Andreas Faaborg
Head of Social
29 November, 2023
Skrevet af: Nina Maria Gislinge & Pernille Engedal Vendelbo
I 2020 kom funktionen Reels til Instagram, som var Instagrams svar på TikTok-videoer. Kort sagt er det Instagrams måde at få folk til at producere og udgive content på deres platform frem for hos TikTok.
Nu er der så kommet en nye feature, som skal gøre det endnu nemmere, for brugerne at producere originalt content i stedet for at genudgive content fra andre sociale medier, som TikTok. En skabelon-feature giver brugerne mulighed for at bruge andres videoer, som skabelon til eget content.
Men måske vi lige skal gå et skridt tilbage. For måske ved du ikke engang, hvad Instagram Reels er. Det går selvfølgelig ikke, så det får du heldigvis også styr på i dette blogindlæg. Derudover kommer vi også ind på, hvordan du som virksomhed kan bruge Reels samt en gennemgang af den nye funktion, og hvordan du bruger den.
Vi har allerede været lidt inde på det, men Instagram Reels er små, korte videoer, oftest også underholdende. Videoerne er mellem 15-60 sekunder lange, og musik eller lydklip er en essentiel del af en Reel.
Du kan klippe en Reel sammen direkte i Instagram, og derfor behøver du ikke andre redigerings-apps til at klare skærene. Det gør det nemt og simpelt at bruge, producere og udgive Reels-funktionen.
I modsætning til TikTok kan du dele Reels i både dit feed og Story. På den måde kan du nå ud til alle dine følgere, fordi de har to muligheder for at finde dit content. Derudover kan du også nå ud til nye følgere og kunder, fordi algoritmen for Reels gør det muligt at få et stort reach og views. Så længe folk gider interagere med jeres Reels, bliver du belønnet af algoritmen. Det handler om, at folk enten skal se hele videoen, like eller kommentere den eller klikke på den brugte lyd, så er chancerne for et større reach gode.
Hvis du lige nu er i tvivl om, om Instagram Reels er noget, I skal i gang med at bruge, kan vi godt give jer svaret. Det bliver et rungende JA herfra. Reels-formatet er nemlig ikke kun genialt for privatpersoner, men i den grad også for virksomheder. Med Reels kan du skabe mere brand awareness, og få brugerne til at engagere sig med dit content og dermed også din virksomhed.
Her får du 5 konkrete bud på, hvad du som virksomhed kan bruge Reels til.
Reels er et rigtig godt format til at fremvise dine produkter. Når du fremviser dine produkter, kan du vælge at fortælle lidt om dem samtidigt, men hvis du i stedet gerne vil vise en håndfuld produkter i samme Reel, er det nok bare at filme dem og klippe det sammen til en video. Du kan selvfølgelig også bruge Reels til sneak peaks eller promovering af launches på kommende kollektioner eller nye varer.
Du kan også bruge Reels til at skabe den mere personlig relation til dine kunder og følgere. Folk elsker at kunne følge med i, hvad der foregår bag scenen. Du kan fx vise, hvordan dine varer bliver produceret eller følge en af dine medarbejdere for en dag. Foruden en mere personlige relation skaber det også mere troværdighed, fordi din virksomhed bliver mere gennemsigtig.
Brug Reels til at holde dine kunder og følgere, nye som gamle, informeret om dine varer. Fx kan du svare på ‘Ofte stillede spørgsmål’ eller afholde korte Q&As. Du kan også afprøve produkter, så de ved, hvordan det skal bruges, eller komme med forslag til anderledes måder, hvorpå produkterne kan bruges. Måske endda give inspiration til, hvordan produkterne bruges.
Alle brancher har et par gode, måske også hemmelige, tips gemt oppe i ærmet, som følgerne kan nyde godt af. Skal man tilføje enzymer for at kunne bage et luftigt franskbrød? Er det nemmere at få huset solgt, hvis der dufter af friskbagt brød? Hvordan undgår man, at ens foundation ender med at se kaget (eng. cakey) ud sidst på dagen? Det er bare om at videregive de gode tips.
En idé, som mange måske ikke overvejer, er at bruge Reels til at rekruttere nye medarbejdere. Dette gælder særligt, hvis din målgruppe tilhører det yngre segment, og det også er den målgruppe, du gerne vil ansætte. Med en Reel kan du på en sjov måde gøre opmærksom på, at din virksomhed leder efter nye medarbejdere til en stilling. I videoen kan du præcisere de vigtigste krav til en kandidat og også linke til jobopslaget.
Vi har sagt det før, men vi siger det lige igen. Skabelon-funktionen gør det meget nemmere for brugerne at skabe Reels. Særligt for dem, som ikke er en haj til at klippe videoer sammen. Dog skal det nævnes, at funktionen kun er tilgængelig på videoer med 3 eller flere klip samt musik, som er blevet redigeret direkte i Instagram.
Vi har været så heldige at en af vores kunder, Hjem til dig, har optaget en video af, hvordan du bruger skabelon-funktionen. Den kan du se herunder:
Hjem til dig er et ejendomsmæglerfirma med base på Midtsjælland, som består af Helle Lynge og Natasja Kahr. De brænder for at handle med hjem, hvor både sælger og købers behov er i centrum. De kender deres lokalområde til fingerspidserne, og begge kvinder har et hjerte, der banker for det at være ejendomsmægler.
Og netop dette bruger de deres tilstedeværelse på sociale medier, Facebook og Instagram, til at vise. Det giver et godt indblik i deres virksomhed, og hvem de er. Og vigtigst af alt, så skaber det en god relation til deres følgere.
Hjem til dig gør meget brug af Reels med forskellige vinkler og budskaber. Herunder kan du se, hvordan de har brugt Reels-formatet på 3 forskellige måder:
Alle 3 videoer kan noget forskelligt. I den første video udviser de humor omkring deres brandfarve. De har nemlig valgt en humoristisk lyd fra Instagrams lydbibliotek og parret den med et billede af deres genkendelige til salg-skilte. Vil du gerne se videoen med lyd, finder du den her.
I den anden video viser de et af deres nye huse frem, hvor man faktisk selv kan gå ind og bruge den nye skabelon-funktion. Find videoen og skabelonen her.
Og i den tredje og sidste video promoverer de deres mission, nemlig en kop kaffe. Hos Hjem til dig starter og slutter det hele nemlig med en kop kaffe. Og det forsøger de gennem en Reel at tydeliggøre – selvfølgelig parret med en relevant lyd, som du kan se på Instagram ved at klikke her.
Faktisk bruger Hjem til dig Reels-formatet meget, og det er smart. Det er det, fordi de udnytter muligheden for at få mere eksponering, end hvis de bare havde postet billeder. Reels har nemlig deres helt eget feed, hvor folk kan gå på opdagelse og scrolle gennem en uendelig mængde Reels. Og det øger altså sandsynligheden for ekstra eksponering, som ellers ville gå tabt.
Kunne du tænke dig at vide mere om Reels på Instagram, og hvordan du bruger dem? Eller måske bare vide mere om sociale medier, betalt såvel som organisk? Så skal du ikke tøve med at kontakte os. Vi tager gerne en snak med dig, uanset hvad du behøver hjælp til. Ring til os på tlf. 70 666 500 eller skrive en mail til hello@conversio.dk, så vender vi tilbage til dig.