Jonas Venning Larsen
Head of SEO, Partner
21 September, 2023
Skrevet af: Line Nielsen
Hvordan skriver du en indledning, som har en effektiv påvirkning på dine læsere, og hvordan fanger du dem allerede fra første ord? Her er det vigtigt, at du pirrer nysgerrigheden og får dine læseres fingre til at krible for at læse videre. De skal hungre efter mere viden om netop dét emne, du har skrevet om. Men hvordan gøres det bedst muligt?
Herunder er der opstillet 6 eksempler på, hvordan du kan formulere en gennemarbejdet og fængende indledning, der vil kunne få enhver læser til at hungre efter mere viden.
Skab nysgerrighed ved at indlede din tekst med et spørgsmål. Her formår du at fange læseren gennem et kommunikativt greb, der hurtigt sætter tankerne i gang. Disse tanker er yderst vigtige, hvis du vil skabe engagement, så dine læsere vælger at fortsætte deres læsning.
En god idé er at lade det indledende spørgsmål indgå i den røde tråd, du ønsker at have gennem resten af din tekst. Et indledende spørgsmål kunne f.eks. være et af de spørgsmål, der er gjort brug af i netop dette blogindlæg: ”Hvordan skriver du en indledning?”eller ”Hvordan fanger du dine læsere allerede fra første ord?”.
Svaret på dit spørgsmål skal selvfølgelig findes i brødteksten, hvorfor dine læsere er nødt til at læse videre, hvis de ønsker at vide mere.
”Uanset situationen, så husk dig selv på, at du har et valg.” Deepak Chopra beskriver så fint i sit citat, at du selv har et valg i enhver situation. Dette gælder også, når du skal skrive en indledning. Her har du et valg om, hvorvidt du vil gøre brug af et opsigtvækkende, et inspirerende eller måske en helt tredje form for citat.
At indlede med et kendt citat er en teknik, der ofte bliver anvendt. Før citatet helt til døren, hvis du som skribent formår at bruge det i en god kontekst og ligeledes kan bakke din egen pointe op gennem denne form for indledning.
Vælger du at gøre brug af overraskende statistik, et sjovt faktum eller en påstand som det første i din tekst, skal du også her huske på at bakke dette opsigtvækkende indslag op. Lad det ikke stå alene uden at kommentere på det, da læserne kan blive i tvivl om, hvilken kontekst det så egentligt har til resten af teksten.
Et par eksempler på noget opsigtvækkende kunne være:
Både analogier og metaforer er gode til at understrege en pointe eller give eksempler heraf. Bruger du en analogi eller metafor i din indledning, skal du dog så vidt muligt undgå at bruge sprogloge klicheer, som f.eks. at have mange bolde i luften eller slå koldt vand i blodet.
Selvom det virker som en ”spoiler-alert”, kan du allerede i indledningen vælge at fortælle din læser, hvad han eller hun vil opnå ved at læse netop din tekst.
Et løfte i en indledning kommer fra vores blogindlæg om søgeintentioner og lyder således:
” Tænker du over, hvordan dine kunder søger, eller hvor langt dine kunder egentlig er på deres jagt på nettet? (…) Læs med her og bliv klogere på brugernes forskellige søgeintentioner og på, hvordan du kan udnytte dette til din fordel.”
Som en tekstforfatter typisk ville gøre det, kan du vælge at opstille et problem i teksten. Problemet vil her kunne skabe en helt speciel følelse hos læserne, som du i slutningen af din tekst forsøger at afrunde med en konkret løsning.
Formlen fremstår typisk sådan:
For at gøre det nemmere at forstå får du igen et eksempel fra et af vores tidligere blogindlæg om Skyscraper Content, som måske kan sætte formlen lidt mere i perspektiv.
Problem: Har du svært ved at drive trafik til din hjemmeside?
Følelse: Og ønsker du også at fange din målgruppes opmærksomhed og ligeledes fastholde deres interesse? Eller vil du gerne vide, hvad du som virksomhed skal gøre for at blive mere synlig i Googles søgeresultater?
Løsning: Så læs vores blogindlæg omhandlende Skyscraper Content, der vil give dig gode råd til, hvordan du øger din synlighed i søgemaskinerne og ligeledes får skabt trafik, der er givende for din virksomhed.
Har du brug for hjælp til at udarbejde content? Så kontakt os gerne her hos Conversio, hvor vi har et stærkt content-team, der vil kunne hjælpe dig gennem professionel rådgivning og sparring.
Ring til os på 70 666 500 eller skriv en mail til os på hello@conversio.dk.