Content

Skriv aktivt, konkret og varieret

Line Nielsen d. 10. marts 2020

Indholdsfortegnelse

For de fleste digitale copywritere og andet skrivende godtfolk, er det i dag en udfordring at fastholde læsernes opmærksomhed på nettet. De er utålmodige, skeptiske og klikker sig videre uden nødvendigvis at læse hele teksten til ende.

Af denne grund er de gode webtekster typisk skrevet i et aktivt, konkret og varieret sprog, som gør det let for læserne både at læse, forstå og huske tekstens budskaber efterfølgende.

Det skal ikke være kunst, det skal være færdigt.

Sådan lyder en kendt journalistisk talemåde, som i mange tilfælde da også er en udmærket arbejdsmetode. Men det kan godt betale sig at bruge lidt ekstra tid i både skrive- og redigeringsfasen, hvis du gerne vil fremstå mere præcis og forståelig i din digitale kommunikation.

Det handler om at skrive aktivt, konkret og varieret, hvor du har fokus på at undgå særligt 5 typer af ord.

1. Undgå passiver

Når du skriver i et passivt sprog, så skaber du en distance imellem læserne og indholdet, da subjektet er uden betydning. Og det gør din webtekst forfærdeligt uvedkommende for mange. Passiver er verber, der ender med et s, som ”opfordres”, ”skabes”, ”skrives”, ”fortælles” etc.

Eksempel på en passiv sætning, hvor der ikke tages stilling til hvem, der gør hvad:

Der skabes distance ved skrivelse i et passivt sprog.  

Omskriv til en aktiv form, hvor der er et vedkommende subjekt:

Du skaber distance til dine læsere, når du skriver i et passivt sprog.

Du gør passive sætninger mere personlige, hvis du fortæller hvem, der opfordrer, skriver eller fortæller, og ikke bare at det gøres. Ved at udskifte passive verber med aktive verber, der udtrykker handling, tilstand eller bevægelse, bliver din webtekst langt mere vedkommende, direkte og let læselig.

For at gøre dit sprogbrug mere varieret i din digitale kommunikation, kan du bruge præcise verber i aktiv form, som ikke kun skaber handling, men også genkendelige billeder.

Tag for eksempel verbet at ”gå”.  Tænk over, hvorvidt ordets betydning er fyldestgørende i konteksten. Hvis ikke, så brug et mere præcist verbum, der konkret beskriver, hvad der sker. Der er nemlig stor forskel på, om du snegler dig afsted, traver, slentrer, lunter, halter eller noget helt andet.

2. Undgå højstemte papirord

På samme måde som passiver, så distancerer højstemte papirord også læserne fra indholdet. Uanset om din sprogtone er højtidelig, uformel, personlig eller akademisk, så er papirord kun med til at forvirre læserne, da de stort set kun eksisterer på skrift.

Omskriv derfor dine papirord til mere mundrette ord:

  • Såfremt -> hvis
  • Indeværende år -> i år
  • Dags dato -> i dag
  • Forespørge -> spørge
  • Vedrørende -> om

Hvis du gerne vil kommunikere mere direkte og let forståeligt til dine læsere online, bør du altså omskrive til mere talesprogsord eller helt fjerne papirordene i din webtekst.

3. Undgå sammensatte ord

Sammensatte ord kan være krævende at læse, hvilket også er grunden til, at de ofte bremser modtagernes læserytme.

Ved at dele sammensatte ord op kan det i nogle tilfælde gøre teksten hurtigere at skimme og nemmere at forstå for læserne.

  • Igangsætte -> sætte i gang
  • Borgerkontakt -> kontakt til borgerne
  • Projektopstart -> start på projekt
  • Fejlmulighed -> mulighed for fejl
  • Diskussionsforum -> forum til diskussion

Gør din webtekst lettere og hurtigere at læse for din modtagergruppe ved enten at opdele eller helt fjerne sammensatte ord, ligesom din digitale kommunikation vil blive langt mere konkret og direkte.

4. Undgå verbalsubstantiver

Uanset din erfaring og skrivestil er det altid godt at bruge lidt tid på at luge ud i sprogskurkene. Blandt de mest almindelige finder du verbalsubstantiverne. Det er alle de ord, der ender på -ing, -ning, -else, -sen, -tion og -sion.

Disse ord er passive ord, som igen er dårlige for dine webtekster, da de typisk gør sproget abstrakt og uvedkommende for læserne. Det kunne f.eks. være ord som:

  • Diskussionen har taget fart
  • Overvejelserne er
  • Anbefalingen er følgende
  • Vedligeholdelse af områder
  • Forarbejdning af jorden

Verbalsubstantiverne gør din webtekster svære at forstå og langsommelige at komme igennem. Hovedreglen er, at der helst ikke må være mere end ét i hver sætning.

Derfor er det en god idé at fjerne dem. Det kan dog være en udfordring at luge ud i dem alle, men sæt i stedet et punktum og sig, hvem der gør hvad. Så bliver teksten langt mere præcis og konkret at forstå for læseren.

5. Undgå fyldord

Fjern overflødige og ligegyldige ord, som fylder for dine pointer.

Fyldord, også kendt som djævleord, er de småord eller gradbøjninger, som du nemt kan fjerne uden at teksten mister sin betydning. De udvander blot dine pointer, men pas på med, at du ikke i samme ombæring ender med at sløjfe din unikke særegenhed og sprogtone.

Hvis ordene har en mening bag og giver teksten et betydningsmæssigt indhold, skal du ikke kassere dem. Klassiske fyldord er ord som:

  • Bare
  • Måske
  • Meget
  • Altså
  • Særdeles

Når du har skrevet din webtekst, og du er klar til at redigere, så brug tid på at fjerne fyldet. Gennemgå derfor din webtekst for alt det, der ikke peger ind i dit budskab og slet overflødige ord, som ikke løfter eller giver din tekst værdi. Det vil kun gøre din tekst mere forståelig og konkret for læserne.

Har du brug for hjælp til at skrive konkrete, direkte og klikbare webtekster? Så er du velkommen til at kontakte os her hos Conversio. Vi har et stærkt team af Content Specialister, der med glæde vil hjælpe dig med at optimere dit digitale indhold eller give dig flere gode skriveråd, hvis du selv skal i gang. Ring til os på 70 666 500 eller skriv en mail på [email protected].

FAQ for dette blogindlæg

Hvorfor skal jeg læse dette blogindlæg?

Så du kan blive bedre til at skrive webtekster, der er nemme at læse og forstå samt vil blive husket af læseren.

Hvem er dette blogindlæg relevant for?

Dig, som kan lide at skrive, digitale copywritere og andet skrivende godtfolk.

Hvor langt er dette blogindlæg?

909 ord - ca. 4 minutters læsetid.

Hvad er de mest centrale emner i dette blogindlæg?

Webtekster, Content Marketing, SEO.
Communications Strategist
Line Nielsen
Line er Conversios ekspert inden for content marketing, copywriting og digital strategi.
[email protected]

Gemmer din virksomhed også på et uforløst potentiale?

Giv os lidt indsigt, så kommer vi med et bud på en strategi til dine behov. Kontakt os herunder for at høre mere.
Anders Tjørnelund
CEO, Partner

Bliv ringet op