Andreas Faaborg
Head of Social
1 Juli, 2024
Skrevet af: Mathilde F. Christensen
Har du egentlig helt styr på din virksomheds SoMe-strategi? Ved du, hvad jeres tone of voice er, eller hvad jeres mål er med jeres tilstedeværelse på de sociale medier?
Der skal ikke være nogen tvivl om, at de sociale medier er kommet for at blive – og hvis din virksomhed skal have succes, gælder det om at være til stede på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt.
På de sociale medier har du et hav af muligheder for at blive set af dine potentielle kunder, men for at opnå succes med din branding, er det vigtigt at få lagt en klokkeklar strategi – altså din Social Medie Strategi.
Du får nemlig sjældent succes ved bare at oprette en profil og poste lidt opslag hist og her uden de store tanker bag. Det kræver benhårdt forarbejde og en målrettet plan for, hvornår du poster, hvad du poster, og ikke mindst hvem du poster dine opslag for.
For at du kan føle dig bedst muligt klædt på til at komme i gang på de sociale medier, har vi lavet en tjekliste, så du er sikker på, at du har overvejet alle de små aspekter i din Social Medie Strategi.
For at komme bedst muligt i gang, anbefaler vi altid, at der sættes et klart mål for din tilstedeværelse på de sociale medier – and keep it SMART.
Ofte når man sætter mål, sker der det, at målet ikke defineres tydeligt nok, og det bliver derfor uklart, hvornår målet er nået. Det er her, SMART modellen kommer ind i billedet!
Et SMART mål er:
Det kan være en rigtig god idé at sætte mere end ét mål, men igen er det vigtigt, at målene samlet set er realistiske at opnå.
Du kan også med fordel opsætte et mål både for din branding og markedsføring samt et økonomisk mål, som f.eks. kunne være lyde à la:
Inden for det første år skal den samlede omsætning øges med 10% via trafikken fra sociale medier.
Det allervigtigste med din markedsføring er at nå ud til de rette personer; altså din målgruppe. Det er derfor vigtigt at få klargjort præcist, hvem din målgruppe er. Her er det blandt andet relevant at kende den primære alder, hvilke interesser personerne i din målgruppe har tilfælles og om de f.eks. bor i et geografisk afgrænset område.
Når du har fundet ud af det, skal du efterfølgende have styr på, hvor de befinder sig på de sociale medier; er din målgruppe primært på Facebook, Instagram, Snapchat eller noget helt fjerde?
Derudover skal du også planlægge dine opslag ud fra, hvilket tidsrum din målgruppe primært er online – det er nemlig i det tidsrum, du skal sørge for at være til stede med dine opslag og annoncer.
Det er også vigtigt, at du har klarlagt præcis, hvad dit formål med tilstedeværelsen på de sociale medier er. På den måde er det nemmere for dig at holde en rød tråd i dine opslag.
Facebook og Instagram har heldigvis gjort det nemt for dig at blive klog på, hvilket indhold der performer bedst. Du kan ved begge kanaler se, hvilke opslag der giver flest likes, kommentarer, delinger m.m., så efter et stykke tid kan du så småt identificere, hvilke opslag der fungerer bedst for din forretning. Det giver dig muligheden for at justere hvilken type indhold, du skal satse mest på.
Et eksempel kunne være, at video eller billeder, hvor du viser nye produkter, når ud til flest og også skaber mest engagement, så derfor vil det give mening at lave mere indhold med samme vinkel.
Nu har du fundet ud af, hvem du gerne vil nå ud til, hvor du finder dem samt hvordan de gerne vil tales til. Men hvad med din virksomhed? Hvad er jeres egen ”tone of voice”? Det er mindst lige så vigtigt at vide som alt det andet, vi netop har gennemgået.
Det er vidt forskelligt, hvordan virksomheder taler til sine målgrupper, og det er naturligvis også afhængigt af, hvilken branche man befinder sig i.
Derfor skal du have lagt nogle helt klare linjer for, hvordan du taler til dine følgere; er du meget formel i dit ordvalg? Eller skriver du mere i talesprog? Og bruger du f.eks. gerne humor og emojis i dine opslag?
Du skal også have styr på, hvordan du håndterer spørgsmål, feedback og kommentarer på jeres opslag – her er det altid en god idé at have et par eksempler at tage udgangspunkt i, så du og eventuelle kolleger har noget at læne jer op ad, når I sidder og skal besvare en kommentar – ikke mindst hvis det er en negativ kommentar.
Nu er du (næsten) klar til at komme godt igang med dit indhold til dine kanaler på de sociale medier. Men inden du når helt dertil, vil vi anbefale, at du får lavet en SoMe-kalender.
Denne kalender skal fungere som din plan for, hvad der skal postes – lige fra tekst, billed- el. videomateriale, platform, hvem gør hvad etc. Gør det gerne kvartalsvis, men som minimum for den kommende måned.
Det er vigtigt, at du får sat en ansvarlig på alle områder, helt ned til f.eks. hvem der er ansvarlig for at udfylde kalenderen, hvem der deler indholdet, samt hvordan du vil evaluere indholdet og SoMe-strategien løbende.
Nu håber vi, du føler dig lidt bedre klædt på til at lægge din (måske første) SoMe-strategi. Det afgørende er, at du har gjort dig nogle overvejelser og lagt en plan. I takt med at dine mål (forhåbentligt) opnås, kan du opsætte nye mål og på den måde hele tiden udvikle din forretning på de sociale medier. Og så er der vist ikke andet at sige end god fornøjelse!
Har du behov for yderligere information eller ønsker du sparring vedr. dine SoMe-strategi? Så kontakt os på tlf. 70 666 500 eller hello@conversio.dk og lad vores specialister kigger nærmere på din strategi.