Jonas Venning Larsen
Head of SEO, Partner
18 September, 2023
Skrevet af: Line Nielsen
I en tid, hvor kampen om kundernes gunst online kun bliver hårdere og hårdere, og hvor loyalitet er en by i Rusland, er det vigtigere end nogensinde før, at du skiller dig ud fra dine konkurrenter. Én af måderne du kan gøre dette på, er ved at skrive unikke, værdiskabende og SEO-venlige kategoritekster på alle dine kategorisider. Læs med her og få gode råd til, hvordan du SEO-optimerer dine kategoritekster.
Dette er en frase, som du skal huske på. Grundlæggende er content alt det indhold, som du har på din hjemmeside herunder webtekster, billeder, videoer osv. En kategoritekst er oftest noget af det første, de besøgende vil støde på, når de klikker ind på din hjemmeside. Det er kundernes førstehåndsindtryk af din virksomhed, deres første skridt på deres digitale kunderejse, og det er vigtigt, at det, de møder, er i top. Hvis ikke så vil de med stor sandsynlighed gå til konkurrenterne i stedet.
Jo bedre dit content er, og jo mere rammende dit tekstindhold er i forhold til dine prioriterede søgeord og søgefraser, jo bedre vil din eksponering og rangering i søgeresultaterne som regel også være. Så hvis du gerne vil overbevise søgemaskinerne om en højere placering, bør du derfor have frasen ”content is key” i tankerne, når du SEO-optimerer din hjemmeside.
En kategoritekst er en introducerende tekst på din hjemmeside, der giver de besøgende svaret på, hvorfor de skal investere i produkterne på den pågældende kategoriside. Her skal teksten forklare, hvad produkternes egenskaber er, og hvordan de kan skabe værdi for dem, hvordan de vælger det rigtige produkt og fordelene ved at handle hos netop dig.
Det ovenstående billede er et eksempel på, hvorledes en kategoristruktur kunne være udformet. Med en overordnet kategori som ”Helikopter” og underkategorier som ”Helikopter modeller”, ”Helikopter tilbehør” osv. Her er det vigtigt, at du har en unik og informerende tekst målrettet prioriterede søgeord på hver eneste kategoriside. Dvs. både den overordnede kategori og de tilhørende underkategorier. Det kan måske virke som et tidskrævende arbejde, men det vil gøre underværker for din hjemmeside.
Man skriver SEO-optimerede kategoritekster ved at opbygge teksterne efter den samme SEO-tekniske struktur og skrive indhold, hvor du sætter dig i kundens sted. Giv alle argumenterne for, hvorfor de skal investere penge og/eller tid i dine produkter eller ydelser, og overvej hvilke behov eller problemer dine produkter løser for kunden samt på hvilken måde.
Hvis ikke du SEO-optimerer dine kategoritekster, som naturligvis skal være velskrevet, emnemålrettet og relevante, vil søgemaskinerne ikke blive ordentligt informeret om, hvilket indhold de besøgende kan forvente at finde. Dette kan have negative konsekvenser for dine organiske placeringer, eksponering og i sidste ende din konverteringsrate, da Google gerne vil belønne landingssider, der giver den mest fyldestgørende information til brugerne, med gode søgeplaceringer.
Google vurderer dine webtekster ud fra flere parametre, men særligt bliver brugeradfærden behandlet som et betydningsfuldt rangeringsparameter. Derfor er det også vigtigt at fastholde de besøgende, når først de er inde på din hjemmeside. Ved at skrive fyldestgørende kategoritekster, der dækker de besøgendes søgeintentioner og de spørgsmål, de har til produkterne, vil de have en langt større grund til at blive frem for at klikke tilbage til SERP og søge efter informationerne hos konkurrenterne.
Ønsker du mere viden om søgemaskineoptimering, eller søger du hjælp til dine kategoritekster, er du mere end velkommen til at kontakte os. Ring til os på 70 666 500, eller skriv en mail til hello@conversio.dk. Vi sidder et hold af specialister, der med glæde vil hjælpe dig på vej til digital succes.