En simpel formel bag online vækst 📈
Inden vi kommer alt for godt i gang med denne nye serie, er det vigtigt, at I bliver præsenteret for en formel, som fungerer som ledestjerne — både i denne serie, men også i vores arbejde hos Conversio.
Når vi snakker om at skabe vækst på en webshop, bliver der ofte smidt rundt med en masse fancy marketing-termer og -forkortelser.
Hvis du nogensinde har haft en marketingkonsulent i røret, bliver der ofte smidt rundt med en masse fancy marketing-termer og -forkortelser. De kan få det til at lyde som raketvidenskab at drive og vækste en sund og profitabel online forretning. 😵
Men det behøver i virkeligheden slet ikke være så komplekst.
Online vækst kan faktisk koges ned til en helt simpel formel 👇
(T x CR x LTV) – C = $
(Trafik x Konverteringsrate x Life Time Value) – Omkostninger = Profit.
- Trafik: Hvor meget trafik kommer til siden? Og hvad er kvaliteten af den trafik, vi sender ind?
- Konverteringsrate: Hvor meget af trafikken bliver konverteret til køb?
- Life Time Value: Når folk så køber – hvor meget køber de så for? Og kommer de tilbage og køber igen? Altså hvad er den samlede værdi af hvert enkelt kunde?
- Omkostninger: Hvor meget koster det at skabe de resultater vi ser i den første del af formlen. Der er sjældent noget, der er helt gratis.
Alle tiltag, man indfører som E-commerce Manager, Marketing Specialist eller Ekstern Konsulent, har en positiv eller negativ effekt på en eller flere variabler i denne formel.
Hvis omkostningerne er lavere, end den omsætning du skaber i den første del af formlen, så tjener du penge. Så simpelt er det.
Virkeligheden er selvfølgelig en smule mere kompleks…
Men hvis vi formår at begrænse vores omkostninger, mens vi forbedrer vores trafik, konverteringsrate og Life Time Value, driver vi en sund forretning med plads til at skalere.