Hvad er brand-storytelling?

3
.
July
2019
Skrevet af:
Victoria Maria Olczak

I dette blogindlæg vil brand-storytelling forstås som:

at bruge fortællingen til at knytte dit brand sammen med dets kundesegment med fokus på at forbinde din kernefortælling og de værdier, som du deler med kunderne.  

Godt så – og hvad betyder det...? Læs med og bliv klogere.

Med fortælling…

… mener vi at benytte sig af elementer fra den klassiske fortælling, altså storytelling. Dette kan være alt fra karakterer, miljø og konflikt til handling, klimaks og forløsning. Ved at benytte dig af disse elementer giver du dit publikum mulighed for nemt at følge med i din historie – og samtidig huske den. Du skal have in mente, at hovedpersonen i din brandfortælling ikke er dig, men derimod din kunde. Din kunde skal være helten, hvor dit brand derimod er guiden.

Med kernefortælling…

… mener vi det, som du og din virksomhed står for, altså essensen af dit brand. Det er ikke produktet, som du sælger og det heller ikke noget, som du kan tjene penge på. Det er derimod det drive, som står bag din virksomhed og som er med til at føre det frem, samtidig med at det er grunden til, at du er der, hvor du er i dag og hvor du gerne vil hen i morgen. Kernefortællingen er det, som skiller dig ud fra konkurrenterne og det er grunden til, din virksomhed eksisterer. F.eks. er Tuborg ikke bare et bryggeri, men en kulturinstitution. Disney står for familieglæde og er ikke bare forlystelsesparker eller et stort filmselskab. Adidas har til formål at ændre liv igennem sport og ikke bare sælge sko og sportsudstyr.

Med værdier…

… mener vi de karaktertræk, der definerer din virksomhed. Mange virksomheder vælger at benytte sig af begreber som ”innovation”, ”integritet” osv., men disse ord er nærmest blevet til en virksomhedsfloskel. Mange benytter sig kun af dem, fordi det lyder pænt og ikke nødvendigvis fordi det er det, som virksomheden omfavner. En virksomheds værdier er deres bedste ansattes bedste opførsel på deres bedste dage. Det vil sige, at hvis du værdsætter, at din sælger bøjer reglerne for at lande et stort salg, så er ”integritet” ikke din værdi. Det er ”sejr” derimod og hvis det er din værdi, så omfavn det og udnyt det.

Hvilken betydning har brand-storytelling for din virksomhed?

Markedet er mere overfyldt end nogensinde – både online og offline. Derfor er konkurrencen om kundernes opmærksomhed sværere, hårdere og vanskeligere end f.eks. for 10 år siden. Kombinér så det med kundens digitale rejse, hvor kunden har kontrollen over hvor og hvornår, vedkommende køber. At købe og gøre en handel i dag er mere socialt, selvstyrende, tillidsbaserende og gennemsigtigt end tidligere.

Den bedste måde at nå frem til en kunde, som stadig er i beslutningsprocessen angående hvor og hvornår, er ikke at forcere produkter og services i vedkommendes retning, men derimod at fokusere på hvorfor din virksomhed i det hele taget eksisterer. Når du fortæller denne historie og forklarer dine værdier, er der større sandsynlighed for, at de kunder, som deler de samme værdier, vil forblive loyale overfor dig, også selvom det kan virke som en umulig opgave med nutidens brandloyalitet eller mangel på samme.

Din brand-storytelling kan blive til din virksomhedsstrategi, der kan drive dit brand og virksomhed fremad og som samtidig nemt kan videreføres på andre typer af markedsføringskanaler som f.eks. dine sociale medier, din businessblog, reklamer, videoer etc. Ved at have fundet din virksomhedsstrategi kan du bruge dette som din virksomheds rygrad og kerne.

På det ovenstående billede kan du se Nikes benyttelse af brand-storytelling, hvor de har gjort brug af den klassiske heltefortælling i form af kampen for lighed igennem sport. Det er emotionel branding ved brug af heroisme, hvor kunden både agerer som helten, men faktisk også skurken, og sammen med Nike kan vi løse den uretfærdighed, der opleves mellem racerne – både på banen og udenfor. Brugeren bliver dermed helten i denne fortælling og Nike er guiden – brandet – som kan få denne ”greatest victory” til at ske. Det er en måde, hvorpå Nike opfordrer – i særdeleshed til afroamerikanske – til at forsætte kampen, indtil ”we all win”.

Sådan kommer du i gang med din brand-storytelling

Det lyder måske en smule uoverskueligt og en anelse uhåndgribeligt, hvordan du skal påbegynde din brand-storytelling. Dette er selvfølgelig heller ikke noget, du blot kan finde eller opdage på én dag. Men der er alligevel nogle punkter, du kan forsøge at besvare eller have overvejet, når du skal til at finde din virksomheds brand-storytelling.

Hvilken historie vil du fortælle?

Fortæl en historie, der sætter din målgruppes udfordringer, dilemmaer eller problemstillinger i fokus. Ved at dine kunder kan relatere til din fortælling i form af dens problemstilling og hvordan din virksomhed og dens værdier vil løse dette, øger du chancen for at vinde loyale kunder.

Personliggør fortællingen

Gør din fortælling personlig både i forhold til din egen virksomhed og dine brugere. Det skal være sådan, at din målgruppe skal kunne se sig selv i den og dermed også se sig selv i dit brand. Som tidligere nævnt så skal kunden gøres til helten og dit brand er guiden.

Fortællingen skal være autentisk

Autenticitet kan være svært at opnå og ordet i sig selv kan derudover også have flere betydninger. Derfor vil det være fordelagtigt, hvis du ved, hvad dine kunder anser som autentisk og hvad de ser som autentisk ved dit firma og dermed former din fortælling ud fra det. Kunden skal se det som troværdigt, at dit brand kan være guiden i deres problemstilling.

Stik en finger i jorden

Vær up-to-date på de sociale medier og andre relevante kanaler, hvor dit kundesegment befinder sig. På den måde kan du finde ud af, hvad der rører sig i din branche og hos din målgruppe og dermed forsøge at udarbejde din fortælling eller kampagne ud fra dette. Dette vil også være en måde at undersøge, hvad din branche ser som autentisk og populært på nuværende tidspunkt.

Er du klar til at gå skridtet videre og ønsker du at gøre brug af brand-storytelling, men mangler du inspirationen eller den rette viden til at gå i gang? Så er du altid velkommen til at kontakte vores content-team her ved Conversio ApS. Du ringer bare til os på 70 666 500 eller skriver en mail til hello@conversio.dk, hvor vi vil gøre vores bedste for at hjælpe dig, så dit brand kan viderefortælles til resten af verden. Vi glæder os til at høre fra dig.

Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker at vide mere om emnet, eller står med konkrete udfordringer.
Nina Maria Kvist Gislinge
Content & SoMe Specialist (på barsel)
nmg@conversio.dk+45 70 666 500
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Tak for din tilmelding af vores nyhedsbrev
Noget gik galt - prøv igen