Emil Øgaard
Video & Content Specialist
17 April, 2023
Skrevet af: Emil Øgaard
Vidste du at:
38% af besøgende på en webshop forlader siden, hvis den ikke er visuelt tiltalende.
0,05 sekunder bruger den besøgende på at danne sig en mening om webshoppen.
75% af besøgende på en webshop bedømmer en virksomheds troværdighed ud fra designet.
Det er statistikker, du ikke kan være ligeglad med. Derfor er du nødt til at gå din webshops design i sømmene, så den både bliver pæn at se på og nem at navigere i. På den måde undgår du, at besøgende forlader din side uden overhovedet at kigge på de produkter, du tilbyder.
I dette blogindlæg gennemgår vi alt, der er værd at vide om webshop-design i 2025. Ting, du skal overveje og være opmærksom på, samt helt almindelige funktioner og elementer, der skal tages stilling til, fx layout, farver og skrifttyper, billeder samt mobilvenlighed. Alt sammen vigtige dele af din webshops design.
Et godt webshop-design er alfa og omega. Se bare på statistikkerne, vi nævnte i indledningen. Du vil gerne have, at de besøgende bliver på din side, når de først har fundet vej til den.
Designet præsenterer din webshop og er med til at gøre den brugervenlig for besøgende og kunder. Er designet for komplekst og indviklet, kan det fx gøre webshoppen svær at navigere rundt i eller gøre, at produkterne ikke bliver præsenteret på den mest hensigtsmæssige måde. Er dette tilfældet, kan det føre til frustrationer hos dine besøgende, og mindsker chancen for, at de foretager et køb på din webshop.
Omvendt kan et godt, brugervenligt og præsentabelt design øge salget, fordi det skaber en god og tryg brugeroplevelse. Det handler fx om, at de nødvendige oplysninger er tydeligt placeret og er let tilgængelige, samt at webshoppen er optimeret til at kunne tilgås fra mobilen.
Der er nogle ting, man skal overveje, inden man begynder at designe sin webshop. Vi vil nu komme ind på 4 væsentlige aspekter.
Designet skal gerne være noget, som din målgruppe kan spejle sig i, og som appellerer til dem. Derfor er det vigtigt at definere målgruppen, fx unge mennesker, kvinder i alderen 30-50 år eller virksomheder i restaurationsbranchen.
Målgruppen er vigtigt at have for øje, da hver målgruppe har forskellige indgangsvinkler til online handel.
Den unge målgruppe er vant til at være online, hvor man derfor godt kan være lidt mere legende med designet fx valg af billeder, farver, fonte osv.
Den ældre målgruppe er ikke så vant til at købe online, hvor det derfor er nødvendigt at have et design, der indgyder tryghed og simplicitet. På den måde sikrer man også, at de kan finde rundt i webshoppen og tør handle der.
Hvis du sælger til B2B, ved køberne ofte på forhånd, hvad de er på udkig efter. Derfor skal designet af din webshop have fokus på en god søgefunktion, så de mest effektivt kan komme fra A til B.
Gør dig klart, hvad du gerne vil bruge din webshop til. Skal det fx bruges til showroom, der skal fordre et salg i en fysisk butik? I dette tilfælde kræver det, at webshoppen er designet til at vise produkterne frem på en flot og attraktiv måde.
De webshops, der har mere fokus på salg, skal være designet, så kunden kan skelne produkterne fra hinanden fx ved USP’er (Unique Sales Point). Ligeledes kan man med fordel fremhæve et prominent sted på siden, at der fx er gratis fragt, man har en flot score på Trustpilot osv. Dette er med til at skabe tryghed for kunden inden de begynder at handle.
Afhængigt af, hvad formålet er, vil det hjælpe dig at vælge de funktioner, der skal være tilgængelige på din webshop og være med til at sikre, at indholdet på webshoppen understøtter dette formål.
Når du har defineret din målgruppe og dit formål, er det tid til at overveje hvilke funktioner, din webshop skal have. Dette afhænger af mange faktorer, fx din forretningsmodel, dine produkter eller services og den måde, kunderne ønsker at interagere med dig på.
Nogle af de funktioner, du kan overveje at inkludere i din webshop, kan fx være:
Funktioner du ikke skal have med:
Du skal også overveje, hvilke produkter eller ydelser/services, du sælger på din webshop. Dette er afgørende for, hvordan du designer din webshop, da det vil påvirke, hvilke billeder, tekster og produktbeskrivelser, du skal inkludere, og hvilke funktioner din webshop skal have.
Uanset hvilke produkter eller tjenester du sælger, skal du sørge for at have en tydelig og overskuelig struktur på din webshop, der gør det nemt for kunderne at finde det, de leder efter, og følge købsprocessen til dørs. Dette kan fx gøres ved at have en topmenu, der giver adgang til de vigtigste kategorier på din webshop eller ved at have en søgefunktion, der giver kunderne mulighed for at søge efter produkter eller kategorier. Dermed kan du optimere købsprocessen og kundeoplevelsen.
Funktionaliteten af din webshops design er bundet op på dine produktdata. Derfor er det en god idé at have ryddet op i disse data, så du gør systemet lidt mere samarbejdsvilligt. Vi ved, det kan lyde uoverkommeligt, men det er virkelig værdifuldt for din forretning på sigt.
Det er utroligt vigtigt, at både layout og navigation gør det nemt for kunder at finde rundt på din webshop. Kan de ikke finde det, de leder efter, nemt og hurtigt, vil de med stor sandsynlighed klikke sig væk fra din webshop, og dermed går du glip af en konvertering.
Der findes forskellige layouttyper, hvor du skal vælge dem, som giver mening for din webshop. I næste afsnit beskriver vi 3 forskellige layouttyper, der findes, og hvad de er gode til hver især.
Når du skal vælge layout til din webshop, er det en god idé at tænke over, hvad der vil fungere bedst for din målgruppe og for formålet med din webshop.
Nogle af de mest almindelige layouttyper til webshops er:
Der er ikke noget rigtigt svar på layout til din webshop. Men nogle layouts giver mere mening end andre. Vælg derfor det, som giver mening for din webshop.
Med til layoutet hører også den gode kategoriside, der leder ind til en velstruktureret produktside, der præsenterer alle de relevante informationer, som gør kunden i stand til at beslutte sig om sit køb.
Vi anbefaler også kraftigt, at man tænker over, hvordan layoutet kommer til at se ud på mobilversionen af hjemmesiden. Det vil vi gå mere i dybden med, hvad det vil sige nu.
Et andet aspekt, man skal have for øje, når du skal vælge layout til din webshop er mobilvenligheden. Vi kan slet ikke understrege nok hvor vigtigt, det er at have en mobilvenlig webshop. Flere og flere bruger mobilen, når de shopper på nettet. Er din webshop ikke mobiloptimeret, er der stor sandsynlighed for, at du så går glip af en konvertering, da de besøgende får en dårlig brugeroplevelse.
Statistikker viser, at 85% af besøgende gerne vil have at mobilversionen af en webshop er mindst ligeså god eller bedre end browser-versionen.
Men hvad betyder det, at en webshop er mobilvenlig? Mobilvenlig betyder, at siden er responsiv, hvilket vil sige, at siden tilpasser sig størrelsen på mobilskærmen. Det betyder også, at siderne ikke skal være alt for lange, da man ikke skal scrolle alt for meget på mobilen for at nå frem til en konvertering.
Overvej derfor at have et lige antal af blocks på din side eller implementér en swipe-funktion, hvis det giver mening for produktet.
Der er flere grunde til, at det er vigtigt at have en mobilvenlig webshop. For det første er skærmen på mobile enheder ofte mindre end skærmen på en computer. Derfor er det vigtigt, at webshoppen kan tilpasses til denne mindre skærmstørrelse.
For det andet er mobile enheder ofte brugt på farten, så det er vigtigt, at webshoppen kan indlæses hurtigt og uden problemer.
Og for det tredje kan en mobilvenlig webshop også bidrage til at forbedre din webshops SEO, da Google og andre søgemaskiner favoriserer mobilvenlige webshops i deres søgeresultater.
Hvis du vil mobiloptimere din webshop, skal du bruge et responsivt webdesign, der kan tilpasse sig forskellige skærmstørrelser og enhedstyper. Dette betyder, at webshoppen vil se ud og fungere på samme måde på både desktop og mobil, uden at du behøver at oprette en separat mobilversion af webshoppen.
En anden ting, du kan gøre, er at optimere indlæsningstiden for webshoppen, så den indlæses hurtigt på mobile enheder. Dette kan gøres ved at minimere størrelsen på billeder og andet visuelt indhold, så det indlæses hurtigere. Når man minimerer størrelsen på billeder, går man på kompromis med kvaliteten. Spørgsmål her er så, om man vil have en webshop, der er pæn eller meget hurtig? Man kan ikke få begge dele.
Dog er nedskaleringsværktøjerne så gode i dag, at det stadig kan præsentabelt ud og være nogenlunde hurtigt.
Slutteligt kan du også sørge for at bruge brugervenlige elementer i webshoppen, så den er nem at bruge på mobile enheder. Dette kan fx gøres ved at bruge store knapper og links, der er nemme at trykke på. Samtidig skal teksten også være nem at læse på en mobil.
Der er mange tanker, du skal gøre dig, ifm. at vælge farver og skrifttyper. Det er ikke helt lige meget, hvilke farver og skrifttyper du vælger til din webshop. Farverne og skrifttyperne skal afspejle dit brand, men det er ikke alt, der ser lige professionelt ud – og hvis det ikke gør det, er besøgende ikke lige så tilbøjelige til at købe fra dig.
Farver påvirker os. Visse farver forbinder vi med bestemte ting eller følelser. Derfor bør det ikke være helt ligegyldigt, hvilke farver, du vælger til din webshop. Du skal vælge farver, der passer til både din målgruppe og webshops formål.
Fx forbindes farven blå med himmel og hav, som har en rolig effekt på os. Mange virksomheder bruger derfor blå til at signalere troværdighed og professionalisme. Er du i rådgivningsbranchen, kunne blå derfor være en god farve til din webshop.
Du kan selvfølgelig ikke nøjes med at vælge en enkelt farve, og så bruge den til alt. Derfor er det også en god idé at tænke over, hvordan farverne vil spille sammen med hinanden. Vælg gerne en overordnet farveskala, så webshoppen fremstår ensartet og indbydende.
Farver bliver aflæst ud fra forskellige koder. I HTML-systemer kan den fx aflæses ud fra en HEX-kode, der fx kan se sådan her ud:
Husk derfor at notere tallet på dine farvekoder, så du altid bruger den nøjagtigt samme farve.
Ligesom farver kan skrifttyper også have stor indvirkning på din webshops brugeroplevelse. Der findes uendeligt mange skrifttyper at vælge imellem, men det vigtigste er at vælge en som er letlæselig. Du behøver ikke at vælge Times New Roman for at være sikker på at besøgende kan læse teksten på din webshop, men undgå at vælge en skrifttype, der udelukkende er fx skråskrift.
Tænk også over, at skrifttypen skal hænge sammen med din webshops brand og stil. Ønsker du at fremstå som professionel, er Comic Sans nok ikke den rette at vælge. Derudover er det en god idé at vælge en font-familie med mange muligheder fra thin til bold.
Ved brug af skrifttyper er der nogle principper, der er værd at notere. Hvis man bruger en skrifttype med seriffer, altså “fødderne” ved bogstaverne, fx Times New Roman, kan det indgyde noget gammeldags og rustikt grundet sit “skrivemaskine”-agtige look. Ligeledes kan der ved skrifttyper uden serif fx Calibri indgydes noget mere moderne og nutidigt. Man kan også, hvis man har en mere kreativ webshop, krydre sine fonte med en håndskrevet skrifttype. Men læsbarheden af disse er svingende.
Der kan også være forskel på, hvilke skrifttyper du bruger til hhv. dine overskrifter og dine brødtekster. Vær opmærksom på at skrifttypen på brødtekster skal være let læselige, hvorimod dine overskrifter godt må fange opmærksomheden. Men hav helhedsudtrykket for øje. Skrifttyperne skal hænge sammen, så budskabet for din webshop står skarpere.
Et gammelt ordsprog siger: “Et billede siger mere end 1000 ord”. Og faktisk viser undersøgelser. at hjernen behandler billeder og andet visuelt indhold op til 60.000 gange hurtigere, end den fortolker tekst.
Når det nu forholder sig sådan, er det derfor vigtigt, at du gør brug af netop billeder og andet visuelt indhold på din webshop. Det er alt andet lige bare nemmere for kunderne at forholde sig til.
Generelt skal du sikre dig, at de billeder, du bruger på din webshop, er af høj kvalitet. Det fremstår mere professionelt og pålideligt, og så bidrager det til at skabe en god brugeroplevelse.
Når du vælger billeder til din webshop, er det vigtigt at tænke over, hvilke typer af billeder, der vil fungere bedst til at præsentere dine produkter og skabe en god brugeroplevelse. Der er mange forskellige typer af billeder, du kan bruge, og det kan være en god idé at afprøve flere forskellige typer for at se, hvilke der fungerer bedst for din webshop.
Nogle populære typer af billeder til webshops inkluderer produktbilleder, der viser produkterne fra forskellige vinkler (fx håndlavede produkter), livsstilsbilleder, der viser produkterne i brug i en realistisk sammenhæng (fx møbler), og modebilleder, der viser produkterne på modeller (fx tøj og smykker).
Til produktbilleder anbefaler vi, at man bruger fritlagte billeder, da andre elementer, som ved livsstilsbilleder, kan forstyrre oplevelsen af produktet. Samtidig giver fritlagte produktbilleder også et mere roligt og professionelt udtryk.
Husk også at være konsekvent med billederne på din webshop. Det giver et rodet udtryk, hvis man både har billeder taget fra sin mobil og professionelle billeder af produkterne.
Det er også en god idé at tænke over, hvilke typer af produkter du sælger, og hvilke typer af billeder, der vil fungere bedst til at præsentere dem. Hvis du fx sælger tøj, kan det være en god idé at bruge modebilleder. Hvis du sælger håndlavede produkter, kan det være en god idé at bruge billeder, der viser produkternes detaljer og unikhed.
Når du bruger billeder og andet visuelt indhold på din webshop, kan du bruge dem til at fremhæve dine produkter. Du kan fx bruge store, attraktive billeder af dine produkter på forsiden af webshoppen for at fange kundernes opmærksomhed. Du kan også bruge livsstilsbilleder og modebilleder til at vise produkterne i brug og give kunderne en idé om, hvordan de kan se ud i deres hjem.
Endelig kan du også bruge andre typer af visuelt indhold, såsom videoer og interaktive elementer, til at give kunderne en mere indgående oplevelse af dine produkter og dermed skabe en god brugeroplevelse. Dette kan fx gøres ved at vise videoer af produkterne i brug eller ved at tilbyde kunderne en mulighed for at zoome ind på produkterne for at se dem i detaljer.
I det hele taget bruges billeder til at få en “føling” af produktet uden fysisk at kunne mærke det. Det er i sidste ende også med til at give en god kundeoplevelse.
Når du er tilfreds med designet på din webshop, er det en god idé at fortsætte med at forbedre og optimere det. Tider og trends skifter løbende. Hvad der er in i år, er ikke nødvendigvis det samme om 5 år. Og selvom du selvfølgelig ikke skal skifte det hele ud, så er det alligevel en god idé løbende at optimere på design, så din side ikke ser outdated ud.
Du kan se din webshop som en fysisk butik. En fysisk butik ændrer også indretning og udseende over tid, så det samme bør gælder for din webshop. Tendenserne på internettet bevæger sig hurtigere end i den fysiske verden. Derfor bør du være utroligt opmærksom på dette aspekt.
Vi har nu prøvet at give dig en masse tips til, hvilke elementer, som skal til for et godt webshop design. Selvom der er mange valg, man skal tage stilling til, så er det noget, der er utroligt vigtigt for kundeoplevelsen. I sidste ende kan det betyde, at kunden køber hos din konkurrent frem for din webshop.