Mathias Strand Nielsen
Head of Paid Search
18 September, 2023
Skrevet af: Mathilde F. Christensen
I 2019 kom Facebook med deres 5 bedste og vigtigste anbefalinger; Power of 5, som giver alle annoncører indenfor Facebook et indblik i, hvilke tiltag der skal implementeres for at opnå de allerbedste resultater.
Helt overordnet set handler det om at lade Facebooks machine learning tage mere over – og her ved jeg godt, at det kan føles en smule skræmmende at give Facebook endnu mere magt, men jeg kan forsikre dig om, at intet levende væsen kan hamle op med Facebooks algoritme, som kun er blevet bedre og bedre de seneste år.
Siden opdateringen kom ud, har jeg selv implementeret samtlige 5 anbefalinger på mine kunder og har set stor positiv effekt over hele linjen.
Selvom Facebook har gjort, hvad de kan, for at forklare de 5 anbefalinger på deres egen hjemmeside, kan jeg stadig godt forstå, hvis det føles lidt uoverskueligt at komme i gang med det hele.
Derfor vil jeg kort og præcist tage dig igennem de 5 anbefalinger i dette blogindlæg, så du kan føle dig godt klædt på, næste gang du åbner din Facebook Business Manager.
Nogle af anbefalingerne er supernemme og kan aktiveres på blot få sekunder – det er dem, du bør få styr på, så snart du har læst dette indlæg færdigt – eller måske allerede undervejs.
Dette tiltag giver dig en stor fordel, når du skal indsamle data via din Facebook Pixel, som du forhåbentlig allerede har opsat på din hjemmeside, så du kan tracke effekten af din Facebookannoncering (hvis ikke, så kan jeg kun anbefale, at du får det gjort hurtigst muligt).
Når du aktiverer Auto Advanced Matching inde i din Business Manager, vil din Facebook Pixel indsamle så meget data, den kan, når en bruger besøger din hjemmeside. Fx hvis brugeren påbegynder at indtaste sit navn, e-mailadresse mv., så vil Facebook indsamle disse data, som kan bruges senere, når du fx skal opsætte remarketingkampagner.
”Men hvad så med GDPR – og indsamler de også mine oplysninger på den måde på andre hjemmesider?”
Hvis det spørgsmål er poppet op i dit hoved lige nu, så kan jeg selvfølgelig godt forstå dig – men Facebook har forsikret os om, at de indsamler data i det, de kalder ”hatched files”, hvilket betyder, at Facebook finder brugerens Facebookprofil ud fra den indtastede data.
På baggrund af de informationer brugeren har givet Facebook fx alder, bopæl, køn, interesser mv. bliver brugeren placeret i en målgruppe sammen med andre brugere, der minder om denne person.
Efterfølgende smides alle de personfølsomme informationer ud, og din pixel står tilbage med de informationer, som Facebookbrugeren selv har givet Facebook via sin profil.
Her handler det om at simplificere din konto (surprise!), hvilket du gør ved ikke at lave alt for mange indsnævringer i din kampagneopsætning. Fx skal du undgå at lave alt for begrænsede målgrupper – og undgå at lave for mange målgrupper!
Lav i stedet brede målgrupper og få annoncesæt i hver kampagne. Ved at lave brede målgrupper giver du Facebook større mulighed for at udvælge de helt rigtige personer i din målgruppe.
Når du tilpasser din målgruppe, anbefaler vi, at du krydser af ved ”Udvid detaljeret målretning”. Med den giver du Facebook mulighed for at udvide den definerede målgruppe, hvis der er sandsynlighed for at øge effektiviteten af din annonce.
På den måde hjælper du Facebook med at få nok data til dit annoncesæt, så det hurtigst muligt kommer ud af læringsfasen. Kan Facebook ikke komme ud af læringsfasen, vil det højest sandsynligt begrænse din performance markant!
Læringsfasen er udtryk for den periode, hvor Facebook indsamler data og ja, læring, fra din trafik, så din målsætning kan opnås bedst muligt indenfor dit definerede budget.
Denne funktion bør du gå direkte ind i din Business Manager nu og her og få aktiveret. Du gør det ved blot at ”vinge af” under kampagneindstillinger, hvor Facebook spørger, om du vil aktivere kampagnebudgetoptimering.
Det her er en supersmart indstilling, som gør, at Facebook optimerer budgettet på tværs af de annoncesæt, du har i den pågældende kampagne. Dermed fordeles der mest budget til de mest effektive annoncesæt. Facebook finder altså selv ud af, hvilke annoncesæt der performer bedst.
Denne funktion blev i løbet af februar 2020 udrullet som en obligatorisk indstilling, så den manuelle tilgang er fortid.
Automatic Placement handler om, at du ikke selv behøver at justere i annonceopsætningen, alt efter om din annonce skal vises i News Feed, højre kolonne, Instagram, Marketplace osv.
Tidligere har vi været vant til at skulle begrænse og tilpasse alle mulige steder; også mht. placeringer. Det skal vi nu vænne os fra, da Facebooks machine learning er blevet så stærk, at vi umuligt selv kan gøre det bedre.
Når automatic placement er slået til, vurderer Facebook selv, hvor der er mulighed for at få de bedste resultater med dine annoncer.
Det eneste, du nu skal fokusere på, er at optimere dine kampagner efter det, du gerne vil opnå med dem; fx flere leads, konverteringer eller visninger af landingssiden.
Lad Facebook vise de rigtige produkter til dem, som allerede har udvist interesse i dem – også selvom de ikke har besøgt dit website endnu.
Med dynamiske annoncer har du mulighed for at få vist alle dine produkter/ydelser til personerne i dine målgrupper. Det er enormt smart, hvis du fx har flere tusinde produkter på lager, da det vil tage en evighed, hvis du skulle lave individuelle annoncer til hvert enkelt produkt.
Ofte bruger folk dynamic ads til remarketing, hvor man målretter annoncerne mod folk, der tidligere har været inde på webshoppen og kigget på dine produkter.
Med Dynamic Ads får du nemlig mulighed for efterfølgende at vise en annonce med de specifikke produkter, som brugeren har været inde og se på. Dette er supereffektivt, da du fanger folk, som i forvejen har vist interesse for dine produkter.
Udover at det er rigtig smart med Dynamic Ads i remarketing, så kan du som sagt også bruge dem til at annoncere til folk, der ikke tidligere har været inde på dit website.
Facebook kan nemlig aflæse dine potentielle kunders adfærd på internettet og kan derfor udvælge hvilke specifikke produkter, der vil være relevante at vise fra dit produktkatalog.
Ovenstående kræver dog, at du har rimelig godt styr på dit produktkatalog, så du fx ikke viser produkter, som ikke er på lager i øjeblikket.
Derudover skal du også have din Facebook Pixel opsat korrekt, da det er den, der sporer brugernes adfærd på din hjemmeside og ikke mindst sørger for, at de rigtige produkter vises til de rigtige personer.
Hos Conversio følger vi disse 5 anbefalinger i vores daglige optimeringer, og vi kan kun anbefale dig at gøre det samme. Machine learning og automatisering i digital markedsføring er kommet for at blive, og resultaterne bliver kun bedre og bedre.
Så hvis du vil have det bedste ud af din Facebookannoncering, så er det med at hoppe med på vognen, så du ikke ender alene tilbage på perronen.
Ønsker du yderlig information omkring Facebooks anbefalinger, eller vil du gerne have hjælp til, hvordan du kan optimere din Facebookannoncer for et større udbytte? Vi sidder et helt hold af specialister, der med glæde vil hjælpe dig. Ring til os på 70 666 500 eller skriv en besked på hello@conversio.dk.