Content

Gated content er din direkte indgang til nye leads

Sarah Rachel H. Feddersen d. 9. oktober 2020

Indholdsfortegnelse

Arbejdsdagen har været umådelig lang. Jeg har smidt mig i sofaen og griber på vejen ned ud efter fjernbetjeningen. I dette tilfælde vil jeg, uden at tænke, ty til Netflix. Adgang til Netflix opstår på baggrund af interesse og et behov for at tilgå deres sortiment af en hulens masse film og serier. Det er betalt indhold – som med et mere fornemt ord, kan beskrives som gated content.

Det ligger i menneskets natur at være interesseret og nysgerrig på ting, som vi ikke umiddelbart kan tilgå eller kan få nemt fat i. Vi betaler gerne og giver vores e-mail ud, for at få adgang til eksklusivt indhold. Eller penge, som det er tilfældet med Netflix.

Du skal dog huske på, at vi i dagens Danmark, mere end nogensinde, får kastet online indhold i hovedet, som per automatik får os til at udvælge, hvad vi kan bruge. Render vi ind i noget, der ikke siger os noget, fravælger vi det pågældende indhold. Det stiller utroligt høje krav til det indhold, der bliver spyttet ud til forbrugerne.

Hvad i alverden er gated content?

Du kigger på det dagligt, og du bør virkelig udnytte det.

Gated content er, sort på hvidt, at du betaler for at få adgang til særligt indhold. Det er indhold, som du kun giver til, vi kan kalde dem VIP’er, og som ganske enkelt kræver, at dine besøgende skal foretage en aktiv handling, hvis de gerne vil være med i denne eksklusive gruppe. Ved at handle aktivt menes der, at den besøgende skal oplyse sin e-mailadresse, hvilket ikke kræver den store indsats. Men beder du om for mange ting og dermed hæver barren, gør du det sværere for dine modtagere at konvertere. Så bed om det allervigtigste.

At få adgang (permission) til e-mailadresser kandefineres som leads – og de er supervigtige at få fat i, da de har vist interesse i det produkt eller ydelse, du kan tilbyde. Med adgang til e-mails har du øjeblikkeligt en masse data, du kan bruge til at kreere dit geniale indhold. Gated content kommer i mange former og farver. Det er materiale som webinarer, artikler, rabatter, white papers og meget mere, hvor brugerne udfylder en formular, der giver dem adgang til indholdet.

Kort sagt – e-mailadresser er nøglen.

Du vil rigtig gerne have muligheden for at påvirke forbrugerne, og der anvender du gated content. Med det vækker du modtagerens interesse, når du skaber opsigtsvækkende budskaber, så de ikke har andet valg end at signe up.

Lav derfor aldrig halvfærdigt, lunkent, gated content og tro, at forbrugerne stadig vil være som gribbe over dit indhold, bare fordi det er gemt væk, og det ligger i vores natur at være nysgerrige – det er ikke nok.

Hvorfor er gated content så vigtigt i jagten på nye B2B-leads?

Gated content er uden tvivl et af de mest effektive kneb til at få permissions til din leadgenerering. Kundens rejse kan være modbydelig lang, og det er derfor essentielt, at du øger de potentielle kunders attention span, så de bliver påvirket løbende over længere tid og forbliver top of mind. Gated content åbner nemlig op for et hav af muligheder, når det gælder varme leads, der forhåbentligt skal sende dem videre i processen. Gated content er kort sagt indgangen og nøglen i leadgenerering. Der er dermed en enorm god grund til, at virksomheder bruger utallige ressourcer på f.eks. at skabe det perfekte white paper. Det ses ikke fra dag ét, men det betaler sig gevaldigt i sidste ende.

Du skal vide en ting. Brugernes e-mailadresser kan bruges til meget andet end blot leadgenerering. De er særdeles brugbare og værdifulde, når det gælder nyhedsbreve. Med nyhedsbreve gør du et hæderligt forsøg på at forblive top of mind hos potentielle kunder ved kontinuerligt at sende disse nyhedsbreve ud. Som jo selvfølgelig er automatiserede i dit marketing automation-setup.

Det skal dog siges, at det ikke er alle, der befinder sig det samme sted i salgstragten, og der vil være nogle stykker, der bare gerne vil have fat i dit gated content for rene råd, rabatter m.m.

Sidder du med en følelse af at have varme leads, der ikke rykker sig en meter, så frygt ej, for så længe dine leads er på e-maillisten, forsvinder du ikke fra deres hukommelse.

Skab et behov hos brugerne, de ikke anede, de havde

Udgiv ikke dit gated content, før det befinder sig i en skala for sig, og før det skaber ekstra værdi for dine brugere. Brugerne skal have konkret indhold, de kan bruge i fremtiden. Det kan fx være at give dem ny indsigt i udvalgte emner og værktøjer, de ikke kan leve uden – eller at lade dem tilgå specifikt udvalgte rabatter.

Brugerne skal have følelsen af, at de ikke har den fjerneste lyst til at forlade din side, før de kan tilgå dit gated content – du skal skabe det behov hos brugerne, som de ikke vidste, de havde, før de fandt vejen til din side.

Hvorvidt burde dit indhold så være gated? Spørg dig selv; hvorvidt det pågældende indhold er så værdiskabende, at du OG din målgruppe vil give deres højre arm for at kunne tilgå det materiale. Med andre ord. Du og målgruppen skal som et minimum have lysten til at efterlade e-mailadressen.

6 ting, du skal huske, hvis du gør brug af gated content

Her på falderebet sender jeg dig lige kort og godt af sted med mine anbefalinger, hvis du benytter dig af gated content som en del af din digitale marketing-strategi.

  1. Sørg altid for, at dit indhold har en stor værdi med unik information, som læseren ikke kan tilgå hos konkurrenterne.
  2. Definér din målgruppe klart og tydeligt, så indholdet kan målrettes.
  3. Brug tid på at finde den rette type gated content, der passer til din virksomhed – om det er white papers, guides eller andet.
  4. Det er altid en god idé at optimere dine landingssider, så du kan skyde dit gated content ud derigennem.
  5. Skab det behov hos den pågældende målgruppe, som de ikke anede, de havde.
  6. Og til slut, noget så banalt, at du skal skabe dit gated content, så det for Guds skyld ikke er lavet halvhjertet.

Har du på nuværende tidspunkt ikke fået nok af gated content og hvor vigtigt det er for at få nye B2B-leads? Og vil du gerne vide endnu mere eller sågar er interesseret i, hvad forskellen er på gated og ungated contend? Så skal du læse vores blogindlæg om Gated vs. ungated content – hvordan bør du bruge det?

Vil du gerne vide endnu mere?

Ønsker du at vide endnu mere, som du ikke kan læse dig frem til her, så har vi hos Conversio et fremragende team af specialister, der sidder klar ved tasterne eller telefonen til at hjælpe dig og din virksomhed. Kontakt os allerede i dag på tlf. +45 70 66 65 00 eller fang på mail [email protected].

FAQ for dette blogindlæg

Hvorfor skal jeg læse dette blogindlæg?

Fordi du gerne vil vide, hvad gated content er, og hvad det helt eksakt kan bruges til.

Hvem er dette blogindlæg relevant for?

Alle, der ønsker at skaffe flere permissions og leads gennem det gode indhold.

Hvor langt er dette blogindlæg?

1130 skarptslebne ord.

Hvad er de mest centrale emner i dette blogindlæg?

Gated content.
Junior Content Specialist
Sarah Rachel H. Feddersen
Sarah er Conversios Junior Content Specialist inden for content marketing.
[email protected]

Gemmer din virksomhed også på et uforløst potentiale?

Giv os lidt indsigt, så kommer vi med et bud på en strategi til dine behov. Kontakt os herunder for at høre mere.
Anders Tjørnelund
CEO, Partner

Bliv ringet op