Jonas Venning Larsen
Head of SEO, Partner
19 September, 2023
En featured snippet kan være afgørende for din eksponering på Google, så hvad kan du gøre for at få en placering i den lille men betydningsfulde rubrik?
Featured snippets er Googles måde at give brugerne det direkte svar på deres søgeforespørgsel, så de ikke behøver at skulle klikke sig videre på et af de viste søgeresultater for at finde det, de leder efter.
Hos Google er brugeroplevelsen i højsædet, og derfor vil de altid gerne give deres brugere – os! – den information, vi har brug for, så præcist og hurtigt som overhovedet muligt.
Featured snippets vises øverst i søgeresultatet, foran #1 i en fremhævet boks i toppen. Derfor betragtes den som plads #0 eller rettere Rank Zero i Google. Placeringen er med til at fange brugerens opmærksomhed og lede dem mod det websted, der bedst matcher deres søgning.
En Rank Zero-placering vil betyde større synlighed for dig i Googles søgeresultater og tiltrække de rette brugere til dit website. Formålet med featured snippets er netop at føre brugeren ubesværet videre til den side, der bedst besvarer søgeforespørgslen, og placeringen er derfor et bevis på, at du har svaret. Det er hos dig, det sker.
Placeringen giver, alt andet lige, en øget CTR og unikke muligheder for at forbedre din virksomheds konkurrenceevne, troværdighed og autoritet i Google.
Featured snippets udvælges dynamisk af Googles algoritmer og beregninger af, hvilken side, de mener, der udbyder det bedste svar på søgningen. En featured snippet er således en organisk søgeoptimering, som du ikke kan være sikker på at få en topplacering ud af, selvom der optimeres for at opnå det. Med andre ord kan du altså ikke selv vælge, at et svar fra dit website skal vises som featured snippet.
MEN. Du kan gøre rigtig meget for det.
Uanset din virksomheds størrelse, kan du få plads #0 i toppen af Googles søgeresultater. Det handler om hvordan du opstiller og svarer på spørgsmål i dit indhold. For at skabe snippet-potentiale, er det vigtigt at se nærmere på de spørgsmål, dine potentielle kunder stiller, og så sidestille dem med de svar, der findes på din hjemmeside.
Kunsten at nå #0 er altså lig med kunsten at besvare spørgsmål med relevant indhold, der giver klart svar.
Der skal ikke en atomfysiker til at gætte, at brugerne typisk er mere tilbøjelige til at klikke på et featured snippet, når de leder efter svar på deres spørgsmål – og derfor bør featured snippets være en del af din SEO-strategi. Inkorporerer du tankegangen i dit content-arbejde, er potentialet stort, for der er mange spørgsmål derude, som endnu ikke bliver besvaret!
Som brugere spørger vi, mere end nogensinde før, om stort og småt – og vi stiller spørgsmålet til Google, præcis som vi ville stille en ekspert til råds. Søgestatistikker fra Google viser nemlig, at vi er begyndt at stille hele spørgsmål, såsom ”Hvordan koger man ris?”. Det vidner om en tendens til, at vores søgeadfærd har udviklet sig og, at vi giver længere og længere søgeforespørgsler – såkaldte long tail-søgeord.
Med featured snippets optimerer du altså mod fremtidens søgeadfærd, der i højere grad imødekommer dialogbaseret brugersøgninger.
Du optimerer til featured snippets ved at besvare et spørgsmål med korrekt Rank Zero-syntaks. For at øge potentialet for at blive listet med en featured snippet, skal der først og fremmest skrives gennemgående, omfattende content på dit website, der svarer klart og præcist på brugernes spørgsmål.
Google favoriserer sider med langt indhold til featured snippets i de organiske søgeresultater. Dette er ofte sider, som giver brugerne svar på deres spørgsmål med uddybende forklaringer, billeder, videoer og kildehenvisninger. Det lyder måske modsvarende til det tidligere tip om, at svarene skal være korte og præcise – men det optimale er faktisk en kombination af et kort svar og langt indhold. Her synes reglen nemlig at være jo mere, jo bedre. Tænk det sådan her: Google vil have et kort, præcist svar fra en side, der kan fortælle brugeren en masse om emnet bagefter. Udarbejd derfor content, der er fyldestgørende for relevante søgeforespørgsler.
Selvom du følger vores anbefalinger og SEO-tips, er det ikke ensbetydende med, at dit indhold vil blive listet som en featured snippet. Typisk kræver Google, at du i forvejen har en side 1 placering på den specifikke søgning, som du ønsker en featured snippet til.
Det skal dog understreges, at det aldrig er en dårlig ting at målrette dit indhold mod en featured snippet. Svar udformet efter en specifik søgehensigt vil altid være til gavn for brugerne.
Du skal skrive SEO-venligt content fordi søgemaskinerne rangerer de websites højest, som kan besvare den besøgendes spørgsmål bedst og hurtigst muligt. Dette vurderes blandt andet ud fra, hvilken information der er gjort tilgængelig på websitet.
Selve teksten skal indeholde søgeord, være nem at læse og give værdi til brugerne. Derudover skal teksten indeholde interne links og eventuelt linke til eksternt indhold, hvis det giver troværdighed og øget værdi til siden.
Content skal være spændende, informativt, læsevenligt og med vigtige søgetermer for både brugere og søgemaskinerne. Hvis ikke indholdet giver værdi, vil brugeren med det samme klikke sig væk fra dit website for at finde noget, der er bedre.
Det handler om at være tilstede, med relevant indhold til den rette bruger eller målgruppe. På den måde kan dit brand tage ejerskab over det fagområde, I er eksperter i, og som jeres kunder søger information om.
Hvis du har spørgsmål vedrørende din SEO-strategi eller andet digital markedsføringsrelateret, er du som altid velkommen til at kontakte os på telefon +45 70 666 500 eller på mail hello@conversio.dk.