Conversio

Brug dine Trustpilot-anmeldelser til at forbedre din SEO

15 Juni, 2022

  • SEO

Skrevet af: Steffen Duelund

Vidste du, at du rent faktisk kan bruge dine anmeldelser på Trustpilot til at forbedre SEO på din webshop?

Du kan nemlig fremhæve din virksomhed i de organiske søgeresultater og samtidigt øge trafikken til din webshop ved at aktivt at bruge stjernerne i din Trustscore, som kommer fra dine Trustpilot-anmeldelser.

Det lyder alt sammen meget godt, men hvordan er det nu lige, du gør det? Og hvorfor skal du egentlig gøre det? Det får du svar på, hvis du læser med videre i dette blogindlæg.

Hvorfor skal du bruge anmeldelsesstjerner?

Generelt er anmeldelsesstjerner, uanset hvor de kommer fra, en god idé at benytte sig af. Faktisk kan stjerner i søgeresultaterne øge din klikrate med op til 35 %.

Stjernerne gør dit søgeresultat mere visuelt tiltalende og klikbart for brugerne. De leverer vigtig information på en hurtig og overskuelig måde. Det kan både brugerne og Google godt lide.

Stjerner kan komme mange steder fra, fx Facebook, Trustpilot, produktanmeldelser fra din webshop eller noget helt fjerde. Her er det vigtigt at nævne, at hvis en bruger søger efter et specifikt produkt, vil det give bedst mening at få vist stjerner fra produktanmeldelser fra din webshop i søgeresultatet. Hvis brugerne derimod søger efter dit brand, er Trustpilot-stjerner en oplagt mulighed at bruge.

Måden, du bruger stjernerne på, skal altså helst give mening. Det ville være underligt, hvis en bruger søger efter et produkt, finder dit søgeresultat med stjerner i, klikker sig ind på produktet, og opdager at der ingen anmeldelser af produktet er på din webshop. Det er en uhensigtsmæssig måde at bruge stjerner på, som kun skaber forvirring for brugeren.

Trustpilot-stjerner er en del af E-A-T

E-A-T er en tilgang inden for SEO, der de seneste år har bredt sig mere og mere ud på tværs af alle typer sider indenfor alle brancher. Det handler om at optimere dine landingssider, indhold osv. på en måde, så du fremviser din viden og etablerer dig selv som ekspert over for Google.

Og det kan du bruge Trustpilot-stjernerne til. Der er nemlig en stor mængde troværdighed bundet op på selve Trustpilot-domænet. Det er den troværdighed, som du kan drage nytte af.

Ift. andre typer af stjerner er Trustpilot-stjernerne altså noget af det bedste, du kan fremvise – i hvert fald i Googles øjne. Netop din Trustscore er beregnet ud fra rigtig mange menneskers anmeldelser. Mennesker, der har brugt tid på at anmelde og oftest også beskrevet, hvor god du har været. Enten i form af kundeservice, levering osv. Din Trustscore er altså ikke noget, du selv kan have fikset.

Det er derfor, Google vurderer din Trustscore til at have en høj troværdighed, og også derfor at den kan være med til at forbedre din SEO og muligheden for en højere placering i søgeresultaterne.

Det er her vigtigt at nævne, at for at kvalificere sig til at få vist stjerner/sælgerbedømmelser på Google kræver det 100 verificerede anmeldelser. Anmeldelserne skal have en sammenlagt bedømmelse på 3,5 stjerner inden for de sidste 12 måneder. Det er derfor vigtigt, at du aktivt indsamler anmeldelser blandt dine kunder, hvis du vil bruge stjerner.

Tilføj en TrustBox-widget til din side

For at du kan få vist stjerner fra Trustpilot i søgeresultaterne kræver det, at du har en TrustBox-widget implementeret på din webshop. Har du det, vil du både kunne vise produktanmeldelser på din webshop eller website, og så genererer den også Rich Snippet-stjerner i søgeresultaterne.

Hvis du gerne vil vide, hvordan du tilføjer en TrustBox-widget til din webshop eller website, har Trustpilot udarbejdet en glimrende guide til det.