Agnes Skifter Madsen
Graphic- & Webdesigner
8 April, 2021
Skrevet af: Agnes Madsen
Kender du det, at du sidder og bøvler længe og forgæves med at finde de korrekte billeder og redigere dem, så de passer perfekt til det banner, du skal i gang med at lave til din webshop?
Som grafiker møder jeg jævnligt kunder med daglige frustrationer over, at de ikke selv kan lave simple designs til deres bannere eller posts på sociale medier. Eller bare finde ud af, hvordan de bedst eksporterer billeder til deres digitale medier og derfor er nødsaget til at punge ud for at få en professionel ind over.
Heldigvis er hjælpen nær.
Der er nemlig en masse baggrundsviden om billeder, som vil gøre det lettere for dig at lave mindre grafiske opgaver til din webshop på egen hånd. Der findes en lang række brugervenlige programmer og værktøjer, som kan hjælpe dig godt på vej – og de er ganske gratis!
I dette blogindlæg får du en komplet guide med nyttige tips, så du selv kan lave grafikker, billeder og post med et professionelt udtryk. På den måde undgår du at skulle have fat i en professionel grafiker hver gang, du skal lave et nyt banner til din Facebook-profil, udskifte dit coverbillede eller noget helt tredje. Jeg vil komme omkring følgende:
Det kan være svært at finde rundt i alle de mange filformater, der findes derude, så jeg vil starte med at give dig et overblik over de mest benyttede inden for websites og webshops.
Hvis du er i tvivl om, hvilket filformat du skal bruge, så overvej, hvorvidt det gælder et fotografi i mange farver (vælg JPEG) eller om det drejer sig om mindre grafiske elementer, som ikoner og logoer (vælg SVG). Alt efter formålet, bør du vælge at gemme dine grafikker og billeder i de filformater, som passer bedst til den pågældende opgave.
Det er stadig uhyre vigtigt, at du som webshopejer forstår betydningen af korrekt billedoptimering. Det handler om, at du skal komprimere dine billeder, så de fylder mindst muligt. Ellers kan du risikere at blive straffet i søgemaskinerne.
Lad os antage, at du har et banner på din forside, du gerne vil have udskiftet. Banneret har målene 1500 x 500 px, men filen, du uploader, måler 3000 x 1000 px og fylder 5,4 MB. Dette vil gå ud over load-tiden på din side, og den slags er i klar modstrid med Googles høje krav om brugervenlighed, hvilket potentielt kan føre til dårligere placeringer i søgeresultaterne.
Ved at skalere billedet til de korrekte mål vil du automatisk kunne få billedet til at fylde mindre. Dog kan det blive nødvendigt at komprimere billedet yderligere for at få det til at fylde mindre. Der findes hundredvis af online værktøjer, der kan hjælpe dig med at komprimere dine fotografier, som fx Optimizilla.
Hvis du skal lave grafik til sociale medier eller Display Banner til Google, kan det ske, at filerne fylder for meget og derfor ikke vil blive godkendt til udgivelse. Her kan du med fordel prøve at køre dine billeder gennem komprimeringsmaskinen flere gange, hvis det ikke lykkes at få filstørrelsen langt nok ned i første hug.
Godt billedmateriale kan være svært at få fingrene i – særligt noget uden copyright – men her får du en liste med 5 gratis billedbanke, hvor du kan finde en masse forskellige billeder uden copyright i stort set alle genre:
Du kan udforske millioner af professionelle og autentiske fotos i ovenstående billedbanke. Download, og brug så mange du vil. Nemmere bliver det altså ikke.
Dette er et genialt online værktøj til at fjerne baggrunde på billeder. Det er meget simpelt og fungerer til UG 90 % af gangene. Har du et produktbillede med en hvid baggrund, men vil du gerne have dét og 3 andre produkter med hvid baggrund ind på dit lysegrønne banner, hvor de helst også skal ligge lidt ind over hinanden, kan det hurtigt blive en kæmpe stopklods for din bannerproduktion.
Men her er løsningen! OG den kan også fritlægge billeder med mennesker.
Gå ind på Remove.bg, upload et billede fra din computer, og få ét styks gratis fritlagt billede. Dernæst kan du downloade det direkte til din billedmappe. Simpelt, men godt!
Du skal bare være opmærksom på, at du i den gratis version kun kan eksportere billedet i max 500 x 500 px. Hvis du vælger den betalte version, kan du eksportere op til 2000 x 2000 px.
Der findes et hav af billedredigeringsprogrammer derude – betalt som gratis. Jeg benytter selv Adobe Photoshop, som kan stort set alt, men det koster også en del og bliver derfor nok også mest benyttet af professionelle fotografer, grafiker og billedentusiaster.
Hvis du ønsker et program, der kan meget af det samme, men ikke vil betale for det, er Gimp det billedredigeringsprogram, jeg vil anbefale dig. Du downloader programmet til din computer, og så kan du begynde at redigere dine billeder med det samme. Hurtigt og simpelt. For at komme godt fra start med Gimp, kan du med fordel se nærmere på deres mange vejledninger eller finde videoguides på Youtube.
Er du mere til at bruge et online værktøj og ikke have programmer liggende på computeren, er Canva programmet for dig. Canva er en online grafisk designplatform, der kan bruges til at skabe alle former for visuelt indhold. Det findes i både en gratis og betalt version og er et fedt program at arbejde i.