Mathias Strand Nielsen
Head of Paid Search
19 September, 2023
Skrevet af: Nina Maria Kvist Gislinge
Er du kommet i gang med Google Shopping-annoncer, ved du også, hvad Google Merchant Center (GMC) er. De to ting hænger nemlig uløseligt sammen. Men måske kender du ikke til de mange værktøjer i GMC, du kan benytte dig af.
Mange køber ekstra software, som de kan bruge i Google Merchant Center. Det er helt unødvendigt. I Google Merchant Center findes der nemlig en række værktøjer, der kan hjælpe dig med at styre dit produktfeed på en nem måde. Faktisk er der mange, som ofte glemmer, at opsætning af feedregler er et af de mest brugbare værktøjer, som ikke koster dig en krone at bruge.
Du skal gå i gang med at arbejde med feedregler, fordi det vil gøre dit liv meget nemmere, når du skal styre og optimere dit Shopping-feed. I dette blogindlæg får du viden om:
Google Merchant Center er et online værktøj, en digital platform, hvor du kan uploade din butik eller webshops produktdata. Det er det sted, hvor du har dit Google Shopping-feed med produktdata, så du kan køre Google Shopping-kampagner eller Display-annoncer.
I GMC kan du nemt danne dig et overblik over dine produktdata i dit feed. Feedet er nemt at oprette, dog kan det kræve lidt at skabe det perfekte Shopping-feed. Skulle der opstå fejl i dit feed, vil det også være i Merchant Centeret, at du kan finde advarsler eller afvisninger af dine produkter.
Det kræver kun en Google-konto at bruge Merchant Center. Enten skal du oprette en ny konto, eller også bruger du bare din eksisterende. Herefter logger du ind, hvor du blot skal konfigurere din konto og acceptere servicevilkårene, så kan du gå i gang.
I Google Merchant Center kan du opsætte det, der kaldes for feedregler eller Google Shopping regler. Reglerne er egentlig bare en måde, der giver dig adgang til at styre og ændre dit produktfeed. Du kan bl.a. bruge dem til at tilføje custom labels til dine produkter eller tilføje brand i annoncernes titler. Der er næsten kun fantasien, der sætter grænser.
En regel består af to dele: betingelsen og anvendelse. Betingelsen er den måde, du bestemmer, hvilke produkter reglen skal gælde for, mens anvendelsen er den handling, du vil have til at ske som følge af reglen.
I dette blogindlæg får du ikke en trin-for-trin-vejledning i at opsætte feedregler. Så mangler du en vejledning til, hvordan du opsætter og angiver feedregler i Merchant Center, kan du finde gode vejledninger på Googles hjemmeside. Her finder du både vejledninger til, hvordan du angiver feedregler samt test af feedregler.
Netop test af dine nyopsatte regler er en del af opsætningen, du ikke må springe over. Der kan være fejl i dine opsatte regler, og kører du en test af dem, vil du opdage disse, inden reglerne træder rigtigt træder i kraft.
Der findes mange måder, du kan bruge feedreglerne på i Google Merchant Center. Derfor er det vigtigt at kende formålet med reglen – altså hvad du vil opnå med den. På den måde giver du dig selv den bedste forudsætning for at opsætte den mest præcise regel.
Vi har valgt at beskrive de 3 mest almindelige områder at anvende feedregler til.
Når du skal ændre produkttitler er feedreglerne en god måde at gøre det på. Så slipper du nemlig for at gøre det manuelt.
Det kunne fx være, at du havde et importeret feed, der indeholder alle produkttitlerne – dog uden at brandnavnet er inkluderet i titlerne. Det kan være en god idé at inkludere brandet i ens titel, da mange brugere inkluderer brandnavnet i deres søgning. Indeholder dine annoncer brandet, er der derfor stor sandsynlighed for, at dine annoncer vil dukke op i søgningen og få flere kliks.
I stedet for at skulle ind og ændre alle produkttitler, for at tilføje brandet manuelt, kan du opsætte en regel, der automatisk tilføjer brandet til alle dine produkter. Smart, ikke?
Sælger du tøj og/eller sko på din webshop, er det nærliggende at tilføje farven eller farverne til Shopping-annoncen. Det kan gøres på flere måder. Dog sker det ofte, at folk tilføjer farven eller farverne i starten af produkttitlerne. Dette skal du helst undgå, da Google ikke vil godkende produktfeedet, da farve-attributen så ikke er udfyldt.
I stedet skal du, hvis en farve indgår i produkttitlen, fjerne farven fra titlen. Herefter kan du så indtaste farven eller farverne enkeltvis på hver deres linje i ‘Keyword’-boksen. På den måde vises produktets farve stadig i annoncen.
Du kan også bruge feed-reglerne til at tilføje en farve i farve-attributen, hvis den mangler fra dit produktfeed til at begynde med, sådan så dit feed og dermed også dine annoncer ikke bliver afvist af Google.
Lidt det samme gør sig gældende for størrelse som for farve. Leder folk efter en t-shirt eller et par sandaler, er det vigtigt for dem at vide, hvilke størrelser de kan få din vare i. Og det skal de jo vide allerede, inden de klikker på annoncen, så de ikke bliver skuffede.
Derfor kan det være en god idé at tilføje størrelserne på den ene eller den anden måde. Fx kan du tilføje størrelserne til sidst i produkttitlen. Her er det smart at bruge feedreglerne, da det ellers kan tage lang tid at skulle igennem hele produktfeedet.
Uanset om du føler dig godt klædt på til at opsætte feedregler i Google Merchant Center, eller stadig er lidt usikker herpå, kan vi altid hjælpe dig i Conversio. Hvis du er interesseret i at vide mere om, hvad vi kan gøre for dig og din virksomhed, skal du være hjertelig velkommen til at kontakte os. Tag telefonen og ring til os på tlf. nr. 70 666 500. Du kan også springe til tastaturet og sende en mail til hello@conversio.dk.