Googles opdatering “Helpful content”: Hvad betyder den for dig?

25
October
2022
Skrevet af:
Nina Maria Kvist Gislinge

Med Panda-opdatering fra 2011 kastede Google sig ind i kampen mod dårligt og  kvalitetsfattigt indhold. De forsøgte at modarbejde content farms, så brugerne ville blive mødt af bedre søgeresultater, der stemte overens med deres behov.

Googles nyeste opdatering, Helpful content, fra august 2022 fokuserer på content, der skal være brugbart og værdifuldt for brugerne. De vil altså slå fast en gang for alle, at dit indhold først og fremmest skal være skrevet til brugerne og ikke søgemaskinen.

Det store spørgsmål er nu: Hvilken betydning får det for din hjemmeside og den måde, du producerer content på i dag?

I dette blogindlæg får du svar på netop det. Og så får du nogle gode tips til, hvordan du skriver godt content, der følger opdateringens retningslinjer.

Helpful contentopdateringen: Skrevet af mennesker til mennesker

Det er ingen hemmelighed, at Google gerne vil levere de mest brugbare søgeresultater til brugerne, der bedst matcher deres søgeforespørgsel.

For hvert år, der går, bliver internettet proppet med mere og mere indhold. Der er simpelthen kommet en overflod af content – og desværre også den dårlige af slagsen, der kun er skrevet med søgemaskinerne for øje. For selvom mange arbejder hårdt og kontinuerligt med at udarbejde kvalitetsindhold, der skal få dem højere op i søgeresultaterne, er der også dem, der modsat stadig arbejder med autogenereret indhold og at skrive til søgemaskinerne først – det er en strategi, der ikke duer.

Derfor fokuserer Helpful contentopdateringen på at belønne indhold skrevet af mennesker til mennesker, hvis brugerne vurderer, at de har fået en tilfredsstillende oplevelse, der har beriget dem og mødt deres forventninger.

Til en start bliver opdateringen først udrullet på engelsk-sproget indhold. I Danmark har vi derfor noget tid at løbe på, inden det bliver vores tur. Derfor er det også en god idé at bruge tiden fornuftigt og kigge sit eksisterende content igennem for at se, om det evt. skal optimeres, så du ikke bliver straffet for det senere hen. Lidt senere kommer vi med nogle tips til din contentproduktion.

Hvad siger Google?

Hvis du gerne vil vide mere om opdateringen, kan du besøge Googles egen serviceside om Helpful content, der giver dig svar på alt om opdateringen.

På siden skriver Google, at disse spørgsmål giver dig et indblik i, om du er på rette spor med det content, du udarbejder – og det er du, hvis du kan svare ja til dem vel at mærke:

  1. Vil din målgruppe (eksisterende eller tilsigtet) for dit website finde dit indhold brugbart, hvis de kom direkte til dig?
  2. Udviser dit indhold en klar førstehåndsekspertise og dybdegående viden?Fx viden, du har opnået ved rent faktisk at have haft varen i hånden.
  3. Har dit website et klart budskab eller formål?
  4. Når brugeren har læst dit indhold, vil vedkommende så føle, at de har lært nok om emnet ift. deres mål med søgningen?
  5. Vil brugeren sidde tilbage med en følelse af, at vedkommende har haft en tilfredsstillende oplevelse?

Brug disse spørgsmål som rettesnor, når du sætter dig til tasterne og går i gang med at skrive content. Så er du, ifølge Google, kommet godt i gang.

Sådan forholder Conversio sig

Den nye opdatering er stadig i sin spæde start, så på nuværende tidspunkt ved vi desværre ikke, hvor stor betydning den får. Tiden må vise, hvor stort et omfang den har. I mellemtiden holder vi selvfølgelig et vågent øje med Helpful contentopdateringen.

I al den tid Conversio har arbejdet med SEO, har vi dog altid haft fokus på at udarbejde værdifuldt content, der har givet læseren den mest tilfredsstillende oplevelse. Vi arbejder selv ud fra E-A-T-tilgangen, der handler om at opbygge ekspertise, autoritet og tillid, som i sidste ende kan give dig bedre rangeringer i søgemaskinerne. Derfor står vi altid klar til at rådgive, hvordan du kan optimere og udarbejde kvalitetsindhold, der performer bedst muligt i de organiske søgeresultater.

3 gode råd til at skrive godt content i tråd med opdateringen

Nu er vi kommet til den sjove del. Nemlig de 3 tips til, hvordan du skriver godt content, der følger opdateringens retningslinjer. Der findes flere måder at optimere eller udarbejde godt indhold på, men disse 3 er efter vores mening de vigtigste. Bruger du dem, går du ikke helt galt i byen.

1. Skriv til målgruppen - ikke søgemaskinen

Som Google selv siger: Skriv altid med målgruppen in mente. Det er dem, der skal finde dine tekster værdifulde, brugbare og tilfredsstillende. Gør de ikke det, vil Google straffe dig, så du ender med at rangere dårligere i søgeresultaterne.

Skriv derfor dine tekster, så mennesker rent faktisk gider at læse dem. Krydr det med sjove og pudsige fakta, hvis det passer ind i din virksomheds tone, og undgå for alt i verden at plastre dine tekster til med søgeord.

Tænk over, hvad din målgruppe har behov for at vide ifm. en specifik vare eller kategori. Er der en særlig måde, man kan pleje og passe varen, så den holder i mange år? Er det et særligt materiale, hvor man skal være opmærksom på, hvordan man behandler det? Hvordan bruger man den specifikke vare? Er der noget nærliggende, man vil spørge om ift. varen, som også kunne være værd at vide?

Det kunne være måder, hvor du kan skrive til målgruppen og ikke søgemaskinen først.

2. Indtænk E-A-T i din contentproduktion

Som vi før nævnte, arbejder vi i Conversio selv med E-A-T-tilgangen i vores SEO-arbejde og contentproduktion. Det anbefaler vi, at du også gør, og der er mange måder at gøre det på. Fx kan du:

  1. Vise dine medarbejderes certificeringer, kurser og uddannelse ved at linke til dem. Så kan Google validere dem som eksperter inden for området, og det giver pluspoint hos dem.
  2. Skrive nørdede kategoritekster eller produktbeskrivelser, hvor du flasher med din viden eller demonstrerer, at du har haft varen i hånden.
  3. Vejlede målgruppen gennem fyldestgørende blogindlæg, hvor du rådgiver i stedet for sælger. Brug din ekspertviden til at komme med gode pointer om, hvad en vare kan, og hvordan man bruger den. Du kan også beskrive et emne inden for branchen i dybden. Det handler om, hvad der giver mening for netop din virksomhed. Det vigtigste er blot, at du giver målgruppen værdifuld viden og indsigt, så du får fastslået din ekspertise både overfor dem og Google.

3. Byd ind med noget nyt

Når du udarbejder content, er det vigtigt at huske at byde ind med noget nyt. Enten i form af ny viden eller en ny vinkel. På den måde undgår du at blive endnu en omgang kedelig leverpostej i et overfyldt content-marked, der ligner alle de andres.

Det er svært at konkurrere med toppen af søgeresultaterne, hvis du prøver at rangere på samme søgeord og skriver præcis det samme som dem. Netop derfor er det vigtigt at byde ind med noget nyt, som Google kan validere, og som stiller din målgruppe tilfreds.

Derfor kan du undersøge, hvad dine konkurrenter gør, finde ud af, hvor du synes, deres indhold halter, og så selv gøre det endnu bedre end det. Kan du uddybe emnet lidt mere, tilføje ny, værdifuld viden, skrive en god vejledning eller måske komme med en helt anden holdning til et emne? Du kender målgruppen bedst, og derfor ved du også, hvad de helst vil læse og have svar på. Gør du det, skal Google nok belønne dig.

Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker at vide mere om emnet, eller står med konkrete udfordringer.
Jonas Venning Larsen
Head of SEO, Partner
jonas@conversio.dk+45 70 666 515
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Tak for din tilmelding af vores nyhedsbrev
Noget gik galt - prøv igen