifuldt for din hjemmeside.
Hvis du derfor duplikerer, skal du virkelig overveje, om dette er nødvendigt eller om du ikke lige kan skrive det en smule anderledes. Unikt content på dine landssider er bedst. Du kan blandt andet læse her, hvordan du skriver content til din hjemmeside. Hvis du derimod duplikerer fra andre, skal du kreditere dem med navn eller link til den pågældende hjemmeside. Du vil derfor ikke kunne blive anklaget for at stjæle. Husk at forbrydelser betaler sig aldrig – heller ikke ved tyveri af content, metabeskrivelser eller title tags.
Der er flere måder, hvorpå du kan se, hvorvidt din hjemmeside har duplikeret content på sine landingssider. Du kan først og fremmest gøre det manuelt, hvilket ikke umiddelbart er en mulighed, vi vil anbefale. Det er for det første tidskrævende og du kan ikke som sådan procentvis udregne, hvor meget der er duplikeret indhold og hvor meget der ikke er det. Derfor anbefaler vi forskellige programmer som vi også selv bruger, når vi skal finde duplikeret indhold på vores kunders hjemmesider.
Copyscape er en gratis duplikerings-tjekker. Den ser, hvorvidt det content, du har på dit site, er originalt eller om det står andre steder på nettet – det kunne både være på flere af dine egne landningssider, men også hos andres URL’er. Den kan samtidig også give dig en advarsel, hvis den finder en hjemmeside, som har taget noget af dit content og på den måde, kan du kontakte vedkommende omkring dette tyveri.
Når vi skal analysere vores kunders hjemmesider efter dobbelt content, bruger vi også Siteliner. Dette er et større analyseprogram, som analyserer hele din hjemmeside efter duplikeret indhold, døde links, din sides rangering og meget mere. Det er en smart og gratis måde at se, hvorpå en hjemmesides indhold klarer sig.
Screaming Frog er også en af de større crawling værktøj, vi foretrækker at bruge ved vores kunder. Den kan nemlig analysere hjemmesiden for døde links, finde duplikeret content, analysere title tags og metabeskrivelser og meget mere, som er uvurderlig for din hjemmeside, når det kommer til forbedring af dens SEO.
Både ja og nej. Umiddelbart er det ikke kriminelt at stjæle andres content, selvom det er moralsk forkert og kan være frustrerende som hjemmesideindehaver at se, hvordan ens hårde arbejde blot bliver taget uden kreditering til en selv. Udover dette så kan det jo også skade din rangering på søgemaskinerne og dermed din forretning. Men der er stadig nogle ting, du kan gøre, hvis tyveriet nu skulle ske.
Først skal du vurdere, hvem der har taget noget fra dig. Er der tale om en blog eller et medie, hvorpå du faktisk kan modtage gratis omtale eller lignende, så overvej, hvorvidt du ikke vil lade dem bruge dit indhold. Selvfølgelig med det in mente at det er et mindre udklip af dit content og at de linker til din hjemmeside.
Men er det derimod en konkurrent eller lignende, som har duplikeret dit content, er der faktisk flere ting, du kan gøre.
Du er mere end velkommen til at kontakte os i Conversio, hvis du frygter duplikeret content på din hjemmeside og ikke ved, hvordan det påvirker din SEO. Du kan ringe til os på 70 666 500 eller skrive på hello@conversio.dk. Vi har et helt hold af SEO-specialister, som vil analysere din hjemmeside, så du hverken har internt eller eksternt dobbelt indhold på din hjemmeside.