Sådan kommer du igang med e-mailmarketing: 3 simple flows til webshopejerens første setup

Udgivet
Kategori
E-mail Marketing
Længde
6 min.

Indholdsfortegnelse

Overvejer du at skulle i gang med e-mail-marketing?

E-mail-marketing bør være en del af din marketingstrategi. Trods det at e-mail marketing er et af de ældste digitale marketingstrategier, forbliver det en uhyre effektiv metode til at fastholde dine kunder og pleje dine leads. Det skyldes bl.a., at det er en meget personlig og direkte måde at få kunder til at engagere sig med din virksomhed. Og det kan være med til at øge din omsætning. 

Men det skal altså gøres rigtigt og der er nogle ting, du bør have styr på fra begyndelsen, så din e-mail-marketing indsats får success.

Derfor er det en god idé at have helt styr på disse 3 e-mail-flows: Velkomst, forladt kurv og genaktivering. Får du styr på dem, kommer du godt fra start, for så har du nemlig et rigtig godt basis-setup klar til dine (potentielle) kunder. 

Hvad er e-mail-marketing?

E-mail-marketing er faktisk så simpelt, som det lyder. Det handler nemlig blot om, at du bruger e-mails i din markedsføring.

De mails, du sender ud, kan omhandle alle mulige emner, fx promovering af nye produkter, tilbud og udsalg, donationer eller lignende.

Det handler altså om, at du gennem e-mails og deres indhold skaber en relation til dine kunder, der bygger på tillid og loyalitet. 

Manuelle nyhedsbreve vs. automatiseret flows – hvad skal du vælge?

Selvom nyhedsbreve der promoverer nye produkter, tilbud o.l. kan være effektive, så er det vigtigt, at din e-mail marketing ikke kun består af disse manuelle nyhedsbreve, der udsendes til hele din subscriber-liste på én gang.

Hvis din e-mail marketing virkelig skal give værdi, bør du i højere grad fokusere på automatiserede, adfærdsbaserede flows. På den måde kan du ramme dine modtagere med det helt rette budskab og på det rigtige tidspunkt, alt efter hvor de er i kunderejsen.

Ifølge statistikker fra Klaviyo var åbningsraterne i manuelle nyhedsbreve mellem 17-21 %, mens de automatiserede flows lå på mellem 37-44 %. Det er målt på tværs af en masse forskellige brancher. 

Det betyder altså, at automation flows næsten giver dobbelt så gode resultater ift. åbningsrater. Det skyldes i høj grad, at du nemmere og hurtigere kan tilpasse e-mails til den enkelte kunde, når de automatiseres, i stedet for at sende en standard-mail ud til alle på din mailliste.

3 mail-flows, du skal have styr på for at have et godt basis-setup

Nu ved du lidt mere om, hvad e-mail-marketing er og forskellen er på manuelle nyhedsbreve og automatiserede flows.

Der er rigtig mange muligheder, når det kommer til automatiserede flows. Vi ved også godt, at det kan virke uoverskueligt, for hvor skal man starte?

Vi har derfor udvalgt tre standard-flows herunder, du som minimum bør have med for at have et fuldt setup. På den måde har du et rigtig godt udgangspunkt for din e-mail marketing strategi, som du kan bygge videre på løbende.

Velkomst-flow

Et velkomst-flow til dine nye sign-ups er uhyre vigtigt at have. Det er nemlig her dine potentielle kunder (leads) er allermest varme. Derfor skal du også smede, mens jernet er varmt, da det ellers vil være en forspildt chance.

Ifølge statistikkerne har velkomst-flows de største åbningsrater, og det er en god måde at skabe den første kontakt. Desuden forventer de fleste nytilmeldte kunder faktisk at få en form for velkomst til din virksomhed. 

Fortæl derfor om dig og din virksomhed, hvad du kan gøre for dem, fremvis dine bestsellers eller noget helt fjerde. Du kan også se det som en chance for at lære dine potentielle kunder bedre at kende.

I velkomst-flowet kan du fx inkorporere en mail dedikeret til at lære dine potentielle kunder bedre at kende. Du kan bl.a. bede dem svare på spørgsmål om deres interesser eller fødselsdag. På den måde får du indsamlet nogle oplysninger om dem, som du kan bruge senere hen.

Husk selvfølgelig at give dem et incitament for at give dig disse oplysninger – det kan fx være en rabatkode på deres fødselsdag. Det er relativt nemt for dig at sætte op og for kunden skaber det eller bevarer den gode relation, I har. 

Vi anbefaler at dit velkomst-flow består af 3-5 e-mails, hvor du i hver mail kun holder dig til ét emne, så budskabet bliver klart og tydeligt. 

Forladt kurv (abandoned cart)

Det er desværre en kendt sag, at mange forlader kurven uden at gennemføre deres køb. Faktisk er det helt normalt, at op mod 75 % forlader kurven uden at købe.

Det er en høj procentsats. Det kan desværre få mange til at opgive håbet, når de hører tallet, men der er faktisk gode chancer for at hente noget indtjening hjem alligevel.

Med et forladt kurv-flow kan du nemlig følge op på disse potentielle kunder. I gennemsnit åbner 57 % deres forladt kurv-mails, 15 % af dem klikker i deres mails, og 35 % af de kliks resulterer i et salg på din hjemmeside. 

Det er mange tal at holde styr på, men de viser meget tydeligt, hvorfor du bør inkludere et forladt kurv-flow i dit setup. Disse mails kan du gøre super personaliseret, som giver potentielle kunder en følelse af indholdet er skræddersyet specifikt til dem. 

Der kan nemlig være mange grunde til at potentielle kunder ikke gennemfører købet. Det kunne fx være uventede fragtomkostninger, udefrakommende afbrydelser, check-out var besværlig osv. 

Alt dette kan du selvfølgelig ikke løse i en e-mail, men nogle ting kan du komme i forkøbet. Du kan vedlægge størrelsesguides eller fremvise dine gode anmeldelser i dine mails, som en form for social proof. Eller give dem en rabatkode, som de kan bruge, hvis de gennemfører købet.

Vælger du at give en rabatkode, bør du dog ikke gøre dette i den første mail. Ellers lærer besøgende hurtigt, at hvis de bare forlader kurven uden at gennemføre købet, får de en rabatkode – og det er jo ikke meningen. Af den grund anbefaler vi at have 1-2 mails i dette flow. 

Genaktivering (re-engagement)

Det kan ske, at dine modtagere på et tidspunkt bliver inaktive. De interagerer ikke længere med dine nyhedsbreve. Det er selvfølgelig brandærgerligt for dig. 

Der kan være flere grunde til, at dine modtagere bliver inaktive. En grund kunne være, at dine e-mails ikke længere er så relevante for dem, og derfor gider de ikke længere bruge tid på dem. Men før du giver helt op på dem, kan du i gangsætte et genaktiverings-flow.

Genaktiveringsmails tjener i virkeligheden 2 formål: genaktivering af kunder og oprydning af din mailliste. 

Har du nogle på din mail-liste, som ikke er aktive, kan du forsøge at genaktivere dem ved fx at give dem en rabatkode. Den vil give dem et incitament for at interagere med din virksomhed igen. Vi ved nemlig, at det koster 5 gange mere at få en ny kunde i biksen, end det gør at vinde tidligere kunder tilbage.

Derudover er genaktiveringsmails et effektivt værktøj til at få ryddet ud i din mailliste. Det er nemlig utrolig vigtigt at få ryddet ud i abonnenter en gang imellem, da inaktive kontakter vil påvirke dine data negativt, bl.a. i form af lavere åbnings- og klikrater. Derudover betaler man i de fleste e-mail marketing-systemer også pr. e-mailadresse. Og det er jo aldrig sjovt at betale for inaktive modtagere – dem får du alligevel ikke noget ud af.

Vi anbefaler 2-3 e-mails i dette flow. Den første mail skal forsøge at genaktivere dine modtagere. Anden mail kunne være med emnet “Er du stadig interesseret i at høre fra os?”, og den tredje mail kunne være “Er du helt sikker på, du ikke længere vil høre fra os?”. På den måde giver du dem forskellige muligheder for at genaktivere, inden du afskriver dem helt. 

Er du interesseret i at vide mere

Nu ved du lidt mere om hvilke 3 mail-flows, du som minimum bør inkludere i dit setup for, at det bliver skudsikkert. Vil du vide mere om, hvad e-mailmarketing kan gøre for din virksomhed? Tøv ikke med at ringe til os på 70 666 500 eller send en mail til [email protected].

Kontakt

Har du spørgsmål? Så kontakt os

Johannes Helleland
Client Director, Partner