Frederik Nørgaard
E-mail Marketing Specialist
23 September, 2022
Skrevet af: Steffen Duelund
Du har sikkert hørt det før. Det er vigtigt at gøre et godt førstehåndsindtryk. Det er en kliché, men det gør det ikke mindre sandt.
Et godt førstehåndsindtryk er helt afgørende. Hvor mange har ikke prøvet at skrive sig op til et nyhedsbrev, men ingen respons modtaget på det? Ikke engang et sølle tak, for at man har givet sin e-mail?
Det er dårlig stil, så det skal du selvfølgelig ikke gøre. I stedet skal du smede, mens jernet er varmt, og bruge et velkomstflow.
Hvis du ikke er helt velbevandret i e-mailmarketing-verdenen, får du i dette blogindlæg svar på, hvad et velkomstflow er og en masse idéer til, hvad det skal indeholde.
Et velkomstflow er, som navnet også indikerer, et e-mailflow, hvor du byder folk velkommen til din forretning. Det er et af de vigtigste flows at have, da det er her nye sign-ups er brandvarme – de jo aktivt har tilmeldt sig dit nyhedsbrev. Brug flowet til at skabe den første kontakt, så du begynder at opbygge en relation til den enkelte kunde.
Sammenlignet med andre typer mails har velkomstmails en 4x så høj åbningsrate, 5x så høj klikrate og et 8x så stort salgspotentiale. Hvem vil ikke gerne udnytte det?
Netop fordi abonnenterne har udvist aktiv interesse for dig, er det nu, du skal slå til. Det er en oplagt mulighed for dig at sende flere velkomstmails. Du skal udnytte deres interesse, så du ikke går i glemmebogen hos abonnenterne. Du skal altså hele tiden ligge og boble i deres bevidsthed.
I velkomst-flowet skal du først og fremmest byde dine sign-ups ordentligt velkommen. Dernæst kan du fortælle om dig og din virksomhed, hvad du kan gøre for dem, fremvise dine mest populære produkter eller indsamle oplysninger om dine abonnenter, fx deres fødselsdag eller interesser. Disse oplysninger vil du kunne bruge senere hen til at skabe personlige e-mails. Dog skal du huske, at abonnenterne skal have et incitament for at dele deres oplysninger med dig. Forklar dem hvorfor, du beder om deres fødselsdag (så de kan modtage en eksklusiv rabat). På den måde bevarer du den gode relation og fremstår ikke irriterende eller anmassende.
Vi anbefaler, at dit velkomst-flow består af 3-5 mails. Hver mail skal kun have et budskab, så det ikke bliver forvirrende at finde rundt i. Men hvad så nu? Hvad skal de forskellige mails præcist indeholde? Det får du svar på i de næste par afsnit.
I den første mail skal du takke abonnenten for, at personen har tilmeldt sig dit nyhedsbrev. Og det kan gøres på forskellige måder. Her skal du være opmærksom på, at der findes to former for abonnenter på dette stadie. Dem, som tilmelder sig nyhedsbrevet, inden de køber (potentielle kunder), og dem, der tilmelder sig nyhedsbrevet ifm. et køb (reelle kunder).
Til en potentiel kunde kan du i den første velkomst-mail tilbyde en rabatkode, personen kan bruge ifm. næste køb. Den kan bruges til at opnå en rabat-procent eller gratis fragt, når den indløses. Vær sikker på også at fortælle dem, hvornår den udløber.
Er det en reel kunde, der har skrevet sig op første gang ifm. et køb, virker ovenstående forslag ikke nær så godt. For der findes da ikke noget mere irriterende end at modtage en rabatkode LIGE EFTER, man har købt noget. Den skulle man jo gerne have brugt før købet.
Det betyder, at du er nødt til at differentiere mellem de to typer i dit flow. I stedet for en rabatkode skal du fortælle, hvad de får ud af at være skrevet op til dit nyhedsbrev. Har du en blog, kunne det fx være at give dem adgang til en række blogindlæg, eller at personen nu står forrest i køen til at modtage gode tilbud og rabatkoder i fremtiden. Det kan være hvad som helst, bare det giver dem en fordel.