Anders Tjørnelund
CEO, Partner
9 November, 2023
Skrevet af: Emil Øgaard
Går du med overvejelserne om at starte din egen webshop? Så er der et par ting, du skal overveje og have styr på inden.
At starte sin egen webshop kan lyde meget simpelt. Men uanset om det skal være et alternativ til en fysisk butik eller et supplement til én, er der en del arbejde med at få stablet en velfungerende webshop på benene.
Derudover findes der utallige webshops i dag, så det med at få besøgende derind kan være svært. Det gælder i sidste ende om at bryde igennem lydmuren med dine produkter, så det bliver en velbesøgt webshop, der konverterer godt – altså en succesfuld webshop.
Så hvordan får man sådan én?
I dette blogindlæg kommer vi omkring alt, der skal til for at skabe det bedste fundament for en velfungerende webshop, og hvad der er værd at vide, når man skal starte sin helt egen webshop.
Grundene til hvorfor man har lyst til at starte sin egen webshop, kan være meget forskellige. Fordelene ved at drive en webshop er mange, og de gælder uanset, om du gerne vil starte en uafhængig webshop, eller om webshoppen er en udvidelse af din fysiske forretning.
Men hvorfor skal man starte en webshop frem for en fysisk butik?
Her kommer de 3 største fordele:
En fysisk forretning vil altid være afhængig af de kunder, der besøger den, da den ikke bare sådan lige kan flytte sin lokalitet. Den begrænsning har webshops ikke. Det gør selvfølgelig kundegrundlaget, eller målgruppen, mange gange større.
Uanset hvor dine kunder befinder sig, kan de besøge din webshop. Og netop fordi de ikke fysisk skal besøge din butik, kan du jo handle med kunder, som befinder sig langt væk fra dit lokalområde. Det giver alt andet lige en større målgruppe, du kan sælge til, og medfører dermed også flere potentielle kunder.
En webshop sover aldrig. Modsat fysiske butikker har en webshop ingen åbningstid. Kunderne kan shoppe, når de har tid og lyst, hvilket markant øger chancerne for salg.
Med en velfungerende webshop sker de forskellige administrative dele, fx betaling og ordrebekræftelser, helt automatisk. Det betyder, at du kan imødekomme din målgruppes behov samt beslutning om at købe, uanset hvornår det opstår. Du er altså ikke bundet af åbningstider, medarbejdere osv. for at kunne skabe omsætning for din online forretning.
Gennem værktøjer, som Google Analytics, kan man spore kunders adfærd og interaktioner, når de besøger din webshop og interagerer med den. Tracking gør det altså muligt for dig at få indsigt i bl.a., hvordan kunderne navigerer på din webshop, hvilke produkter de ser på og hvor længe de befinder sig på webshoppen. Du kan få indsigt i de bedstsælgende produkter og hvilke, der er størst efterspørgsel på. Mulighederne er nærmest uendelige.
De indsamlede data kan du bruge til at optimere og forbedre din webshop, så den fx bliver mere brugervenlig eller konverterbar. Data gør det derfor muligt for dig at forstå dine kunders behov, så du kan tage beslutningerne ud fra dem i stedet for mavefornemmelser.
Inden du går i gang med at bygge en webshop, lave aftaler med leverandører, få styr på fragtaftaler, betalingsløsninger, momsregistrering osv., er der nogle ting, du skal være afklaret omkring først.
(Konceptualisering og hvad der har værdi for en ny webshopejer – få lavet en forretningsplan)
Det første er:
Hvad skal du sælge, og hvilken niche vil du gerne dække?
Det er en selvfølge. Gør klart hvad der gør dine produkter unikke, og undersøg om det er noget, der er værd at bygge en forretning op omkring.
Dette leder os frem til en af de allervigtigste ting inden du skal have klarlagt inden du starter en webshop:
Lav solid forretningsplan
Forretningsplanen skal klart og tydeligt vise, hvad du gerne vil med forretningen, hvor du gerne ser den vækste hen – fx en 5-årsplan – og hvordan du gerne vil drive den.
Hvis der skal investorer ind over din webshop, er en forretningsplan noget de lægger meget vægt på. Derfor anbefaler vi kraftigt, at du laver en forretningsplan for din webshop INDEN du går live med den.
Ligeledes er forretningsplanen en faldgrube for dem, der ikke har én. Tendensen vi hører blandt vores kunder er, at der er højere risiko for at gå konkurs, når man ikke har en klar og tydelig forretningsplan.
En forretningsplan kan også indeholde hvilke mål du har for webshoppen. Skal du opnå en bestemt omsætning? Blive den foretrukne leverandør inden for din niche eller en bestemt branche?
Målene kan være hvad som helst, men du skal beslutte dig for, hvad de er, så du kan gå efter dem. Det vil give dig bedre forudsætninger for at få succes med din webshop.
Til sidst skal du overveje, hvilken type webshop du vil starte. Skal det være en dropshipping-webshop eller en webshop med fysisk lagerbeholdning?
Når du har overvejet disse ting, kan du gå videre til alle de praktiske ting, du skal have styr på, inden, eller mens, din webshop bliver bygget.
Når man starter sin egen webshop, er der en masse praktiske ting, der skal være styr på. Er der ikke styr på det, får du svært ved at komme videre i processen ved at lave en ny webshop. Herunder får du en vilkårlig rækkefølge af de vigtigste praktiske ting, der skal være styr på:
Medmindre du selv vil køre ud med alle produkterne selv, skal du have en fragtaftale.
Skal pakkerne sendes med GLS, PostNord, dao, Bring eller DHL? Mulighederne er mange, og der findes rigtig mange måder at strikke en fragtaftale sammen på.
Grundlæggende findes der 2 måder at få en fragtaftale i hus:
Vælger du at indgå enkelt-aftaler med de forskellige transportører, skal du bl.a. selv sørge for at forhandle fragtpriser med dem.
I en komplet fragtløsning, fx Shipmondo og Webshipper, kan du plukke og pakke dine varer samt sende dem i ét og samme system. Her undgår du at forhandle priser, da løsningen har faste satser.. Hvis du vil vide mere, har vi skrevet et blogindlæg om fragtaftaler, der går mere i dybden, om de forskellige fragtløsninger, der findes.
Det at kunne modtage betaling for varer er essentielt for en webshop. Men hvilken skal du vælge?
Er du en B2C webshop, giver det god mening at tilbyde betaling med de mest gængse kortmuligheder samt MobilePay. Du kan også vælge at tilbyde delbetalinger, hvis det passer bedre til dine kunders økonomi. Sælger du B2B, giver det måske bedre mening at tilbyde EAN eller fakturabetaling.
Dog skal du som webshopejer være opmærksom på, at du faktisk skal have 2 forskellige aftaler i hus, for at kunne modtage betalinger, nemlig en betalingsgateway og en indløsningsaftale. I dag findes der også udbydere, hvor det er muligt at erhverve begge aftaler i én samlet pakkeløsning.
Hvis du vil vide mere, har vi skrevet et blogindlæg om betalingsløsninger, der går mere i dybden, om hvordan du vælger den helt rigtige betalingsløsning til din webshop.
Virksomheder i Danmark skal have et CVR-nummer, der er et unikt registreringsnummer. Et CVR-nummer er nødvendigt for at kunne drive en webshop og fx oprette en erhvervskonti i banken.
Derudover skal virksomheden momsregistreres, når virksomhedens momspligtige salg er over 50.000 kr. i løbet af 12 måneder. Det er de færreste webshops, der regner med at sælge under det, og derfor skal du selvfølgelig huske at momsregistrere din webshop — husk, at dette skal gøres senest 8 dage inden, du starter din virksomhed, hvis du ved, at dit salg kommer til at overgå de 50.000 kr. på 12 måneder.
På Virk.dk kan du registrere din virksomhed og få et CVR-nummer.
At have et lager giver sig selv, hvis man vil drive webshop. Intet lager er lig med ingen varer. Ingen varer er lig med intet salg — intet salg betyder ingen webshop.
Men en stor del af at have et lager handler om at have styr på, hvordan du administrerer og styrer dit produktlager. En effektiv lagerstyring er afgørende for at sikre, at du altid har de rette varer på lager, så ingen kunder køber forgæves pga. udsolgte produkter, og du ikke ender med overskydende varebeholdninger.
Derfor skal du have et lagerstyringssystem, der automatisk opdaterer beholdningen, når der foretages et køb eller noget ryger retur. Med en nøjagtig oversigt over din lagerbeholdning kan du også nemt finde ud af hvilke produkter, der sælger godt, og hvilke, der ikke gør.
I lagerstyringssystemer er det hensigtsmæssigt at have en god struktur på sine varenumre, så det bliver lettere, når man integrerer det med andre systemer.
I samme boldgade som betalingsløsninger, finder vi økonomisystemer, der er essentielle for at drive en webshop. Det er uhyre vigtigt, at du er klar over din webshops indtægter, udgifter, overskud og evt. tab, hvilket økonomisystemet netop kan holde styr på. Det giver dig desuden mulighed for at udsende fakturaer til dine kunder.
For de fleste webshopejere vil det være smart at vælge et økonomisystem, der kan håndtere opgaver som momsopkrævning, lagerstyring og rapportering. Med et økonomisystem sørger du for, at din webshop har de bedste forudsætninger for at administrere en sund økonomi.
Måden, økonomisystemer integreres med din webshop på, er typisk gennem et modul eller en integration. Her skal man være opmærksom på, om økonomisystemet kan integreres med andre systemer såsom lagerstyring. Dette kan gøre det administrative en del lettere.
For mange er navngivningen det første sted, de starter i processen, når de ønsker at starte deres egen webshop.
Navnet skal stemme overens med webshoppens identitet og brand, da det er en del af kundernes førstehåndsindtryk afhænger af det. Det skal også gerne være noget, der er nemt at huske og ikke ligner andre virksomheders navne, så der ikke opstår forvirring.
En god huskeregel er, at et godt navn gerne må være noget enkelt, der er nemt at udtale og stave til.
Når du har overstået alt det praktiske, er tiden komme til at vælge webshopsystem. Men hvordan finder du den bedste platform til din kommende webshop? Det tager vi fat på nu.
Når du skal vælge platform, bør du starte ved dine behov for en webshop – altså hvad den skal kunne. Du skal være bevidst om dine behov for, at du kan vælge den helt rigtige webshopplatform til din forretning. Det er en god idé at skrive dine behov ned, så du nemt kan overskue og imødekomme dem.
Her er nogle spørgsmål, der kan hjælpe dig med at afdække dine behov:
Du skal grundlæggende forsøge at gøre det klart, hvad dine behov er, gennem alle mulige former for spørgsmål. Herefter kan du gå i gang med at undersøge, hvilken platform der passer til din kommende webshop. Mange webshops skifter også udbydere undervejs, hvis man fx ønsker at vækste mere end man kan på sin nuværende webshopløsning.
Der findes utrolig mange webshopplatforme i dag – hver platform har deres egne fordele og ulemper. Det er vigtigt at undersøge de forskellige muligheder grundigt. Både ift. til pris samt hvilke features og integrationsmuligheder, de tilbyder.
Vi har tidligere skrevet et længere blogindlæg om valg af den rette webshopløsning. Her vil du kunne se en oversigt over de mest almindelige løsninger samt hvilke fordele og ulemper, de hver især har. De webshopløsninger, vi præsenterer i blogindlægget, er:
Der findes flere webshopløsninger end disse, men det er et godt sted at starte, når du skal til at vælge. Hellere tage lidt ad gangen og undersøge dem grundigt, end at tage munden lidt for fuld.
Når man vil starte egen webshop, er det for de fleste væsentligt at vide, hvad en webshop koster. Uanset hvordan vi vender og drejer det, er det en større udskrivning, uanset om du har behov for en basiswebshop eller en tilpasset webshop.
Der er mange faktorer, der påvirker prisen på en webshop. Derfor er det svært at give et simpelt og præcist svar. Oftest er det behovet for forskellige funktioner, der afgør den endelige pris.
Men med et slag på tasken kan en færdig-opsat webshop koste alt lige fra 45.000 kr. for et basis-design og op til 200.000 kr. eller mere for en fuldstændig tilpasset webshop, hvor kompleksiteten er stor.
Derudover bliver du også nødt til at tage driftsomkostningerne i betragtning. Det er nemlig ikke kun opstartsprisen, der er værd at vide. Webshoppen skal driftes efterfølgende, og dette koster også penge. Ved driftsomkostninger skal du være opmærksom på, at forskellige systemer kan pålægge dig ekstragebyrer for fx ordrer, der kan resultere i højere driftsomkostninger.
Du kender det selv. Skriger en webshop langt væk af start 00’er-design, er du hurtigere ude af vagten, end du kan nå at sige “webshopdesign”. I sådan en situation vurderer du lynhurtigt, at her skal du ikke handle. Andre besøgende er på ingen måde anderledes.
Mennesker bruger nemlig 0.05 sekunder på at danne sig en mening om en webshop.
Det betyder, at du kun har en brøkdel af et sekund til at gøre et godt førstehåndsindtryk, når besøgende lander på din webshop. Og det gælder, uanset om der er tale om forsiden, en kategoriside eller en produktside. Indtrykket SKAL være godt, uanset hvor de besøgende lander, så de får lyst til at blive og udforske webshoppen.
Førstehåndsindtrykket skaber du gennem design og indhold. En webshops design er en omfattende proces og inkluderer alt lige fra farver og fonte, billeder og visuelt indhold til layout og navigation.
Er du mere interesseret i mere dybdegående viden, anbefaler vi dig at læse vores selvstændige, komplette guide til brugervenligt webshopdesign.
Men inden du hopper videre, så får du her 3 gode råd omkring design og indhold med på vejen:
Design er et bredt term at bruge. Men når vi siger, at du skal vælge et design, der passer til både brand og målgruppe, handler det bl.a. om valg af farver og typografi, funktioner og visning af produkter osv.
Du har måske en idé om, at du gerne vil have klare og stærke farver med en fed skrifttype. Måske resonerer det ikke særlig godt med den målgruppe, du gerne vil ramme, og den branche, du er i. Selvom det kan være en fin måde at adskille sig fra konkurrenterne, så er det en god idé at vælge noget, der harmonerer med målgruppen, så de får lyst til at handle hos dig.
Det handler altså om at finde et sweet spot ift. design, der tilgodeser både dit brand og målgruppen.
I vores blogindlæg om fonte og farver kan du fordybe dig mere omkring disse emner, og hvad det har af betydning for de besøgende på din webshop.
Det er ikke raketvidenskab, at design og indhold gerne skal være udformet og placeret på en sådan måde, at det er let og overskueligt at navigere i webshoppen. Det må ikke være besværligt for de besøgende at bevæge sig rundt i din webshop. Ellers mister de interessen eller bliver frustrerede og ender højst sandsynligt med ikke at købe noget på din webshop.
Et søgefelt og mulighed for produktsortering og filtre gør det nemmere og hurtigere for besøgende at finde det, de leder efter. Klare og præcise produktbeskrivelser samt gode produktbilleder hjælper desuden også kunderne med hurtigt at afgøre, om produktet er noget for dem.
Derudover kan webshoppens og designets layout gøre en forskel ift. overskuelighed. Hvad der giver bedst mening for din webshop, er svært at svare på. Hvad du skal vælge kommer nemlig an på målgruppen og din webshops formål. De mest almindelige layouttyper er:
Når først en kunde har klikket sig ind på din webshop, gælder det om at fastholde deres interesse. Jo længere tid, du kan fastholde dem, jo mere eksponerer du dem for dig, din webshop og dine produkter.
Det kan du gøre på forskellige måder. Du kan fx fremvise kundeanmeldelser fra Trustpilot, der opbygger troværdighed, og som kan overbevise de kunder, der ikke kender dig i forvejen og er usikre på, om de skal købe fra dig.
Du kan også tilbyde vejledninger af forskellig art. Hvis du sælger tøj, er størrelsesvejledninger gode, så kunderne ved, hvilke størrelser de kan købe.
Noget andet indhold, du kan tilbyde, er, at besøgende kan skrive sig op til et nyhedsbrev. På den måde kan du påvirke dem, selvom de ikke befinder sig på din webshop. Det er en god måde at være top-of-mind, når de så er klar til at købe, hvor de vil være mere tilbøjelig til at købe fra dig.
En vigtig del af at skabe en succesfuld webshop er god markedsføring af den. Markedsføring er vigtigt at prioritere, da den påvirker webshoppens bundlinje. Men konkurrencen er i dag meget hård. Der kommer hele tiden nye webshops på markedet, og det kan betyde, at lige netop din webshop kan ende med at forsvinde i mængden.
Der findes mange måder at markedsføre sig på, som ikke kun behøver at være annoncer på Google og Meta (Facebook og Instagram), der er oplagte markedsføringskanaler. SEO og organisk brug af sociale medier er langsigtede, men værdifulde kanaler, ligesom at e-mail marketing er en effektiv markedsføringsmetode.
SEO har stor betydning for din webshops placering i søgeresultaterne, når kunderne søger efter produkter, du sælger. Der er nemlig stor forskel på at ligge nr. 1, 2 eller 3 på side 1 sammenlignet med at ligge nr. 7 på side 1. De fleste brugere kigger nemlig kun på de første 3 resultater, når de skal vælge et link at trykke på. En SEO-optimeret webshop har derfor de bedste chancer for en højere placering i søgeresultaterne.
Derfor skal du i din webshops tekster arbejde med SEO. Det gør du ved at skrive unikke tekster, der inkluderer relevante søgeord. fx imprægneret træ eller røde striktrøjer. To tekster må ikke være ens, da du ellers vil blive straffet af søgemaskinerne for duplikeret content.
Derudover skal teksterne have en vis længde, for at søgemaskiner som Google har nok relevant information til at kunne indeksere de forskellige landingssider. En tommelfingerregel er, at kategoritekster skal være omkring 500 ord, og at produkttekster skal have en længde på mellem 150-300 ord.
Ønsker du flere gode råd om, hvordan du skriver SEO-optimeret content, der hjælper din webshop godt på vej i søgeresultaterne, kan du læse vores blogindlæg, som handler om, hvordan du skriver gode SEO-tekster.
Ifølge DRs rapport om medieudviklingen i 2022 bruger danskerne i gennemsnit 7 timer om dagen på sociale medier. Det betyder, at du har god mulighed for at promovere dine produkter og eksponere kunderne for din webshop lige der, hvor de befinder sig.
Du kan selvfølgelig køre med annoncer på Facebook og Instagram, som kan hjælpe dig med at sælge mere. Men du kan også bruge den organiske del til at opnå mere synlighed, der kan bane vejen for et salg. Ønsker du fx at sælge mere gennem Instagram, er det en god idé at udgive opslag, der omhandler tips og tricks til de produkter, du sælger. Det kan bl.a. være, hvordan man bruger et produkt og alternative måder at bruge det på, eller hvordan man bedst vedligeholder produktet.
Derudover kan du også vise, hvem der står bag webshoppen og din hverdag som webshopejer, der er med til at skabe en bedre relation til din målgruppe og kunder, så de vælger dig frem for din konkurrent, når de skal købe det, du sælger, fordi de kender dig.
En af de mest effektive markedsføringskanaler er e-mail marketing og nyhedsbreve. Gennem dem kan du nemlig kommunikere direkte og personligt med modtagerne. E-mails kan være med til at øge trafikken til din webshop, fordi du kan linke til forskellige produkter og andre sider på webshoppen. Det er også i e-mails, at du kan tilbyde modtagerne værdifuld viden om produkterne eller opdatere dem på de nye tiltag, der sker for din webshop, eller nye produkter, du får ind i sortimentet.
Derudover kan du også overveje, om du skal tilbyde rabatter eller andre tilbud for at tiltrække nye kunder eller øge loyaliteten hos eksisterende kunder. For at få potentielle, nye kunder til at tilmelde sig dit nyhedsbrev kan du fx tilbyde en rabat på deres første køb, når de skriver sig op. Ligeledes kan du tilbyde en rabat til eksisterende kunder på fx deres fødselsdag, som er med til at styrke deres tilknytning og loyalitet til din webshop.
En stor del af at drive webshop er også at finde ud af, hvordan man konverterer besøgende til kunder. Men en konvertering er ikke altid lig med et salg. En konvertering også være tilmeldinger til et nyhedsbrev.
Der findes en masse tips og tricks til konverteringsoptimering, som vi naturligvis har skrevet en guide til.
Nogle af de områder, man kan konverteringsoptimere på er bl.a.:
Det er vigtigt at arbejde kontinuerligt med konverteringsoptimering, så du hele tiden får mest muligt ud af de besøgende på din webshop.
Nu er vi nået til vejs ende på vores længste blogindlæg til dato, hvor vi har taget dig hele vejen rundt om, hvordan man starter sin egen webshop. Nu skulle du gerne føle dig lidt mere sikker på de praktiske foranstaltninger, overvejelser omkring webshopløsning, betydning af design, markedsføring af webshoppen og konverteringsoptimering.
Men husk nu, at det vigtigste er at forberede en solid forretningsplan, inden du overhovedet starter din webshop. Derudover skal du være forberedt på at lære en masse nyt og ikke at være bange for at søge professionel sparring og hjælp, hvis du skulle få brug for det. Det er de færreste, der kan klare det hele alene.
Et sidste råd er at være tålmodig og vedholdende. Rom blev ikke bygget på én dag, så du må ikke miste modet, hvis du ikke får succes lige med det samme. Hvis du bliver ved og arbejder hårdt på det, skal du nok blive belønnet for det.