Frederik Nørgaard
E-mail Marketing Specialist
7 April, 2022
Skrevet af: Marca Kirstejn Haubo Kogstad
Det er ikke altid lige let at få skrevet det perfekte nyhedsbrev, som modtagerne gider at åbne og dernæst læse. Nyhedsbreve skal i dag være korte, men samtidig relevant for modtageren. Det er en hel kunst i sig selv at få sit budskab ud med så få ord som muligt, men gør du det ikke, risikerer du, at dit nyhedsbrev ender i papirkurven med det samme, det rammer indbakken.
Det kan lyde afskrækkende, men bare rolig. I dette blogindlæg får du nemlig 6 tips til det perfekte nyhedsbrev, som du kan bruge, når du skal i gang med at skrive. Men først skal vi lige være enige om, hvad et nyhedsbrev er, og hvad det skal indeholde.
Du ved det sikkert allerede godt, men for en god ordens skyld definerer vi lige, hvad et nyhedsbrev egentlig er. Et nyhedsbrev er e-mails, som sendes ud til dem, der har tilmeldt sig en e-mailiste. Mailsene omhandler et emne, som er relevant og værdifuldt for modtagerne. Bum, så langt så godt.
Nyhedsbreve er et effektivt værktøj og marketingkanal, da det giver dig mulighed for at kommunikere direkte med modtagerne – nye såvel som eksisterende kunder. Nyhedsbrevet kan også være et godt redskab til at øge trafikken på webshoppen, da det giver mulighed for at linke til produkter og andre sider på webshoppen. Samtidigt kan det også være en god måde at øge loyaliteten hos modtagerne ved fx at tilbyde dem eksklusive tilbud og rabatter.
For at opnå maksimal effekt, er det vigtigt, at indholdet i nyhedsbrevet er relevant for modtagerne og sendes ud med jævne mellemrum. Nyhedsbrevet kan fx indeholde:
Det er også vigtigt at have fokus på at skabe en god brugeroplevelse. Det betyder, at nyhedsbrevet skal være letlæseligt og visuelt tiltalende, og så skal det indeholde klare Call To Action-knapper, der får modtagerne ind på relevante sider på webshoppen.
Men hvordan sørger du så for, at dine nyhedsbreve bliver åbnet og læst? Det får du 6 tips til her.
Emnefeltet er dine modtageres førstehåndsindtryk af dit nyhedsbrev. Er førstehåndsindtrykket ikke godt eller relevant for modtageren, bliver mailen slet ikke åbnet og vil oftest ryge i papirkurven. Derfor er det vigtigt, at du allerede fanger deres opmærksomhed fra start.
Og du skal ikke bare fange deres opmærksomhed, men også vække deres nysgerrighed, så de får lyst til at åbne dit nyhedsbrev og læse det, fordi de ikke bare kan lade være. Tænk på de clickbait-overskrifter aviserne altid bruger, som får folk til at klikke sig ind på artiklen.
Idéer til fængede emnefelter kunne fx være lovning om en guide eller tips og tricks, at stille et spørgsmål, knaphed på en vare eller tidsbegrænset adgang til et udsalg.
Et par gode huskeregler er:
Preview-teksten er den tekst, som befinder sig under eller ved siden af emnefeltet. Det er en forlængelse af dit emnefelt og her skal du uddybe emnefeltet med en tekst, der lokker modtageren ind i dit nyhedsbrev, fordi det vækker deres interesse.
Det er vigtigt selv at udfylde preview-teksten, da den hos mange mailudbydere ellers automatisk tager et uddrag af den øverste brødtekst fra nyhedsbrevet. Det er ikke altid det mest hensigtsmæssige, da det ikke er sikkert, at det får brugeren til at blive interesseret i dit nyhedsbrev.
Fang modtagernes opmærksomhed og få dem til at føle sig særlige, vigtige eller specielt udvalgte ved at skrive nyhedsbrevet i en personlig tone, der skaber en relation til dem. Personlige e-mails har større succes med at blive åbnet og læst – for hvem elsker ikke at få en personlig e-mail adresseret til netop dig?
Henvend dig direkte til modtageren ved at bruge ord som du, dig og dine. Det giver dem en følelse af, at du kun taler til dem, og at de ikke blot er endnu en i rækken. Du kan også bruge vendingen Hej [navn] som en måde at fange modtagerens opmærksomhed.
Som udgangspunkt skal indholdet i nyhedsbrevet have en personlig tone, men kan du få flettet den personlige tone ind allerede i emnefeltet, er det at foretrække.
Det er vigtigt, at dit nyhedsbrev kun har ét budskab. Du skal fatte dig i korthed, og nyhedsbrevet skal være lige til at gå til. Og det gør du bedst ved kun at have et budskab, du vil dele.
I dag er folk oftere på farten, og derfor må det ikke tage dine modtagere for lang tid at læse dit nyhedsbrev. Er det for langt, har for mange budskaber og ikke hurtigt kommer til pointen risikerer du, at modtageren hurtigt mister interessen og ikke gider at læse resten.
Derfor skal du gøre dig selv klart: Hvad er budskabet for dette nyhedsbrev? Et par eksempler på budskaber kunne være:
Budskabet kan være, hvad som helst, men huskereglen er kun at holde dig til ét – kort, men godt. Du kan altid lave et nyt nyhedsbrev med et nyt budskab.
De fleste nyhedsbreve har et formål – altså at få modtagerne til at gøre noget på baggrund af nyhedsbrevet. Derfor er det vigtigt, at du opfordrer dem til at udføre den handling, du gerne vil have dem til. Det hedder at lave en call to action (CTA).
En god måde at lave din CTA på er ved at indsætte en interaktiv knap i nyhedsbrevet, som modtagerne nemt kan finde og trykke på. Knappen skal selvfølgelig have en tekst, så modtagerne ved, hvad de skal gøre, eller hvad de kan forvente ved at trykke på knappen.
Teksten afhænger nemlig af nyhedsbrevets formål:
Derudover findes der også forskellige måder at skrive teksten til CTA-knappen. Det kan være mere generisk, som fx Køb her, men du kan også gøre det tydeligt, hvad folk får ud af at klikke på knappen, som fx Lær at skrive det perfekte nyhedsbrev her.
Du har fået skrevet nyhedsbrevet færdigt, men du mangler lige det sidste. Nemlig at indsætte dine kontaktoplysninger, så modtagerne ved, hvordan de skal få fat på dig, hvis de har nogle spørgsmål, de søger svar på.
Som minimum skal dine kontaktoplysninger være at finde til sidst i mailen, men du kan også vælge at have en af dine medarbejdere som afsender sammen med oplysningerne. På den måde skaber du tillid og opbygger en relation til dine modtagere, fordi de kan sætte ansigt på, hvem der arbejder hos dig.
… for at få et vellykket nyhedsbrev, der bliver åbnet og læst af modtagerne, er det vigtigt at skille sig ud med et fængende emnefelt, vække interessen med en uddybende preview-tekst, holde en personlig tone, tilpasse nyhedsbrevets indhold til modtageren, holde det kort og præcist samt huske at inkludere en tydelig call to action.
Følger du disse tips, ‘ger du sandsynligheden for, at dine nyhedsbreve bliver læst og får den ønskede effekt hos modtagerne. Det er også vigtigt at huske på, at nyhedsbreve skal være relevante for modtageren for at holde deres interesse, så det er værd at tænke over, hvem din målgruppe er, og hvad der fanger deres opmærksomhed.