Conversio

Linkbuilding 101: Hvad er det?

18 September, 2023

  • Digital strategi
  • SEO

Skrevet af: Rebecca Grøn Pliniussen

Ønsker du at rangere højt i Googles søgeresultater? Du har sikkert hørt om, hvor stor en værdi links har for at opnå gode placeringer. Her kommer du ikke udenom linkbuilding.

Læs med videre i blogindlægget, og bliv klogere på, hvordan du kan bruge linkbuilding som en del af din samlede SEO-strategi.

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er arbejdet med at få andre sites til at linke til sit eget site. Disse links fra andre hjemmesider er såkaldte backlinks. Senere i indlægget kommer vi nærmere omkring, hvad et godt backlink er.

Google ser links som anmeldelser mellem hjemmesider. Det ses derfor som en anbefaling, når andre linker til din hjemmeside. Links til din side er enormt værdifulde, da det styrker din sides troværdighed samt din autoritet i søgemaskinerne.

Hvorfor er linkbuilding vigtigt?

Linkbuilding er særligt relevant i brancher, som er meget konkurrenceprægede. Her er der meget konkurrence om at rangere bedst i søgemaskinerne. Det er derfor altafgørende, at du rangerer højere end dine konkurrenter.

Du kender det sikkert selv. Vi er mere tilbøjelige til at købe et produkt, hvis andre troværdige kilder anbefaler det, og hvis det rangerer højt på Google. Derfor er linkbuilding og din høje rangering på Google bare super vigtigt.

Hvad er et godt backlink?

Der er flere faktorer, som har betydning for et backlinks kvalitet. Den første og vigtigste faktor er dets relevans. Hvis et backlink kommer fra et brancherelevant site eller en lokalavis i dit nærområde, har det langt større værdi, end hvis det kommer fra et tilfældigt site.

Hvis linket kommer fra et site, som ikke har nogen besøgende eller organisk synlighed, er det mindre værd, end hvis det kommer fra et site, der har meget organisk trafik. Det har også betydning, hvorfra på siden linket kommer fra. Jo flere klik fra forsiden linket kommer fra, jo mindre værdi har det.

Sidst, men ikke mindst, er ankerteksten i linket også vigtigt. Ankerteksten er den klikbare tekst, som indeholder et link, der fører dig hen på en anden side. Denne er med til at fortælle brugere og søgemaskinen, hvad der kan forventes at finde gennem linket.

Hvis du har en landingsside, som du vil have til at rangere på søgeordet “kvindesko”, vil en god ankertekst være “sko til kvinder” eller “kvindesko af høj kvalitet”. Backlinks med søgeord i ankerteksten kan have en afgørende betydning for, hvor godt du rangerer på dine fokus-søgeord. Variation i ankerteksterne på dine backlinks til sitet er vigtigt. Det skyldes, at søgemaskinen kan opfatte gentagelser som unaturlige.

Du kender det sikkert. Hvis flere af dine gode venner anbefaler et produkt og én fremmed anbefaler et andet produkt. Hvilket hælder du mest til at købe? Formentlig det, dine venner anbefalede dig.

Google fungerer på samme måde. Antallet og kvaliteten af backlinks er vigtige for den organiske synlighed. Det vil sige, at jo flere anerkendte hjemmesider, som linker til dit indhold, jo højere vil din hjemmeside rangeres på Google.

I forlængelse af, hvad et godt backlink er, er det værd at nævne, at dofollow links giver større værdi end nofollow links.

Men hvad er dofollow og nofollow links?

Ved et dofollow link bliver søgemaskinen oplyst om, at et link kan følges. Et nofollow link informerer søgemaskinen om, at linket ikke bør følges. Når en side linker ind til din side med et nofollow link, skyldes det, at vedkommende formentlig ikke kender din side og derfor ikke ønsker at anbefale den til Google.

Derfor er dofollow links i den grad at foretrække, da det giver langt større værdi for din side.

Få styr på din linkbuilding-strategi

Hvad skal du egentlig være opmærksom på, når du skal i gang med at bygge din linkbuilding-strategi? Antallet af backlinks har betydning for, hvor godt en specifik side rangerer. Det er enormt vigtigt, at du skaffer relevante links til de specifikke landingssider, som du ønsker skal rangere i søgemaskinen.

Mange laver den fejl, at de kun bygger links til deres forside. Det er ærgerligt, da det giver en kæmpe værdi til undersider, hvis de har gode backlinks. Når et andet site linker til en specifik URL på dit site, får denne URL al linkværdien. Det vil sige, at den pågældende URL bliver “stærkere” i Googles øjne. Dermed har URL’en også en bedre chance for at rangere højt på Google.

Det er ikke forkert at bygge links til sin forside, men det er ofte meget naturligt, at en forside i forvejen vil få mange links.

Linkbuilding skal ikke stå alene

En vigtig pointe, når det kommer til linkbuilding, er, at det skal ses som en del af den samlede SEO-strategi. Det har nemlig en langt større effekt, hvis du arbejder med linkbuilding som en integreret del af din SEO-indsats, i stedet for blot at bygge links til dit site.

Linkbuilding skal som hovedregel først laves, når du har en landingsside med godt indhold, optimerede title-tags og sikret at brugeroplevelsen er god. Det skyldes, at dine backlinks har langt større værdi, hvis du bygger dem til undersider med godt content, der er målrettet bestemte søgninger. På den måde kan du også meget nemmere ramme rigtigt med dine ankertekster.

At bygge links til sider med tyndt indhold svarer på sin vis til at markedsføre sin virksomhed, før man har et færdigt produkt – det får man heller ikke specielt meget salg ud af. Det er bedre, at du får styr på dit indhold, før du begynder at bygge links. Ligesom det er bedre at få styr på dit produkt, før du markedsfører det.

En anden vigtig pointe er, at du kan have fantastisk godt indhold på dit site, men alligevel ikke rangere særligt højt, hvis du ikke har nogle backlinks. Derfor kan linkbuilding være forskellen på, om du ligger nummer fire eller ét i Googles søgeresultater.

Vil du vide mere?

Hvis du sidder tilbage med nogle uafklarede spørgsmål ang. linkbuilding, eller har brug for vejledning til, hvordan du bruger linkbuilding på bedst mulig vis, er vi klar til at hjælpe dig. Vi har eksperter, som udarbejder linkbuilding for mange af vores kunder. Skal vi også hjælpe dig? Ring til os på tlf. 70 666 500, eller skriv via mail på hello@conversio.dk.