Nye regler for prismarkedsføring er på vej: Er du klar?

Udgivet
Kategori
E-handel
Længde
5 min.

Indholdsfortegnelse

D. 28 maj træder de nye regler for prismarkedsføring i kraft. Det får betydning for dig og den måde, du kan køre tilbud og kampagner. Derfor er det ekstra vigtigt at sætte sig ind i de nye regler samt ændringerne fra de gamle. 

Eksempel med tilbud på alle produkter ifølge de nye regler:

 

I dette blogindlæg forklarer vi både de gamle og nye regler, så du er helt up-to-date, når de nye regler træder i kraft. Vi giver dig også 3 gode råd til, hvad du skal tage stilling til nu, så du er bedst muligt forberedt til dine kommende tilbud og kampagner for resten af året. 

De gamle regler 

Før vi går i gang med at forklare de nye regler, så lad os lige tage et hurtigt kig på de gamle regler, så vi alle har samme udgangspunkt. 

Ifølge reglerne skal der være en normalpris-periode på 42 dage, altså 6 uger. Det betyder, at en given vare skal være udbudt til en specifik pris i 42 dage, før der må annonceres med en tilbudspris på samme vare. Hvis prisen på varen har været varierende i løbet af de 42 dage, er det den laveste pris i perioden, der sammenlignes med. 

I løbet af de 42 dage er der mulighed for at køre kampagner med op til 3 dages varighed, uden det påvirker normalprisen. Dette gælder dog ikke, hvis det gøres for enkelte produkter i sådanne tilfælde vil normalpris-perioden afbrydes. Derfor skal man være sikker på at kampagnen gælder dele af ens sortiment eller bestemte produktkategorier.

De nye regler

De nye regler adskiller sig en del fra de gamle. Og de nye regler gør det faktisk en smule mere indviklet at køre tilbudsperioder. Hvorfor, tænker du måske. Jo, nu skal du høre. 

Til en start så ændres normalpris-perioden fra 42 til 30 dage. Det lyder umiddelbart som en glædelig nyhed. Til gengæld ændrer de nye regler også på muligheden for at køre kortvarige kampagner inden for normalpris-perioden. Det kan du nemlig ikke længere heller ikke selvom, du sørger for at køre det på dele af dit sortiment eller bestemte produktkategorier. 

Og det kommer til at have en stor betydning for, hvordan du kan køre tilbud. Særligt i efterårs- og vintermånederne kan det være normalt at køre med mange tilbudsperioder. 

Kører du fx med 20 % på hele dit sortiment til Black Friday, bliver tilbudsprisen anset som normalprisen i 30 dage frem fra dagen, tilbuddet startede. Hvis du gerne vil køre juletilbud, er det så tilbudsprisen fra Black Friday, der bliver normalprisen, som du så skal køre yderligere tilbud på.

Kører du tilbudsperioder længere end 1 dag, skal du regne 30 dage frem fra sidste dag i perioden. Det betyder, at kører du Black Week, gælder tilbudsprisen i 30 dage frem fra dagen, hvor tilbuddet sluttede. 

Salgsfremmende udtryk er også omfattet af reglerne

Hvad, der er særligt for de nye regler, er, at salgsfremmende udtryk også er omfattet af dem. 

Salgsfremmende udtryk kan fx være udsalgspris, særtilbud og Black Friday-tilbud. Det vil sige, at bruger du disse udtryk, er du pålagt at tydeliggøre varens tidligere pris, hvilket så skal være den laveste pris i de forudgående 30 dage.

Hvad betyder det for dig?

De nye regler sætter større krav om planlægning af dine kampagner og tilbudsperioder. Du skal altid skilte med normalprisen, da det skal gøre det mere gennemsigtigt ift. tilbud overfor forbrugerne. 

I løbet af året er det ikke sikkert, de nye regler vil få de helt store konsekvenser for dig. Lige så snart vi dog kommer hen i efteråret og vinteren, er der normaltvist mange mulige tilbudsperioder at vælge mellem. 

Og så er det tydeligt, hvordan du bliver påvirket af de nye regler. Herunder har vi forsøgt at visualisere de mest normale tilbudsdage- og perioder i løbet af november, december og januar.

Som du kan se, er der 7 muligheder for at køre tilbud:

  • Singles Day: 11. november
  • Black Week: 21.-27. november 
  • Black Friday: 25. november
  • Cyber Monday: 28 november
  • December-/juletilbud: 1.-22. december
    (vi anbefaler, at slutdatoen er frem til sidste leveringsdato inden jul, så denne kan variere)
  • Nytårstilbud: 27.-31. december
  • Januar-udsalg: 2.-31. januar

Mange kører også med efterårstilbud i uge 42, så det er endnu en kampagne, som du skal overveje, om du vil køre med. 

Derfor kræver det altså, at du planlægger, hvilke tilbud du vil køre med, og på hvilke tidspunkter du vil gøre det på. Simpelthen for at undgå at komme i klemme for mange gange med, at din tilbudspris bliver den nye normalpris, som du så skal give yderligere tilbud på. 

Hvad skal du så gøre nu? 3 gode råd

Men hvad skal du så gøre nu for at være bedst muligt forberedt til resten af året? Det får du 3 gode råd til her. 

1. Hvor mange tilbud og på hvad

Det er vigtigt, at du nu beslutter hvor mange tilbud/kampagner, du vil have for resten af året og selvfølgelig også fremadrettet samt hvilke produkter, det skal være på. Skal det være på hele dit produktsortiment, udvalgte produktkategorier, udvalgte brands eller noget helt fjerde?

Særligt til Black Friday kan det give god mening kun at køre tilbud på udvalgte dele af dit sortiment, for så kan du køre juletilbud på nogle andre dele uden at komme i klemme.

2. Hav styr på datoerne

Planlægning er i dette tilfælde din ven. Så når du ved, hvor mange tilbud du gerne vil have, og på hvad, kan du begynde at planlægge, hvornår de skal være. 

Mange af efterårets og vinterens tilbudsperioder giver sig selv ifm. Black Friday, jul og januarudsalg, men derfor er det stadig vigtigt at have nøjagtigt styr på datoerne for dem. 

Vi anbefaler at føre en kalender, så du nemt kan orientere dig ift. de forskellige tilbudsperioder. En kalender visualiserer også perioderne, og derfor er det også let at finde ud af, om du overholder reglen om en normalpris-periode på 30 dage. 

3. Hold styr på dine priser

Nu ved du, hvor mange tilbud og kampagner du skal have, og du har lagt dem i kalenderen. Nu skal du så bare holde styr på priserne. 

Lav en oversigt over tilbudspriserne på forskellige produkter, produktkategorier, brands osv. Dette kan nemt gøres i Excel. På den måde har du altid 100 % styr på, hvad priserne er, og så undgår du overraskelser på senere tidspunkt.

Vil du vide mere?

Generelt kræver de nye prismarkedsføringsregler, at du har styr på planlægningen af dine kommende kampagner og tilbud. Det kan vække uro hos nogle, men sådan behøver det ikke at være. Er du i tvivl om, hvordan du bliver påvirket af de nye regler, tager vi gerne en snak med dig. Ring til os på 70 666 500, eller skriv en mail til [email protected]

Har du spørgsmål til digital marketing?

Du er altid velkommen til at skrive til mig, hvis du har spørgsmål vdr. digital marketing.

Johannes Helleland
Johannes Helleland

Client Director, Partner