Mathias Strand Nielsen
Head of Paid Search
28 November, 2023
Skrevet af: Nina Maria Kvist Gislinge
Du kender med garanti godt til Google Shopping-annoncer. Det er dem, der befinder sig helt øverst eller ude i højre side i et søgeresultat, hvor du får vist en række produkter, der matcher din søgning.
Google Shopping kan være en yderst effektiv måde at annoncere på, da du kan vise produktbilleder og priser direkte i et søgeresultat. Det gør det mere overskueligt for brugeren, når de leder efter et produkt, da de meget nemmere kan danne sig et overblik, når produkter fra virksomheder bliver vist lige efter hinanden i en række.
Du opnår dog kun succes med Google Shopping, hvis du arbejder aktivt med det og optimere på det løbende. Ellers kan du slet ikke mærke effekten af det.
I dette blogindlæg har vi samlet en række gode råd, der sikrer, at du får succes, når du skal igang med dine Google Shopping-annoncer.
Der er mange gode grunde til, at du skal vælge at arbejde med Google Shopping-annoncer. Og kører du allerede med Googles gængse søgeannoncer, er Shopping-annoncer bestemt noget, du bør kigge ind i.
Den største fordel er, at du med Shopping-annoncer kan afstemme mange af kundens forventninger fra start. I annoncerne kan du benytte dig af både billede, produktnavn og pris til at tiltrække reelle kunder, der rent faktisk er interesseret i at købe netop dit produkt.
Ved at angive informationer, som fx pris, har du allerede, inden et klik på annoncen, forventningsafstemt med kunden. Kunden bliver ikke overrasket over prisen, og klikker sig dermed ikke væk, for de kender jo prisen fra start. Det giver generelt en større sandsynlighed for, at kunden konverterer, og du får værdi, for det klik, du har betalt for.
Inden du går i gang med Google Shopping-annoncer, er der en række krav fra Google, som din webshop eller website skal opfylde. Der er 3 ting, som er et must, hvis du vil benytte dig af Google Shopping: levering til døren, salg til privatkunder og SSL-certifikat.
Du kan ikke nøjes med at tilbyde levering til et pakkecenter – der skal være en mulighed for at få levering til døren. Du kan så gøre prisen på denne form for levering dyr nok til, at de fleste vælger pakkecenter-løsningen alligevel. Du skal også sælge til alle og ikke kun B2B-kunder. Til sidst skal din check-out side som minimum være beskyttet med et SSL-certifikat. Derudover er der en række produkter, du ikke må annoncere for. Det gælder bl.a. falske varer og potentielt farlige produkter, som fx våben og fyrværkeri.
Derudover er der en lang række af indhold, du ikke må annoncere for. Herunder pornografisk eller politisk, indhold er er relateret til hasardspil eller omtaler registrerede varemærker. Du må heller ikke annoncere for indhold, der strider mod Googles egne værdier, fx indhold der opfordrer til mobning eller racisme, salg af truede dyrearter osv.
Har du styr på disse ting, er det bare om at komme i gang med dine Shopping-annoncer.
Der findes mange tips til få succes med Google Shopping-annoncer, men vi har samlet vores 5 bedste råd. Med dem kommer du godt fra start, hvis du skal igang med Shopping-annoncer.
Den bedste måde at få mest muligt ud af dine Shopping-annoncer, er at have styr på dit Google Shopping feed – 100 % styr på det.
Du kan nemlig ikke køre Shopping-annoncer, hvis du ikke har et Google Shopping feed. Det er et datafeed, der gør at Google kan vise dine produkter i deres annoncer. Dit feed skal derfor indeholde data om titlen, prisen, varens tilgængelighed, link til produkt og billede osv.
Dit produktfeed skal altså indeholde en række påkrævede attributter. Derudover er den en endnu længere række attributter, som ikke er påkrævet, men som du med fordel kan tilføje for at hæve kvaliteten af dit feed. Hvis du gerne vil vide mere, har vi uddybet emnet i et blogindlæg, om hvordan du skaber det perfekte Google Shopping feed.
Ligesom det forrige giver dette tip måske sig selv. Vi kan slet ikke understrege nok, hvor vigtigt det er at have konkurrencedygtige priser. Google Shopping er ikke et særligt effektivt annonce-værktøj, hvis du ikke har det.
Ingen vælger det dyreste produkt, hvis de kan undgå det. Så simpelt er det. Og med Google Shopping bliver det endnu mere tydeligt, hvis dine produkter ikke er konkurrencedygtige. Når alle annoncer ligger klistret op ad hinanden på rad og række, er det nemt for potentielle kunder at skimte over vigtige oplysninger, som fx pris.
Derfor skal du gøre dig selv den tjeneste at have konkurrencedygtige priser, så det ikke er det, du bliver fravalgt på, og så du også får mest muligt ud af Google Shopping.
Der findes mange forskellige former for budstrategier. Du kan vælge manuelle budstrategier, som giver dig mere kontrol over de enkelte bud. Men du kan også gå med automatiserede budstrategier, hvor du indberetter til Google, hvilke mål du har for dine annoncer. Google vil så gennem deres algoritmer forsøge at opnå disse mål.
Det er vigtigt at vælge den helt rigtige budstrategi, da det kan betyde, at du får vist dine Shopping-annoncer oftere til den rigtige målgruppe på det rigtige tidspunkt. Vælger du derimod en forkert budstrategi, kan det betyde, at du mister Impression Share (IS), og at du går glip af et salg.
Det næste, du skal have styr på, er dit budget for annoncerne. Her er det vigtigt at have budget, der er stort nok til rent faktisk at blive vist i Google Shopping. Her kommer ordsproget “Det koster penge at tjene penge” virkelig til sin ret. Det nytter nemlig ikke noget, at have så lille et budget, at du ikke kan gøre noget med det.
Det vil i sidste ende blot være spildte penge med et for lille budget, da du i så fald ikke vil mærke den fulde effekt og indvirkning, som Shopping-annoncer kan have på dine konverteringer.
Kort sagt skal budget og budstrategi hænge sammen, men det skal også være sådan, at du har ro i maven omkring de penge, som du bruger. Det hele skal jo helst munde ud i en rentabel omsætning.
Selvom dette tip ikke direkte er noget, der bliver fremvist i din annonce, er det ikke desto mindre en vigtig del af at opnå succes med Google Shopping. Du kan have en nok så perfekt og gennemarbejdet annonce, men ender dine kunder på en produktside, som ikke er optimeret til salg, så forlader de din side uden at købe.
Generelt er Google Ads ekstremt effektivt til at drive relevant trafik ind til din webshop, men Google Ads laver ikke salget for dig. Det er derfor vigtigt at kunderne i din butik ved, hvad de skal, når de besøger din webshop.
Det gør du bl.a. ved at have en overskueligt produktside, hvor det er nemt at finde ud af yderligere informationer, fx angående leveringstiden og fragtpriser, men også en god produktbeskrivelse. Du skal selvfølgelig også gøre det tydeligt og nemt for brugerne at lægge produktet i en kurv og checke ud.
Har Google Shopping vækket din nysgerrighed? Og vil du vide mere om, hvad Google Shopping og Conversio kan gøre for din virksomhed? Så kontakt os på tlf. nr. 70 666 500 eller send en mail til hello@conversio.dk. Tøv ikke med at kontakte os – vi kan svare på alle dine spørgsmål.