Victoria Kisum Bak
Digital Marketing Specialist
1 Marts, 2022
Skrevet af: Maida Havkic
Vi er tit tilbøjelige til at tænke, at en webshops salg sker direkte gennem webshoppen. I dag er mulighederne dog mangedoblet, og derfor forholder det sig sådan, at salg ikke nødvendigvis behøver at ske gennem webshoppen. Der findes nemlig mange andre alternativer, som kan løfte dit overordnede salg.
Et af de alternativer er salg gennem sociale medier. Her er det blevet mere og mere populært at sælge gennem Instagram. Og det kan være, at det er en mulighed, du skal kigge nærmere ind i. Men hvordan hænger salg og Instagram så egentlig sammen?
I dette blogindlæg vil jeg komme ind på salget gennem Instagram, og hvad det i grove træk kræver af dig.
Instagram har lige nu over 2 milliarder aktiver månedlige bruger — ca. 500 millioner af dem er aktive hver dag. Derudover følger 90 % mindst en virksomhedsprofil, og 80 % har købt et produkt, som de har set på Instagram.
Tallene taler nærmest for sig selv. Der ligger et godt salgspotentiale gemt i Instagram, fordi du rammer målgrupperne, der hvor de alligevel befinder sig. Så hvis ikke du allerede gør det, så er det bare om at komme i gang med at sælge dine produkter via Instagram. Dog kræver det selvfølgelig, at du har oprettet en Instagram-konto.
Faktisk kan du allerede på din webshops forside begynde at promovere din virksomheds Instagram-profil. Dette gør, at dine kunder hurtigt får øje på dine opslag på Instagram og ved ét enkelt klik kan komme ind på profilen. Udover eventuelt salg fører dette til mere eksponering, som også kan resultere i både flere følgere og likes. Hvad mere kan man ønske sig?
For at kunne vise et live-galleri af din Instagrams seneste opslag, kræver det, at du har et Instagram-feed. Til det findes der en række eksterne udbydere, som fx Elfsight og Snapppt. For at bruge de to udbydere kræver det dog, at du opretter en bruger hos dem samt indsætter et script i din backend. Derudover er det også vigtigt at nævne, at ingen af de to udbydere er 100 % perfekte – men det er der ingen løsninger, der er. Der kan derfor opstå uforudsete udfordringer, som skal løses hen ad vejen. Fx kan placeringen af feedet på webshoppen ikke defineres, hvis du bruger Snappt.
Ved at indsætte et live-galleri af dine Instagram-opslag, opnår du nemt større synlighed. Det bliver nemt at fremvise dine produkter, opnå mere trafik samt få flere følgere og likes. Det kan selvfølgelig give en stigning i det overordnede salg.
Derudover kan du faktisk også sælge direkte gennem din Instagram-profil. Det gør du ved at aktivere Instagram Shopping-funktionen for din butik. På den måde kan kunderne med meget få klik købe fra din webshop gennem app’en. Fx vil du gennem Snapppt kunne tagge specifikke produkter på dine opslag. Gennem opslaget bliver det så muligt for kunderne at kunne tilføje varen i kurven på din webshop.