Mathias Strand Nielsen
Head of Paid Search
19 September, 2023
Skrevet af: Victoria Maria Olczak
Er din virksomhed ikke på LinkedIn, er det lige nu, du skal ind at oprette din virksomhedsprofil. For mulighederne er enorme på LinkedIn, og platformen kan noget, som ingen andre platforme kan. Særligt, når du arbejder med B2B.
Der, hvor den store forskel er fra f.eks. Facebook, er, at brugere på LinkedIn ikke poster personlige feriebilleder, babybilleder, statusopdateringer omkring, hvad de har spist til aftensmad eller andet. Nogle skal nok gøre det, men de fleste holder det heldigvis på en professionel måde.
På LinkedIn har de fleste den professionelle hat på. De er kort sagt på arbejde, når de browser deres feed igennem. Feedet er fyldt op med diverse branchenyheder, jobopslag, tendenser mm. Brugerne er på LinkedIn for at få ny viden inden for den branche, de er i, og de bruger det til at blive inspireret.
En anden, og meget klar fordel ved LinkedIn, er, at du på dette medie kan ramme beslutningstagerne meget direkte.
Så hvis din virksomhed ikke er på LinkedIn, går du glip af 1,4 mio. professionelle danskere, som bruger dette medie. Og mon ikke der findes en enkelt eller to, som ønsker lige præcis dit produkt eller din service?
Herunder får du en guide til, hvad du skal være opmærksom på og ikke mindst, hvordan du kommer i gang med annoncering til din målgruppe på LinkedIn.
Der er en lang række af helt åbenlyse fordele for B2B-virksomheder ved at benytte LinkedIn Ads. Målretningsmulighederne og måden, du kan ramme din B2B-målgruppe på, er markant bedre end på andre platforme. Virksomheder, jobtitler, jobtyper, matched audiences, virksomhedssider og meget andet er blandt de muligheder, du har for målretning. Men meget mere om dette senere i indlægget her.
For inden du giver dig i kast med det, er der altså lige noget, vi skal have klarlagt. Det vil gøre det meget nemmere for dig at få succes.
Efter du har læst hele indlægget, er der flere fordele og ulemper skrevet op. Rigtig god læselyst.
For mange giver det her punkt sig selv, og mange vil sikkert også mene, at det har de selvfølgelig altid styr på, inden de går i gang med annoncering. Uanset kanal. Du skal dog blot lige være klar over én ting, og det er, at på LinkedIn skal du være yderst præcis. For ellers kan din oplevelse med LinkedIn-annoncering blive en dyr fornøjelse, uden du reelt set får specielt meget værdi ud af din anstrengelser og dine penge.
Så du skal have styr på, om du skal finde en ny medarbejder, lede folk ind til din side, få flere følgere til din virksomhedsside, skaffe nye leads eller noget helt femte.
Der er stor forskel på ovenstående, og hvert enkelt af de ovenstående punkter repræsenterer rent faktisk også forskellige typer af annoncer på LinkedIn.
Så inden du går i gang, skal du have styr på:
Du kender Facebook Business Manager, og LinkedIn har også sin egen Kampagneadministrator, som skal bruges til opsætning af kampagner og annoncer. Det er hurtig nemt at opsætte.
Klik på linket her (https://www.linkedin.com/help/linkedin/answer/34859?lang=da), og du kommer hurtigt igennem vejledningen for din nye kampagneadministrator.
Vil du vide mere om annoncering på Facebook, har vi også et indlæg til dig, du kan gå i krig med bagefter.
Der er lige et par ting, du lige så godt kan få styr inden du opsætter kampagner.
Inden du går i gang med at opsætte dine første kampagner, er der lige noget, vi skal have styr på først. For ligesom Facebook har deres Pixel, har LinkedIn også deres Insight Tag. Det er en lille kode, som skal indsættes på dit site, for at du kan køre Remarketing, eller Matched Audiences, som det kaldes på LinkedIn.
For at finde denne kode skal du åbne din nye Kampagneadministrator og klikke på Kontoressourcer og derefter Insight Tag. Nu har du så tre muligheder, Installer tagget selv, sende det til din udvikler eller indsætte det via tagadministrator.
Nu kan du starte indsamling til dine Matched Audiences eller Remarketing, som mange kalder det. Klik Kontoressourcer–> Matched Audiences og følg vejledningen. Du har nu tre muligheder for målgrupper.
Så er du næsten ved at være klar. Du mangler bare lige, det der skal trackes og spores på. Husker du dine KPI’er? For det er nu, vi skal til at sætte dem ind som konverteringer.
Igen klikker du på Kontoressourcer –> Konvertering–> Opret Konvertering.
Følg nemt de steps, der er angivet for opsætning af mål/konverteringer.
For at komme i gang skal du blot klikke på Opret Kampagnegruppe. Vi anbefaler, at dine kampagnegrupper er opdelt efter den målsætning, du har. Altså om du vil have leads, boost af organiske opslag, køre remarketing etc. Det giver det bedste overblik for dig, og det er nemmest at læse data for de forskellige kampagnegrupper. Se eksemplet her, hvordan vi har gjort det for en af vores kunder.
Inde i hver kampagnegruppe skal der opsættes kampagner. Vores anbefaling er altid, at der opsættes kampagner med forskellige målgrupper. Ved at arbejde på den måde kan du hurtigt og nemt danne dig et overblik over, hvordan de performer vs. hinanden.
Nu er vi helt klar, strukturen er på plads, Insight Tag er sat ind på sitet, matched audiences er opsat, konverteringer er oprettet. Nu mangler der blot kampagnerne og annoncerne, og det er nu, at du for alvor skal huske din strategi. For det første, du skal gøre på LinkedIn ved oprettelse af en ny kampagne, er at definere det mål, du har.
Noget af det vigtigste for alle annoncører på tværs af platforme er målgrupper. Hvem skal se annoncerne, og hvem skal ikke se dine annoncer? Derfor er dette punkt meget vigtigt.
En lille huskeregel er, at det er bedre at starte lidt for bredt end lidt for snævert. Ved at starte bredt kommer du hurtigere ud, og der kommer hurtigere data ind, der kan analyseres og optimeres efter. Meget mere om målgrupper, og hvordan de skal læses senere.
For du har jo allerede gjort dit indledende arbejde, og du har allerede defineret en målgruppe for dine annoncer. Herunder får du forklaret de enkelte steps, du skal tage stilling til i opsætningen af dine målgrupper i din nye kampagne.
De kommer i den opstilling, som de ser ud i LinkedIns kampagneadministrator. Så det er lige til at gå til. I højre side af din skærm kan du endda følge de steps, der skal tages stilling til.
Du husker stadig dine KPI’er og din målsætning? Du har måske også udarbejdet personaer for din målgruppe? Det er nu, alt dit arbejde skal bruges, for hvem er din LinkedIn-målgruppe? Men husk stadig at være åben og starte bredt for derefter at snævre målgruppen ind senere.
Herunder har du fem muligheder, som er tilgængelig for virksomhedssegmentering:
Som med alle andre betalte medier kan du selvfølgelig også segmentere på alder og køn. Der er ikke noget hokus pokus i dette.
Dette målretningsfilter giver dig tre muligheder:
Mulighederne her er at annoncere direkte mod anciennitet, jobfunktioner eller titler. Herunder er der en kort beskrivelse af de fem filtreringsmuligheder, der er til stede.
Denne målretning gør det muligt for dig at nå ud til personer med specifikke interesser. De angives ud fra, hvordan brugeren agerer på LinkedIn, og hvilke typer af opslag de interagerer med, men også ud fra, hvilke grupper de er medlem af.
Ud over alle de faste muligheder for målretninger er der som nævnt tidligere også Matched Audiences, som er LinkedIns navn til Remarketing eller Retargeting. Du har allerede i opstarten lavet dine lister, og de har nu samlet mindst 300 brugere, hvilket betyder, at de er klar til brug.
Som nævnt tidligere i indlægget har du tre muligheder:
Min anbefaling er altid, at du ikke opsætter kampagner med målgruppesammensætninger og Matched Audiences, da effekten af de to muligheder altid er stærkest hver for sig. Der er også forskel på, hvordan du skal skrive dine annoncer, alt afhængig om det er til en målretning af specifikke jobtitler eller til personer, som tidligere har besøgt din hjemmeside eller allerede er kunder.
Efter dette skal du vælge, hvem der ikke skal se dine annoncer. Her har du mulighed for at ekskludere alt det, du kan målrette mod.
Når din målgruppe er færdig, har du muligheden for at gemme skabelonen. Jeg vil altid anbefale, at du gemmer dine målgrupper, da det på den måde kan spare dig en del tid på at oprette kampagner, og du slipper derfor for at gennemgå den samme proces igen og igen. Brug hellere tiden på at skrive de helt rigtige annoncer, for det er dem i sidste ende, der skal gøre arbejdet.
Til højre på siden kan du til hver en tid se et skærmbillede, som gradvist ændrer sig for hver gang, du segmenterer i din målgruppe. Brug denne som indikator på, hvor stor din målgruppe er. LinkedIn har et minimumskrav til annoncering på 300 personer, og er din målgruppe lavere en den, vil du ikke kunne annoncere. Dette er for, at LinkedIns algoritmer kan fungere og hjælpe dig til de bedst mulige resultater.
LinkedIn skriver ligeledes deres anbefalinger til målgruppestørrelser, hvilket er 300.000 personer til sponserede indhold og meddelelser. Ved tekstannoncer er den på mellem 60.000 – 400.000 personer (https://www.linkedin.com/help/lms/answer/722?accountId=502642160). Dog vil jeg altid mene, at dine egne tests er de vigtigste. Derfor skal du altid prøve dig frem og finde ud af, hvad din egen smertegrænse er.
Så er vi ved at være klar til at opsætte annoncerne, men inden da skal du vælge, hvilket format du gerne vil bruge. Du får herunder en kort beskrivelse af de forskellige formater, LinkedIn tilbyder til annoncering, og hvor de vises. Dog skal du være opmærksom på, at ikke alle annonceformater er tilgængelig i alle annoncemål. Du kan her se, hvilke formater der er tilgængelig i de forskellige annoncemål (https://www.linkedin.com/help/lms/answer/95876/annonceformater-til-formalsbaseret-annoncering-oversigt?lang=da).
Næstsidste step i oprettelsen af din kampagne er budgetter og tid. Det er her, du skal angive dit daglige budget, hvornår kampagnen starter, om der er slutdato på og budtype. Du får selvfølgelig også en beskrivelse af de forskellige punkter, og hvad du skal være opmærksom på, når du fastsætter budgetter og bud.
Du har her to muligheder, Et dagligt budget og Et daglig og samlet budget. Er der ikke et samlet budget, vælger du blot Et dagligt budget i drop down-menuen. Modsat, hvis du har et budget, du skal holde dig inden for. Jeg vil dog altid anbefale ikke at fastsætte et samlet budget, da det kan sætte begrænsninger på performance af dine annoncer. LinkedIn gør også opmærksom på, at det daglige budget kan overskrides med op til 20%. På Google er dette tal helt oppe på 100%, så LinkedIn lægger sig derfor markant under Google her.
Når du indsætter dit daglige budget, er det en god idé at budgettere med lidt mere i starten, end du rent faktisk er villig til at bruge. Ved at arbejde på den måde kommer annoncerne hurtigere ud til målgruppen, og du får hurtigere indsigter som kan bruges til optimering af kampagnerne.
Igen her kan du følge resultatprognosen ude til højre i billedet for, hver gang du ændrer budgettet eller din budtype.
Der er tre forskellige budtyper, og det er op til målet for din kampagne, hvad den skal være. Der er fordele og ulemper ved alle tre typer af bud.
Som det sidste, inden du opsætter din kampagne, skal du tilføje de mål, din kampagne skal tracke på. Du har allerede opsat konverteringer i begyndelsen, så det er blot disse, som skal importeres til kampagnen.
Klik på tilføj kommentar, og vælg de konverteringer, der er som mål for din kampagne i menuen, som kommer frem.
Til sidst klikker du Næste, og så skal vi i gang med den kreative del. Nemlig opsætning af annoncerne.
Når du navngiver din kampagne, så navngiv den efter, hvad målsætningen er, plus hvad din målgruppe er. På den måde er det nemmere at holde overblik over de forskellige kampagner og målgrupper. Det sparer dig for en masse tid, når du skal optimere dine kampagner.
Det skærmbillede, du møder her, ser sådan ud:
Du har derfor to valgmuligheder.
1. Du kan oprette en helt ny annonce fra bunden.
2. Du kan gennemgå eksisterende indhold fra din LinkedIn virksomhedsside og annoncere det ud til den målgruppe, du lige har valgt.
Vælger du Opret ny annonce, kommer du til et nyt skærmbillede. Det er her, du skal være kreativ med billeder, video og tekst. Selve formatet afhænger selvfølgelig af, hvilket mål du valgte for din kampagne helt i begyndelsen.
Følg nemt de steps, som vises på din skærm, og så er du godt i gang. HUSK altid, hvem du taler til, og hvad du gerne vil have dem til at gøre. Når du skriver, er det vigtigt at fortælle din målgruppe, hvad du vil have dem til.
Du har nu opsat din første LinkedIn-kampagne og LinkedIn-annonce for en yderst relevant målgruppe, specielt hvis du arbejder med B2B-segmentet. Det næste arbejde er optimeringen af annoncerne for at få det maksimale ud af det budgettet til annonceringen. Her anbefaler vi altid, at du giver din kampagne tid til at indsamle data, da din optimering bliver nemmere jo mere data, du får vist. Alt afhængig af budgettet, du har afsat, så lad den køre 7-14 dage, inden din første store optimering.
Det vigtigste er, som med alt andet digital annoncering, data. Data er nøgleordet, og her varierer det meget fra annoncør til annoncør, og hvilke KPI’er der er sat op som mål. Du skal altid huske, at annonceringen skal give mening. Derfor skal dine data også give mening.
Du kommer langt med sund fornuft samt selvfølgelig at have opsat din målgruppe helt korrekt. Eller så tæt på helt korrekt som muligt. Derfor er starten af annonceringen så vigtig, da du, som nævnt tidligere, kan brænde mange penge af på forkerte visninger og klik, hvis ikke du har helt styr på dine målgrupper og bruger LinkedIns værktøjer ordentligt.
I din kampagneadministrator er der på ”øverste” visning på kontiniveau en masse data at hente. Skærmbilledet ser nogenlunde ud som herunder.
I bunden kan du trække dig videre og se flere data. Øverst i visningen står der ”Effektivitet”. Klikker du på den, kommer der en drop down-menu frem, hvor du kan segmentere i flere forskellige typer af data og nøgletal.
Klik dig nemt igennem de forskellige nøgletal, og dyk ned i, hvordan dine kampagnegrupper performer.
Ønsker du endnu dybere indsigt for de enkelte kampagner og annoncer, klikker du blot på den, du ønsker, og så ser du data udelukkende for den valgte.
Som med alt andet kan du frit vælge tidsperioder for dine data øverst til højre.
Men hvordan får jeg dybere indsigt i, hvilke personer jeg rammer bedst? – Godt spørgsmål, men det har LinkedIn også et svar på.
Kolonnen Webstedsdemografi er her, hvor du kan blive klog på, hvilke jobtitler, virksomheder, brancher, områder, lande osv., du rammer med din annoncering. Brug den indsigt i din optimering, og stil dig selv følgende spørgsmål:
Gør du det, er du godt på vej med optimeringen på kampagneniveau. Det næste, du skal kigge nærmere ind på, er dine annoncer. For hvordan performer de? A/B-splittest er altid noget, du skal arbejde med, brug forskellige USP’er, billeder, videoer mm. Så kan du hurtigt danne dig et overblik over performance og oprette nye annoncer efter de resultater, du kan se fra de nuværende annoncer.
Ja det kan du. Her skal du blot bruge UTM-koder for at implementere dine LinkedIn CPC-data i din Google Analytics. Vi anbefaler altid, at du opsætter UTM-sporing på annonceringen.
Vil du vide mere om annoncering på LinkedIn, så ræk endelig ud til os for en uforpligtende snak om et oplæg til din virksomhed. Kontakt os derfor allerede i dag på telefon 76 666 500 eller via vores mail hello@conversio.dk – så tager vi gerne en snak med dig om dine muligheder. Vi ser frem til at høre fra dig.