Mathias Strand Nielsen
Head of Paid Search
19 September, 2023
Skrevet af: Gobinesan Rajaratnam
Har du nogensinde overvejet Youtube som markedsføringskanal? Hos Conversio er vi klar over, at der er mange måder, hvorpå virksomheder kan præsentere sig selv og sine produkter eller tjenester til potentielle kunder. I dag er Google den mest populære løsning hertil, men vi forudser stort potentiale i verdens næststørste søgemaskine – YouTube. For nyligt aktiverede vi YouTube annoncering for en kunde, hvilket har medført utroligt flotte resultater. Nedenfor kan du læse om resultaterne og de primære grunde til, at YouTube er effektiv som markedsføringskanal.
Annoncerne på YouTube udgøres af videoer, der bliver vist før de videoer, som brugerne har søgt på. Idet annoncerne udgøres af videoer, kigger brugerne ikke bare på et stillestående billede, men de bliver i stedet eksponeret for både levende billeder og lyd. Det er en fordel, fordi online marketing ikke blot handler om at blive set, men også om at blive husket. Med videoerne har du for alvor mulighed for at gøre indtryk og lede brugerne ind på din hjemmeside.
Herudover kan videoannoncerne med fordel rettes mod en specifik målgruppe, som kan være baseret på parametre, som for eksempel geografi, demografi, interesser og tidligere sete videoer på YouTube. Du kan hermed spare penge, fordi dine annoncer ikke vises til alle brugere på YouTube, og du udelukkende betaler for relevant eksponering. Her bør det dog nævnes, at det overhovedet ikke er sikkert, at du behøver at betale for dette. Hvis brugeren springer fra inden for de første 30 sekunder af visningen, sørger Youtube nemlig for, at du ikke skal slippe en øre. På denne måde er YouTube annoncering en meget kosteffektiv måde at brande din virksomhed på.
Her ses eksempel 1 på, at YouTube annonceringen virker:
Hos Conversio hjælper vi mange af vores kunder med både opsætning og optimering af YouTube annoncering. For nyligt var der særligt én af vores kunder, som oplevede særdeles gode resultater, efter at vi oprettede en såkaldt ”in-stream” videoannonce. Vi vurderede, at kundens annoncer skulle målrettes mod fire forskellige målgrupper. De udvalgte målgrupper var baseret på ”interesser”, ”emner”, ”søgeord” og ”målgrupper i markedet”. Sidstnævnte betyder, at man kan målrette mod personer, der tidligere har udvist interesse for kundens produkter.
Her ses eksempel 2 på, at YouTube annonceringen virker:
De positive tendenser heraf kan tydeligt ses, idet vi sammenligner data fra kundens Google Ads konto i perioden fra d. 27/9-8/10 2018 med perioden fra d. 27/8-8/9 2018. I dette tidsrum lykkedes det os at øge antallet af ordrer på kundens hjemmeside, hvilket ledte til 54% flere transaktioner fra Google Ads. Det var dog ikke kun antallet af ordrer, der steg. Flere af brugerne købte nemlig flere produkter i én ordre, hvilket ledte til en stigning på 77% i gennemsnitlig ordreværdi i Google Ads. Alt dette resulterede endvidere i en iøjnefaldende høj Google Ads omsætning, som steg med hele 173% i samme periode.
Her ses eksempel 3 på, at YouTube annonceringen virker:
Ud fra de ovenforstående data konkluderes det, at man med denne type annoncering kan opnå gode resultater, og at disse kan opnås over en kort periode. Desuden kan vi hurtigt måle effekten af YouTube annonceringen, hvilket kan være vanskeligt at måle ved TV- og radioannoncering. Dette er en stor fordel for os som annoncører. På denne måde kan vi nemlig holde øje med annoncernes performance, og efterfølgende kan vi med vores optimeringsarbejde fortsætte med at gøre dem endnu bedre i fremtiden. Hvis du er interesseret i YouTube annoncering, så er du som altid velkommen til at kontakte os på telefon +45 70 666 500 eller på hello@conversio.dk.