Mathias Strand Nielsen
Head of Paid Search
18 September, 2023
Skrevet af: Jacob Struve
I slutningen af 2021 lancerede Google deres nye kampagnetype, Performance Max, som er ment som en alt-i-en-kampagne.
I dag bliver vores hverdag mere og mere automatiseret, og det er også der, Google bevæger sig hen. Performance Max åbner op for nye målgrupper på tværs af Googles kanaler, som du ellers ikke vil kunne få fat i. Den maksimerer ydeevnen inden for de mål, vi sætter, og så giver den mere indsigt og transparens. Derudover simplificerer Performance Max også kampagnerne og optimeringsmuligheder, fordi alt kører automatisk.
Du skal vælge Performance Max, hvis du ønsker at øge dit salg, skaffe flere leads, få mere trafik på dit website eller flere butiksbesøg. Alt det er noget, som Performance Max-kampagner kan hjælpe dig med.
Performance Max (PM) er Google Ads nyeste automatiserede Smart-kampagne og første skridt mod at levere en fuldautomatiseret full funnel-løsning, altså en alt-i-en-kampagne. Performance Max minder om Smart Shopping, da det først kom til – dog er PM endnu mere automatiseret, og Google “overtager” derfor styringen på dine kampagner, så de kan opnå maksimal effekt/performance.
PM-formatet samler 6 områder inden for Google. Nemlig Search (også Shopping), Gmail, YouTube, Display, Discovery og Maps. Det giver dig muligheden, for at nå ud til og få fat i flere kunder, fordi du skaber et behov hos dem tidligere i købsprocessen.
PM-kampagner fungerer på den måde, at du giver Google alt dit tilgængelige content, altså annoncetekster, billeder, videoer, logoer osv. Ud fra det skaber Google så en Performance Max-kampagne, og du vælger et konverteringsmål til kampagnen. Herefter er det algoritmen, der automatiserer målretningen og leveringen af kampagnen til de købsparate brugere.
Det gode ved Performance Max er, at den ikke overruler andre kampagner, hvis de performer bedre end den. Den viger for “Exact Match”-søgeord, og så vælger Google den annonce eller kampagne med den bedste annoncekvalitet.
Ligesom ved andre kampagner er der en række krav for, at du kan få Performance Max til at komme op og køre.
Ligesom ved andre kampagner skal Performance Max have et optimeringsmål, som også kaldes for konverteringsmål. Du opsætter et optimeringsmål på kampagnen – altså det, du gerne vil opnå med den. Det kunne være salg, visninger, tilmeldinger til nyhedsbrev, besøg i butikken osv. Når Google kender dit optimeringsmål, kan de arbejde mod det på tværs af alle deres platforme. Optimeringsmålene kræver, at du i forvejen har opsat den nødvendige sporing på dit website eller din webshop for at kunne fungere optimalt.
Det smarte ved Performance Max-kampagner er, at de kører efter de automatiserede budstrategier. Du vælger selvfølgelig selv dit budget til kampagnen. Dog skal du være opmærksom på, at ved et for lavt budget kan det ske, at du ikke får det mest optimale ud af Performance Max. Det kan et højere budget hjælpe med.
Derudover skal du også vælge en budstrategi, fx Maximize Converversions og Maximize Conversion Value (ROAS). Du kan også vælge strategien max CPA eller målrette mod value/conversion, som giver dig mulighed for at udnytte Target CPA og Target ROAS-strategier.
Som før nævnt skal Performance Max fodres med content. Display- og Discovery-billeder, annoncetekster, shopping feed, evt. videomateriale er blandt nogle af de ting, du kan inkludere. Herunder finder du en oversigt over de specifikke krav til formater og længde på billeder, tekster og video:
Det er vigtigt at nævne, at jo mere content Performance Max får at lege med og teste af, jo bedre skulle din performance gerne blive. Derfor er det godt at udfylde alt og indsætte så meget som muligt.
Målgrupper og location er standard i Performance Max-kampagner, ligesom det er ved Facebook-annoncer og Google Ads. Ydermere er det muligt, som i de normale kampagner i Google Ads, at markedsføre efter demografier, områder, køn, alder osv. Der altså ikke noget nyt, du skal forholde dig til ift. målgrupper og location i de nye Performance Max-kampagner.
Du skal selvfølgelig blot udfylde informationerne til, hvilke målgrupper og locations, du gerne vil nå ud til, så Performance Max har et godt udgangspunkt. Har du et behov for at tilføje flere locations, er det også en mulighed i Performance Max.
Her får du 3 gode råd med på vejen, når det kommer til Performance Max-kampagner. Det er dog vigtigt at nævne, at med vores to første råd, er du nødt til at teste PM-kampagner op imod de kampagner, du selv ville opsætte og køre. Der vil nemlig altid være nogle tilfælde, hvor PM-kampagner ikke vil performe bedre end det eksisterende. Og det er rart lige at have testet det af, inden man forpligter sig til noget fuldstændigt.
Det er det helt store spørgsmål, og svaret kan variere. Generelt kan man sige, at vi går en mere automatiseret tid i møde, og derfor kan det for mange godt give mening at sætte op nu, for at teste kampagnen.
En Performance Max-kampagne kræver 4 ugers data, for at være kørt i gang, og da det før eller siden vil være den, vi primært vil køre med, giver det rigtig god mening at få testet kampagne-formatet af lige så snart, det er muligt.
Dog skal du være opmærksom på budgettet i Performance Max, da den indeholder kreativer til Display, Discovery og Youtube, hvorfor den vil bruge mere i budget end en almindelig Search-kampagne.
Googles Performance Max-kampagner er stadig i sin spæde start og for nuværende meget nyt for mange. Og som med alt andet nyt er det altid en god tommelfingerregel at undersøge og teste, inden du forpligter dig 100% til det.
Derfor anbefaler vi, at du ikke sætter dine andre kampagner på pause, men derimod kører en række tests på Performance Max-kampagnen inden for at se, om det kan svare sig. På den måde kan du stadig sikre synlighed og salg gennem dine eksisterende kampagner, samtidig med at du afprøver, om det nye format er noget for dig eller din virksomhed.
Inden du opretter en Performance Max-kampagne, er det vigtigt at beslutte dig for, hvad du gerne vil have ud af kampagnen. Hvad er dit mål med kampagnen? Skal den øge din synlighed, skabe mere salg eller skaffe flere leads? Men vælg kun ét mål og ikke flere. Når du har besluttet dig for kampagnens mål, bliver det nemmere at få succes med det.
Derudover er det vigtigt at have styr på det relevante content, kampagnen skal have for at kunne komme op og køre. Som før nævnt er det Search-tekster (titler og beskrivelser), kreativer (billeder) og videoer over 10 sek. samt et Shopping-feed.
Shopping-feedet kan afhænge af dit mål. Er du en B2B-virksomhed, der ønsker at skaffe flere leads, vil du oftest ikke have et feed. Er du derimod en e-commerce shop, der fokuserer på salg, kan du ikke komme uden om et Shopping-feed, hvis du ønsker dine Performance Max-kampagner skal virke. Du kan læse mere om, hvordan du skaber det perfekte Shopping-feed i vores blogindlæg.
Vil du vide mere om Performance Max-kampagner eller andre former for betalte kampagner på Google, er du altid velkommen til at kontakte os. Det kan også være, du gerne vil høre mere om, hvad Conversio kan gøre for din virksomhed. Så er det bare om at gribe telefonen og ringe os op på tlf. 70 666 500 eller sætte dig til tasterne og sende en mail til hello@conversio.dk.