5 tips til at skabe det perfekte Google Shopping feed

14
February
2022
Skrevet af:
Nina Maria Kvist Gislinge

For at kunne komme i gang med Google Shopping-annoncer, kræver det, at du har et Google Shopping-feed. Feedet indeholder alle de nødvendige attributter, der skal til for at skabe en annonce, som brugeren kan se i sine søgeresultater.

Men hvordan er det perfekte feed, så egentlig skruet sammen? Hvilke attributter er det nu lige, du skal huske, for at du overhovedet kan oprette en Shopping-annonce? Hvordan skriver du de fængende produkttitler, der får brugerne til at klikke på netop din annonce?

Synes du også, der er for mange spørgsmål i hovedet, der allerede nu melder sig? Ro på.

I dette blogindlæg overskueliggør vi det perfekte feed og giver dig 5 tips til, hvordan det er sammensat. Læs med videre, og få pulsen ned igen, når du finder ud af, at det faktisk slet ikke er så besværligt, som du måske går og tror.

Start med at oprette et feed

Før du kan gå i gang med at skabe det perfekte feed, er det nødvendigt først overhovedet at have oprettet et feed.

Det kan lyde som en stor mundfuld, hvor du ikke engang ved, hvor du skal starte. Men det er slet ikke så svært, som det lyder. Faktisk er det ret nemt og kan gøres hurtigt og smertefrit.

Vi gennemgår ikke, hvordan du lige præcis opretter et feed i dette blogindlæg, men overordnet set, har du to muligheder. Du kan vælge selv at udtrække dit feed fra din backend eller Google Merchant Center, eller du kan få din webshop-udbyder til at gøre det.

5 tips til et perfekt Shopping feed

Du har oprettet et feed, og nu er vi nået til den sjove del. Nemlig vores tips til, hvordan du skaber det perfekte Google Shopping feed.

1: Hav styr på attributterne

Dit feed indeholder en masse attributter specifikt for netop dette produkt. Disse skal du have styr på, og have udfyldt så mange som muligt. Der findes en lang liste af attributter, nærmest flere end det er muligt at holde styr på. På Googles hjemmeside kan du finde den lange liste over alle produktattributter. Her kan du også se de helt specifikke krav for attributterne.

Ud fra hjemmesiden er vi kommet med vores bud på, hvilke attributter, du bør have styr på. Vi har opdelt attributterne i 3 kategorier: nødvendige attributter, anbefalede attributter samt anbefalede attributter, hvis de er relevante for dit produkt.

Måske ved du ikke helt, hvad hvert punkt egentlig betyder, mens andre nærmest giver sig selv. Bare rolig. I afsnittene nedenunder har vi kort forklaret, hvad punkterne betyder.

Nødvendige attributter

  • ID: Produktets unikke identifikator, og den SKU du bruger internt.
  • Titel: Produktnavn.
  • Beskrivelse: Beskrivelsen af dit produkt, fx den korte tekst fra en produktside.
  • Link: Link til produktets landingsside.
  • Billedlink: Link til produktets primære billede.
  • Pris: Produktets pris.
  • Tilgængelighed: På lager, udsolgt, forudbestil eller i restordre.
  • Brand: Produktets mærke.
  • GTIN: Produktets Global Trade Item Number (også kendt som EAN)
  • MPN: Producentens varenummer på produktet (Manufacturer Part Number)
  • Stand: Stand på salgstidspunktet, fx Ny eller Brugt.

Anbefalede attributter

  • Tilbudspris: Tilbudsprisen på dit produkt. Fx når du kører udsalg, skal du udfylde før-prisen i pris-attributten og den nye pris i tilbudsattributten.
  • Produkttype: Produktkategorien, du selv definerer for dit produkt på din webshop.
  • Varegruppe-ID: ID’et for en gruppe af produkter, der fås i forskellige varianter. Hver variant vil så have et individuelt ID.
  • Tilpasset etiket: En etiket, du tildeler et produkt for at kunne analysere performance eller strukturere kampagner.
  • Google-produktkategori: Den Google-definerede produktkategori, som er Googles egen liste over kategorier.
  • Forsendelse: Fragtpriser, leveringstid og steder produktet kan sendes til.
  • Link til ekstra billede: Link til ekstra produktbilleder.

Hvis relevant, anbefalede attributter

  • Farve: Produktets farve.
  • Voksen: Er produktet kun beregnet til voksne, og bør ikke bruges af yngre aldersgrupper.
  • Aldersgruppe: Den aldersgruppe dit produkt er beregnet til.
  • Køn: Mand, kvinde eller unisex – det køn produktet er beregnet til.
  • Materiale: Det materiale dit produkt er fremstillet af.
  • Størrelse: Størrelsen på produktet, fx S, M eller L, hvis produktet er tøj.
  • Størrelsestype: Tøjets snit, fx petite, normal, høj, plus osv.
  • ID findes: Angiver, om unikke produkt-ID’er, GTIN, MPN og brandet er tilgængeligt for dit produkt.

2: Skriv de bedste titler til dine produkter

Produkttitler er, foruden billedet, det vigtigste i en Google Shopping-annonce. Det er her, du kan inkorporere det søgeord, der afgør hvilke søgetermer, din annonce vises på. Titlerne kan du hele tiden arbejde med og forbedre, så brugerne vælger netop din annonce at klikke på.

Vi har dedikeret et helt blogindlæg til, hvordan du skriver perfekte produkttitler til dine Shopping-annoncer, hvor vi går meget mere i dybden med emnet. Men grundlæggende set handler det om, at du i din produkttitel skal fremhæve produktets relevante produktegenskaber og inkludere søgeord. Derudover skal din produkttitel stadig sælge, og ikke være en gang volapyk for brugerne. Det får du ikke nogle kliks eller konverteringer ud af.

3: Tilføj nøjagtige Google-produktkategorier

Det er sådan, at alle produkter automatisk får tilføjet en produktkategori fra Googles egen liste. Du kan sikre, at Google kategoriserer dine produkter korrekt ved at skrive gode titler og beskrivelser samt udfylde nøjagtige oplysninger om priser, brand og GTIN-værdier.

Den attribut, der hedder ‘Google-produktkategori’, er en valgfri attribut, men det er klart en, vi anbefaler at bruge. Den kan i bestemte tilfælde bruges til at tilsidesætte den automatiske kategorisering. Dette gælder for beregning af afgifter i USA, håndhævelse af kategorispecifikke krav til attributter, målretning af Google Ads-kampagner samt alkohol-varer.

Hvis du vil vide mere, om det specifikke format og retningslinjer, kan du besøge Googles egen side for Google-produktkategori, som sætter dig godt ind i sagerne.

4: Begynd at arbejde med tilpassede etiketter

Tilpasset etiketter-attributten er en god måde at inddele produkterne i dine Shopping-kampagner, hvor du selv vælger værdierne. Etiketterne kan bruges til at angive forskellige ting. Fx at en vare er sæsonbestemt (sommer eller vinter), en tilbudsvare, en populære vare osv.

Begynder du at arbejde aktivt med denne attribut, giver det dig muligheden, for at gøre arbejdet med dine Shopping-kampagner nemmere. Værdierne kan du fx bruge ifm. overvågning, rapportering og budgivning i dine kampagner. De tilpassede etiketter vises ikke i dine endelige Shopping-annoncer, så det behøver du ikke være bekymret for.

På Googles side kan du finde en vejledning for brug af tilpassede etiketter til Shopping-kampagner, hvis du skulle få lyst til at dykke mere ned i emnet.

5: Sørg for at alle attributter altid er korrekte

Nok er dette tip det vigtigste, men du skal selvfølgelig have udfyldt alle relevante attributter, inden du overhovedet kan sørge for, at attributterne altid er korrekte. Og det lyder måske banalt, men det er ikke desto mindre uhyre vigtigt, at dine attributter altid er udfyldt korrekt.

Korrekt-udfyldte attributter øger kvaliteten, men også udbyttet af dit feed. Ingen gider jo at købe et produkt, hvor pengene ikke passer. Så bliver man som bruger slemt skuffet. Derfor skal du sørge for at opdatere dine attributter, så de altid er korrekte.

Vil du vide mere?

Nu ved du lidt mere om, hvordan du skaber det perfekte Google Shopping feed. Så langt, så godt. Måske er du kommet i tvivl om, hvordan du rent faktisk gør det i praksis? Måske vil du gerne have hjælp til at komme godt fra start? Vil du vide mere om, hvad Conversio kan gøre for din virksomhed ift. Google Shopping, må du ikke tøve med at kontakte os. Ring til os på tlf. nr. 70 666 500 eller send en mail til hello@conversio.dk.

Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker at vide mere om emnet, eller står med konkrete udfordringer.
Mathias Strand Nielsen
Head of Paid Search
msn@conversio.dk+45 70 666 500
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Tak for din tilmelding af vores nyhedsbrev
Noget gik galt - prøv igen